Etiketter

tirsdag 30. mai 2023

Ny runde med vinter, men jeg holder på.

I år har vi en reprise av forsommeren 2018. Jeg trodde det skulle bli lenge til en ny sånn forsommer. I følge vær prognosene skal det forstette å renge enda i 12 dager til og kanskje enda mer. Det er nesten fasinerende at det kan være så elendig vær, så stabilt, så lenge. Skal bli interessant å se værstatistikken for mai. Tipper det kommer noen rekorder på nedbør og kulde. Etter mine tall har vi hatt 3 dager med opphold i mai. Av de hadde vi to dager med 18 og 16,5 grader. I morgen får vi en ny runde med snø. Oslo 22 grader, Tromsø 2.

Til tross for været holder jeg på ute. Jeg har jo masse som skal gjøres. Så da er det på med tykk fleecejakke, regnjakke, støvler og hansker. I går holdt jeg på ute fra kl 11 til 18:30. Det kom faktisk noen solglimt innimellom, men det var aldri mer enn 8,1 grad.

Selv om det konstant har regnet i en måned, så er det utrolig at ting vokser. Det er jo knapt nok temperatur til at det skjer fotosyntese! Løvet på trær og busker lar vente på seg, men staudene i bedene vokser da litt likevel. Tulipanene i potter, som har fått tyvstart i drivhuset, gir litt etterlengtet farge. 



De første tulipanene i bedene begynner å vise liiiitt farge. Bare noen få varmegrader ville hjelpe!

 

 

 

 I år mangedobler jeg morellhøsten hvis jeg greier å unngå at trærne kaster frukten. De har fått kumøkk og vann i bøttevis.


Jeg har kommet lengre med dette området også. Har begynt å fjerne ugresstorv og ryddet i bakkant. Har enda mye igjen. Pallekarmene skal fjernes og jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal designe dette området.

Før


Etter (foreløpig)



Dette er den fineste fargekombinasjonen på stemorsblomster jeg har fått frem. Skal så mer av disse neste år - og kanskje mindre av noen andre. Må bare finne lappen med navn på.

 


Løklasagnen min vokser også - men alt blomstrer samtidig - typisk nord norge. Da vet jeg det til neste år. Da blir det bare satt tulipaner,  bare enda tettere.

 

Det ble som sagt ettpar timer med oppholdsvær i går - og da var det jo ganske fint tross alt.






Men jeg måtte legge lokk over en pallekarm for å beskytte plantene jeg har satt ut til herding. Jeg har ikke fått plantet alle i potter enda - så de har vært utsatt for regn, snø og kuling i snart 4 uker nå. De er helt druknet og ihjelpisket.




Dette området holdt jeg på med i går. Rensket ut enorme mengder kvekerøtter og endel skvalderkål. Må legge duk over til jeg får gjort noe mer. Jeg skal lage bed til bringebærbuskene her, men det må lages litt terrasser først og så skal det legges singel oppå.




 Hilsen Lena i arktis☃

Ps: Jeg må vel ut i ettermiddag og sette plastikk-kasser over marthagonliljene igjen. Snø og kuling er ingen god kombinasjon.

6 kommentarer:

  1. Huff, ja du har mye utfordrene vær hos deg. Her er det tross alt varmt, men allerede knusk tørt og skogbrannfare. Her har det blåst veldig mye, og vinden tørker ut alt. Det skal ikke være enkelt å ha hage uansett hvor en bor.
    Nydelig fargekombinasjon på stemorsblomstene dine. Ha en fortsatt fin vår/vinter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg misunner deg at det er tørt - det betyr at det er varmt og at ting vokser bare det får litt vann. Her vokser ingenting akkurat nå bortsett fra vårløkene - til og med bjørka har tatt pause!
      Snart reiser jeg på hagetur til England. Det skal bli deilig med et avbrekk fra dritværet :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Der er meget langt mellem os og det er utroligt så forskelligt vejret falder ud. Her er det helt tørt og sommervarmen er begyndt selvom det stadig blæser, men det er helt utroligt du stadig får sne hos dig. Regnen kunne jeg dog godt bruge:-) Flot du arbejder så hårdt på dine mange projekter - det skal nok blive lige så fint som alt hvad du allerede har lavet. Utroligt med hele 3 kirsebær!
    Håber virkelig for dig at sneen er slut meget snart!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja det er veldig langt mellom oss - ca like langt som mellom Oslo og Roma :) så det er ikke så rart det er forskjell på klimaet. Men - altså dette er jo ikke normalt selv her. Jeg har ikke noe annet å gjøre enn å jobbe med det jeg kan - og det er hard landscaping. Vi får tydeligvis ikke mer enn 6-7 varmegrader i juni heller.
      Jeg får faktis opp til 10 moreller i år - fantastisk! :))
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Du er jammen meg flink til å holde ut allslags vær. Jeg er jo godt kjent med månedsvis med regn, men alt det har snødd hos dere i vår tror jeg ikke at jeg hadde taklet. Håper det kommer litt oppholdsvær opp til dere snart. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Det er ikke så uvanlig at vi har en runde med snø i mai, men jeg takler ikke at det regner hver dag - nå i dag er det 35 dagen - og at det aldri er mer enn max 7 grader på dagtid og ned i 2-3 grader på natt. Det er mest kulden jeg ikke takler på denne tiden. I fjor sommer hadde vi mye regn i juli, men det kunne være hele 16 varmegrader! Det er jo helt uvanlig - og gjorde meg ingenting- for plantene stortrivdes med det (ja stort sett alle).
      Så jeg får bare holde på med det jeg kan gjøre noe med - men nå har faktisk været stoppet meg. Det har vært for vått og kaldt.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...