Etiketter

mandag 19. august 2019

Bærsesong

August er begynnelsen på høsten her hos oss. I år er faktisk bjørka begynt å bli gul allerede noen steder - rett og slett pga tørke. Tror jeg må være første gang i historien - her i regnets hjemland.
Likevel viser det seg hvert år at vi likevel har mye "sommer" igjen. Nå kan vi tenne stearinlys ute eller andre lyskilder - noe som ikke er synlig på sommeren når sola er oppe hele døgnet. Litt koselig er det jo, men den råe høstlufta melder sin ankomst.

Rosene mine har hatt en god sommer i år - selv om det ikke har vært varmt. De har hatt tørt vær (de har jo fått vann) og det gjør at blomstene holder seg fine. Nå har vi fått regn - og det trengtes virkelig. Men vi trenger ikke tre uker sammenhengende regn - som det gjerne blir.
Jordbærlandet er ca 8 kvadratmeter, men har gitt oss antakleig ca 10 liter jordbær så langt - og det er enda masssssssse kart som holder på å bli moden.
Vi har plukket det vi trenger av multer og på søndag var vi og plukket blåbær. 20 grader og sterk vind. Fantastisk å plukke blåbær i shorts og t-skjorte uten å bli spist opp av knott og mygg. Jeg må nok en tur til og plukke litt mer. Så nå har vi syltet multer, jordbær og snart blåbær. Da er det bare rips og solbær igjen når det blir modent. Det er bare helt hærlig!
Jeg har berget kålplantene ganske bra for kålmøllen i år og nå er brokkoliene straks klar for høsting. Det er første gang jeg har fått de til ordentlig. Blomkålen er også på gang, men litt senere.

Det høstes også fra drivhuset, omtrent hver dag.

 Supersøte agurker. Jeg har egentlig ikke syntes det har vært noen særlig forskjell på butikk-kjøpte agurker og de jeg har dyrket selv tidligere  - men i år er det tydelig forskjell. Her er tomater i forskjellige varianter, pepperoni, chili og physalis.



Physalis har jeg aldri sådd før og visste ikke at de ble store busker. Men duverden så nydelige bær. Arti arti!

 

Bærtur i Dividalen - utsikt mot Målselvdalen.

 

kveldshilmmel





Frodig skog ved Prestvannet på Tromsøya til tross for 15mm nedbør på 6 uker.

Kan ikke si jeg savnet regnet selv om vi trengte det.
Ha det godt alle,

Lena

6 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Det må jeg nok sige - flot høst fra drivhuset!
    Ja vind når man plukker bær - det er bare super - knot og myg gider vi ikke;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Tusen takk!
      Nei det har du helt retti - knott og mygg gidder vi ikke :)
      Ha en flott tirsdag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!

    Så fine bilder! Her har det kommet 107 mm så langt i august, og det blir alt for mye regn. Sensommeren burde bestå av sol og ikke regn ;)
    Så bra avling du har fått.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Hos oss er ofte sensommeren full av regn, noe vanligvis våren og sommeren også er :D. I år har vært unntaket og det har vært deilig. Da er det arti å se at det atbeidet man har lagt ned bærer frukter - bokstavelig talt. I motsetning til de 5-6 siste sommrene.
      107mm er mye ja - og rosene liker det ikke!
      Ønsker deg ei tørr uke,
      Lena

      Slett
  3. Så kjekt med bærplukking og høsting, og så bra jordbærproduksjon, jeg har ikke så mange, blir mer et og annet bær til smaking. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Ja nå har vi fått det meste i hus, men vi plukker ernda jordbær nå i september.
      Ha en fin ettermiddag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...