Etiketter

onsdag 14. april 2021

Første sommerdag?

  Da er vi kommet til 14 april og etter primstaven, første sommerdag. Eller første dag i sommerhalvåret. Jeg tror ikke helt det gjelder for denne delen av jordkloden. Det er milevis - eller rettere sagt, metervis med snø unna sommer.
Jeg hadde forhåpninger om en tidlig vår i år ettersom vi hadde så lite snø og hadde en lang mildværsperiode i mars. Jeg kunne faktisk se deler av plenen ved plattingen.
Men som vi vet vi som bor her, at april er like mye en vinter måned som en vår måned. Våren sliter med å få overtaket - skikkelig. Når det først begynner å snø her så laver det ned i dagesvis - og i skrivende stund har vi 120 cm. Fremdeles 50 cm mindre enn vi hadde i fjor samme dag. Nå meldes det heldigvis  mildvær og sol til helga og etter det regn og sludd. Håper det tærer skikkelig på snøen.
Snødeponiet er betydelig i år også - og dette tar det tid å smelte - og jeg har ikke tolmodighet!

Jeg plantet irisløker i høst og satte pottene i drivhuset. Nå blomstrer de så vakkert. Den lyse er 'Katherine Hodkin', den mørke er 'J.S Dijt'. Når de er avblomstret skal de få seg plass i bedene i hagen.


21 mars begynte jeg å lage drivhusteltet - for å kunne flytte ut plantene som står i planterommet.Endel hagemøbler som sto lagret måtte finne seg andre steder i påvente av sommeren.


27 mars flyttet jeg også alle dahliaknollene ut  ferdig plantet i potter. Dette er minst 2 uker tidligere enn i fjor. DET er jeg fornøyd med.
 
12 april så det allerede sånn ut. Kanskje jeg får alle til å blomstre i år før i september?

 

Jeg har gått på en rosesmell i år også. Disse fra Zimtrade, men har også bestilt noen fra Hesleberg. Noen er ganske sikre i forhold til herdighet, og endel er testforsøk. Disse står nå på planterommet med fine, grønne blader 😊


 
Vi hadde en nydelig dag på fredag forrige uke - og jeg kastet meg rundt og kom meg hjem i en faderlig fart, måket verandaen og satte ut solstolen. Irisene fikk komme ut og lufte seg. Det føltes som vår!!!🌸



Dagen etter kunne vi nyte en ny finværsdag med turen mellom Setermoen i Bardu kommune til Andselv i Målselv kommune. 30 kilometer veldig bratt trasé! Jeg var helt ødelagt etterpå og sovnet i bilen på vei hjem😂

 

I drivhuset spirer det utenfor varmeteltet:

Blad av liljeløker jeg tok i fjor vår og la i vermaculite, spirte og ble plantet i potter. Nå spirer de alle som en. Sånt er så morsomt når det fungerer!


 
Klematis 'Nelly Moser' spirer, de samme gjør en flikbladet lønn. Den så helt død ut tildligere.

 

En trepion (venstre) som jeg kjøpte på Hesleberg gartneri i fjor sommer, spirer villig vekk. Planen er å prøve den ute i mitt barske klima. Håper de opphøyde bedene vil gi god drenasje og den må sikkert dekkes med litt strie om vinteren.
Bildet til høyre er klartrerosa 'Aloha' som fikk seg ny og større potte i høst og god kukompost rundt føttene. Den ser ut til å trives.
Takk og pris for drivhuset!


 
....for her i østveggen bruker jeg vanligvis å kunne se de første staudene spire om ca 1 ukes tid. Det blir nok ikke å skje i år heller.....

Det er enda mer snø nå enn på dette bildet. Jeg måket opp ca 20 cm snødybde i alle gangveiene til drivhuset i dag også - samme som for 2 dager siden.
La oss bare håpe at det nå blir langvarig mildvær.

Uansett så fylles det opp i drivhuset med nye småplanter helt til det blir helt stappet til tross for alle sine 20 kvadratmeter. Drivhus blir ALDRI store nok 😁

Nå er det blir mer plass i planterommet - så nå er det bare å så mer frø!

God haging til alle som er innom og leser og god vår!🌼🌷
 Lena.

 

8 kommentarer:

  1. Hei Lena! Man får aldri for stort veksthus. Du har klart å overvintre en trepeon i et kaldt veksthus. Jeg har prøvd mange ganger å få den til å overvintre ute, men aldri lykkes. H6-peon har jeg ikke vært borte i, så nå kan jeg prøve på nytt. Du inspirere! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Tusen takk :)
      De sier den er H6, men jeg har mine tvil - uansett så prøver jeg! :)
      Ha en fin dag!
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Jeg synes du er så tapper og som takler alle de klimatiske utfordringene som er hos deg så godt! Jeg hadde gitt opp for lenge siden :)
    Drivhus kan aldri bli for store nei! Jeg kjenner igjen det med hagemøbler som blir flyttet ut, for jeg oppbevarer også de i drivhuset om vinteren. Nå har de stått ute i to uker, og drivhuset revner snart ;)
    Imponerende med dine roser og trepeon. Her har rådyrene spist opp mange knopper på mine trepeoner. Det skal ikke være enkelt å drive med hage nei :(
    Ufattelige mengder med snø hos deg. Jeg ønsker deg lykke til med snøsmelting fremover!
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Neida - du hadde ikke gitt opp - du hadde gjort som meg - prøvd å gjøre det beste utav det klimaet man har fått utdelt. Er man hagegal, så er man hagegal - uansett klima :)
      Så ergelig med oppspiste trepioner - jeg har forstått at det tar lang tid før de blomstrer!
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  3. Når man læser om dine vinterlige problemer bliver man helt glad for den smule nattefrost vi har her, men du må vist styre din utålmodighed et stykke tid endnu - og sommer er det i hvert fald ikke!
    Dejligt du har drivhuset, hvor så mange ting lykkes.

    Håber på mildning i vejret hos dig!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det der med tålmodighet det er en utfordring - når jeg omtrent alltid er den siste som kan begynne med hagesysler i dette landet. Trøsten er at det er ikke så ille som i fjor :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Du er godt i gang med forberedelsene til tross for mye snø, tenk at dere har fått så mye snø, selv om den var sen. Det er helt imponerende alt som skal skje hos deg i den korte sommeren. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja snøen får bein å gå på når den først kommer - men heldigvis ikke så mye akkumulert snø som i fjor, så dette kan npk smelte fort når det først begynner.
      Plantene går jo på "lys-steroider" 24 timer i døgnet når de først får anledning til å begynne å vokse. Det er antakelig derfor de utvikler seg så fort. Heeeeeldigvis!!! :)
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...