Etiketter

søndag 16. desember 2018

Desemberlys

Desemberlys....og noen roser!

Snøen har kommet og nesten gått helt. I kveld er det minus 5 grader ute og telen har fått tak. Jeg som ble så glad for at snøen la seg på telefri jord. Det betyr nemlig tidlig snøsmelting, men neida - den måtte smelte igjen.

Hagen er ned til "the bare essentials" med potter og kumøkk i poser som stikker opp fra snøen. Jeg har fikset lysene på drivhuset siden jeg tok bildet.

 

Det er faktisk enda endel vintergrønt som vises i hagen. Einer, sypress, kjeglegran og rhododendron lyser enda grønt, men vil nok bli dekket helt med snø etterhvert som vinteren skrider frem.

 

Barlind (Taxus) 'Grønland' har jeg store foreventninger til. Det er bare jordslått foreløpig, men er tiltenkt som hekk et annet sted i hagen. Jeg har en 'Hilli' som jeg plantet for endel år siden og den greier seg superfint - så da blir det vintergrønn hekk og kuler av barlind.


Nyper til rosa Moyesii 'Kristine'. De formelig lyser opp i det hvite, gråe og brune. Jeg gleder meg til den vokser seg til og blir stor og at nypene henger over leveggen.


Litt stusselig hagetid nå og det vises veldig godt akkurat nå at hagen min mangler litt struktur - eller "bones" som Monty Don sier. Det får komme etterhvert som tiden går. Jeg stresser ikke - for jeg lærer hele tiden og jeg merker også at smaken min forandrer seg etterhvert, det gjør også planene for hagen. Veien blir til mens jeg går, stikk i strid med hvordan hageplanlegging og design skal gjøres. Oh well :)


Lyset er fantastisk på klare eller halvklare dager. Lyset reflekterer i gohuset mitt. Rosene som enda står i potter, står der inne enda. Det er ikke oppvarmet eller belyst, men rosene blomstrer likevel. Men så har det også vært en mild høst. Vi har hatt endel frost og snø, og ikke minst, mørke - likevel blomstrer de.

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Rosa 'Morden Sunrise' til venstre og 'Rose de Rescht' til høyre.

'Romanze'. 


Så tilbake til lyset......


Mot vest

 

Kvaløya i rosa lys.

Mot sørvest

 

Da er det straks jul. Nesten alle julegaver er innkjøpt og pepperkakene er baket og pepperkakehuset er laget. Det er ikke så lenge til jeg kan begynne å så igjen. Gleder meg til å gå gjennom frø og se hva jeg skal så i 2019 og hva jeg "trenger" å bestille av nye frø. Denne sesongen blir det vel en åpenbaring å ha mye plass inne i drivhuset, god luftsirkulasjon mellom plantene og forhåpentligvis mindre lus og spinnmidd. Vi får se.

Kanskje jeg rekker enda en bloggpost i 2018?

Fortsatt god advent til alle 💖

8 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Så vakre bilder fra nord! Godt at du også lager hagen etter innfallsmetoden. Jeg har sagt i alle år at veien blir til mens en går. Nye diller kommer og går, og plutselig har en snudd om på det meste. Hagedesign og planlegging egner seg for de strukturerte, og det er ikke jeg når det gjelder hage. Innfall og spontanitet er jo litt morsomt det også.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg prøver jo egentlig å planlegge litt, men så forandrer jeg mening - og sånn går dagene :) Morsomt og givende er det iallefall å holde på med hagearbeid.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Fantastiske bilder av lyset hos dere i nord. Veien blir til mens man går. Smaken forandrer seg og man tenker annerledes. Selv om jeg vil ha litt struktur skal ikke alt være på stell.
    Flott drivhus som du vil få mye glede av.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise!
      Tusen takk. Ja jeg hadde en veldig fast forestilling om hvilke farger jeg ville ha osv - men alt det der har forandret seg. Arti egentlig.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Jeg er i oppstart fasen av å få til noe som ligner en hage, så nå har jeg vært en runde på hageblogger som jeg kan følge litt med på utover vinteren. Det er spennende å følge andres oppstart utover våren og høre om planer og tanker om hvordan ting fungerer som de allerede har. Det er nydelig i nord, kanskje det blir ferietur dit til sommeren...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lillian.
      Så spennende med ny hage! Gratulerer med en uhelbredelig lidelse he he - kalles hagegalskap.
      Velkommen til Nord Norge - ikke forvent for mye finvær, men mye natur :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena

    Jeg har det som dig - gerne tidlig sne så frosten ikke går for dybt i jorden, det lader til at jeg er heldig ved huset i Sverige, der ligger der allerede 40cm nu.
    Flotte billeder rundt horisonten - jeg kan forestille mig at der er helt mørkt når det er overskyet.

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      40 cm snø er jo kjmpebra. Her er mestparten borte igjen og nå er det -5 hver dag. Ikke bra! Men - det er ikke så mye å gjøre med det. Fint lys når det er klarvær - det er jo det positive :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...