Etiketter

mandag 9. juli 2018

Så kom juli

Og med den månden kom finværet (takk og pris)
Solhungrig som jeg var etter 7 uker uten et solglimt, hev jeg meg i solstolen og bare nøøøøøt! Med det resultat at jeg ble supersolbrendt i ansiktet. Nå har vi hatt litt over ei uke med mellom 10 og 20 grader og det merkes selvsagt.

La meg begynne med meterologenes oppsummering av juni:
At det er mulig! Nå er jo dette fortid, men jeg er langsur når det gjelder dårlig vær og tilgir ikke så fort.

 

Når det er sagt så har faktisk endel planter begynt å blomstre (skulle bare mangle egentlig).

Jeg har hatt ferie siden 1 juli og ha holdt på ute i hagen omtrent hver dag. Har masse planer - og som sagt dreier det seg om struktur i år - så får det bli som det blir med plantene. Staudene greier seg nå bra uansett.

Hva skal man med handyman når man er handywoman selv? he he

Her er noe av det som jeg har holdt på med så langt:


Holder på å sett opp leveggen igjen som vi måtte ta ned i fjor sommer da vi la ny kledning på huset. Har lekt meg med sement og saget med gjærsag og det som "værre" er.



 Gurimalla for et rot, men her blir rosebedet foran verandaen til. Det tok "noen tusen" trillebårlass med jord, kompost, sand, grus, kumøkk å fylle dette.



 Sånn ser det ut i dag - ferdig beplantet med roser og stauder og to klematis. Nærmest har jeg plantet alperips mot nordavinden, men tenker å holde den ganske lav. Plankene skal beises mørkebrun når de har fått tørket litt utenpå. Stort sett alle rosene som står her sto i potter under garasjen i vinter. Selv austinrosene har greid seg og har knopper!!
Her blir det mye snø om vinteren og det legger seg en høy snøfonn foran pga snøen som måkes ned fra verandaen - så jeg tror de vil stå veldig beskyttet.
Har enda endel roser igjen som jeg ikke helt vet hvor jeg skal sette. Men det gjelder å få de i jorda nå, for ellers må de stå i potter enda en vinter. Jeg er redd hvis jeg planter de for sent i for god jord så vil de ikke avmodnes ordentlig i rett tid.

Jeg har også laget et gjerde mot vestavinden, men det har jeg glemt å ta bilde av! Foran det skal jeg lage surjordsbed og plante rhododendron, azalea og surjordsstauder.

 

Polarnacht - den er dypere plommrød enn på bildet. Nydelig.

Morgenrot

Knaphill Pontica
(bildet tatt 5 juli - den er kommet lengre i dag)
Den lilla, Catwabiense grandiflorum, holder på å åpne knoppene nå. Blir fint når jeg får samlet alle.

 

Så til staudene:

 Like fin hvert år

 

 Mec Hensol violet -første knoppen som åpner seg. I fjor var denne først ute av de store valmuesøsterne

 

 Endelig begynner allium 'Purple Sensation' å åpne seg - sammen med astrantia major 'Roma'.

 

Geum 'Totally Tangerine' (tror jeg den heter) Nå har den virkelig tatt av



 En av storkenebbene jeg kjøpte i fjor og putta nedi ventebedet i pallekarmene. Må finne ut hvor de skal plasseres. Husker ikke navnet, men det står på lappen ved panten.

 



 Nå har alle lewisiaene åpnet fargefesten. Helig!

 


Fikk endelig tak i rosa 'Louise Bugnet' fra Dragland Planteskole utenfor Harstad. Den skal få stå nært sitteplassen et sted hvor jeg skal kjenne duften.

Fargeforandringen er bare nydelig, fra cerisefarget til hvit.

 

Kjøpte også 'Hansaland' hos Dragland - både den og Louise Bugnet står på egen rot. Har ikke fått plassert denne enda. 

Da har jeg avsluttet hagearbeidet for i dag. Nye bed som skal lages i mårra 😃 og jeg må avgårde å få kjøpt litt mer jord å blande i. Blir bare billigjord. Jeg har massevis av ferdigbrent ku/hestemøkk fra fraukjelleren på gården til besteforeldrene mine - som min bror bor på nå.
Ha en fin kveld.
(endelig en ikke-syte-over-været-bloggpost).





 

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Endelig sommer. Jeg skjønner godt følelsen av desperasjon av sommer som går uten at det er sommer. Det må være himla deilig å være i gang.
    Fortsatt en riktig god sommer! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja nå skal jeg ikke klage. Er dødsfornøyd med 14-15 grader om dagene. Har fått gjort masse masse! Arti ☺️
      God helg,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!

    Endelig fikk du også sommer! Det er så velfortjent, og håper at du kan nyte godværet lenge!
    Louise Bugnet er utrolig vakker, og en av mine favirittroser :)
    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja nå har det faktisk vært fint i to uker!! Har fått gjort kjempemye.
      Gleder meg til å plante Louise ved sittegruppa. Det blir bra! 😊
      God helg,
      Lena

      Slett
  3. Hei
    Så fint rosebedet ditt ble. Jeg liker så godt hjemmesnekret med solide materialer.
    Veldig godt å se at det varme været har spredd seg nordover også nå.
    Det kjennes nok godt for både planter og gartnere. Ser ut som blomstene dine har det bra. Valmuesøstrene dine er herlige.
    Jeg kjøpte en bitte-bitte-liten frøplante på et plantemarked i våres. Den har ikke vokst nevneverdig, så er spent på om den klarer vinteren og vil komme til neste år.
    Klem Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd -Ellen.
      Ja ble veldig forbøyd med snekkeriet. Nå er det veldig kaotisk i hagen, men det blir vel bra tilslutt 😊
      Valmuesøstra liker litt sur jord. Et hett tips. Den tok helt av da jeg flyttet den til rhododendronene.
      God helg,
      Lena

      Slett
  4. hei Lena.
    Så fint at sommeren kom til deg også. Med halve slekta fra Harstadområdet, vet jeg noe om hvordan været kan variere.
    Dame med initativ og arbeidslyst ser du ut til å være.
    Må si jeg blir imponert over hvor mye fint du har som blomstrer.
    Ønsker deg en fortsatt fin sommer!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid
      Takk for det! Sommeren ble da bra tilslutt med en juli som var nesten 3 grader over gjennomsnittet. Nå har jeg vært borte fra hagen i 12 dager så det blir spennende å se hva som harskjedd mens vi hadde en uke med temperaturer på rundt 25 grader 🤗
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...