Etiketter

søndag 26. mars 2017

Månedens bilde

Mars
 Temaet for Blommig fredag er månedens bilde.
Mars er hos oss enda en veldig vintermåned - men litt vårfølelse sånn innimellom. Jeg drømmer meg bort med å følge de som blogger lengre sør i landet og se på Garderners World - alle sesonger jeg kan finne 😊.




I dag er det snøstorm - vel, iallefall kuling.
Vi ser knapt over sundet til Kvaløya. MEN det er plussgrader i drivhuset :)

Så kan det plutselig være sånn og det tiner på veiene og drypper fra taket.

I natt ble klokka stillt en time fremover og vi har offisielt sommertid - det betyr at vi er inne i den fineste tiden på året. Det spirer og gror i planterommet og jeg gleder meg.

Det er små knopper på dahliaknollene og jeg har satt crocosmia løkene til driving. Neste helg skal jeg montere den nye drivhusvifta og "fyre opp" drivhuset for sesongen. Det trengs for nå buler snart veggene i planterommet.

God søndag :)

12 kommentarer:

  1. Hei. Det blir nok vår etterhvert hos deg også. Det er ikke lenge siden det var snø her. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for trøstende ord :) - det er uansett en tålmodighetsprøve å måtte vente enda noen månder før man får begynne å grave i jorda. Men sånn er det jo hvert år - og like utålmodig er man hvert år.
      Fortsatt god søndag.

      Slett
  2. Hei!
    Hovedsaken er at det er plussgrader i drivhuset. Det er der sommeren forberedes. I dag plantet jeg de første dahliane, 5 stk. 'Eveline'. De er en av favorittene og er så fine sammen med kjempeverbena.
    Det jeg gjerne skulle ha hatt, er utsikt mot sjøen. Se på lyset og båter. Vakkert bilde.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint du synes det :) Siden jeg tok bildene har det snødd over en halv meter :D og jeg måtte måke frem drivhuset igjen. Men når solen er fremme blir det fort kjempevarmt inni drivhuset. Nå tror jeg at vi alle er klar for at det begynner å tine gruelig fort. Dahliaknollene spirer som bare det. Jeg blir like overrasket hvert år over at de overlever så godt. Det gledes.
      Lena

      Slett
  3. Rart med den vinteren når det er 20 varmegrader i sør. Konstantere at du også har plussgrader, men da i drivhuset :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg konstanterer at alt er ved det normale på denne årstiden. Vi er grønne av misunnelse på de i sør og klør etter å komme igang med haging - men må ta til takke med å måke snø :D Men nå flytter også jeg plantene snart ut i drivhuset og "let the games begin" :)
      Lena

      Slett
  4. Ja, at det er store forskjeller i klimaet her i landet er det ikke tvil om, men det er nå fint med snø også da, og så blir sommeren mer intens når den er der. Lenge siden jeg har vært i Tromsø. over tjue år siden. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er bra sikkert - og spesiellt på denne tiden av året merkes det veldig godt. Men det er likevel koselig å følge med på det dere gjør lengre sør - så kan vi drømme oss bort og glede oss til vi også kan begynne.
      Ønsker ei fin hageuke!
      Lena

      Slett
  5. Ja, dette er langt fra Australia. Men mye heller snø enn ørken. Ingen tvil om det.
    Bildet med skisporet er knall vakkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. En mellomting mellom ørken og snø hadde vært perfekt 😁
      Lena

      Slett
  6. Takk for hyggelig besøk og kommentar på bloggen hagespire :)
    Vi er også en nyoppstartet blogg, selv om vi har holdt på noen år i hagen. Det er flott at man får kontakt med flere som driver frem planter i arktiske strøk og over polarsirkelen. Spesielt når man kan dele sine erfaringer, som ofte er dyrekjøpte etter diverse feilslåtte prosjekter *humre*. Ser at du også begynte med det minste drivhuset og har økt i størrelse etter hvert. Mitt spørsmål er om du har flyttet spiringen innendørs, for så å bruke drivhuset til herding av planter? Vi ser at den minste drivhuset på 4m2 er perfekt til spiring og den første tiden, men så sliter vi med plassmangel(selvsagt) og herding. Sagt med andre ord fungerer 4m2 godt til det første trinnet ;). Vi jobber litt med andre løsninger. Vår tomt er ikke spesielt stor, så der har dere nok et fortrinn? Gleder meg til å følge dere videre. Godt at plantene dine er trygge i planterommet :) Ønsker deg en riktig god påske! Påskehilsen fra Veronika og Åsmund

    SvarSlett
  7. Jeg flyttet spiringen innendørs rett og slett fordi jeg begynner allerede i januar å så de første frøene. Det er da for mørkt og for kaldt til å holde drivhuser gående. Jeg har lysstoffrør i planterommet og det er relativt kaldt og må defor ikke varmes opp på noen måte. Jeg sparer derfor mye strøm på å være innendørs ei stund utover våren. Plantene kan bli litt ranglete i det kunstige lyset, men det går seg til.
    Det første drivhuset var bare 4m2 og veldig skjørt. Det kollapset etter første høststormen. Det jeg har nå er 8,5m2 men fremdeles altfor lite. Så planen er å bygge et selv etterhvert og evt bruke det andre til avherding av planter om forsommeren - altså ikke hader oppvarmet i det hele tatt. Problemet med plassmangel er voldsom sånn i slutten av juni når man enda ikke har fått plantet ut planter fordi sommeren aldri kommer. Jeg hadde massivt luseutbrudd i fjor på alle dahlia plantene mine og spinnmidd på mange andre planter. Antakelig fordi alle planter sto for tett og ugjevn vanning (og et forsøk på å bruke økologisk jord fra Plantasjen - det gjør jeg ikke igjen i år). Tenkte å lage meg et enkelt plastdrivhus for avherding av planter i år. For å få tømt ut litt av drivhuset.
    Neste drivhus blir omkring 18m2 - da har jeg kanskje god nok plass til litt sitteplass også :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...