Etiketter

mandag 13. august 2018

En hyllest til staudene

Jeg er jo kronisk når det gjelder å kjøpe stauder - og nå er de på det fineste. Jeg får liksom aldri nok. Planen er jo å få plantet de i store grupper sånn at det ikke ser rotete ut - noe det gjør enda. Jeg må bare finne ut hva som trives i min hage først. Derfor vil det vel ta noen år før rotete-inntrykket vil avta.


 Marthagon liljene blir bare mer og mer fantastiske hvert år. Denne gule tror jeg heter 'Tsing'.



 Jeg hadde da også en hvit, men den har jeg ikke sett i år. Kanskje tatt en pause?

 

 


Så var det riddersporene da. Herlige, skarpe farger og superherdige som gjør mye av seg i hagen. Det fine med staudene er at de blir bare større og større for hvert år.

Den hvite er også så nydelig der den står sammen med storhjelmen. Mulig den må flytte plass med de blå sånn at den ikke forsvinner mot den hvite veggen.

 

Så fikk vi litt regn igjen og temperaturen falt til 10 grader. Men det er greit - vi har hatt det fint lenge og det meldes varmere mot helga igjen - heldigvis :)
Brannliljene har enda blomstre å komme med. Disse blomstrer litt senere enn noen andre jeg har.


Hvit revebjelle med vanndråper.


Hvit stjerneskjerm sammen med prydgress

 

Det kommer ikke helt frem på bildet, men rylliken 'Cerise Queen' har i år gått over i terracotta farger - noe jeg finner helt praktfullt.

 

I ettermiddag skal jeg til noen som bor noen gater nedenfor meg og hente mursteiner til drivhusgulvet. Min mann og snekkeren skal legge kanalplastplatene på taket denne uka. Da er det så godt som vanntett (gjennom taket), men ikke helt vindtett. Har enda litt panel å snekre rundt vinduer. Vi funderer på hvordan vi skal gjøre det med takluker og ventilasjon. 

Da er man tilbake på jobb og det er godt å se at det kommer litt penger inn på konto igjen. Litt slunken kasse etter 5 uker med ferie. Men deilig var det. Har enda mange prosjekter som skal ferdigstilles i løpet av høsten. Får komme tilbake til det senere.

Ha ei flott uke.

Lena 

4 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Flot at se alle disse lækre martagonliljer - Din 'Tsing' kunne sagten være et kryds med den kinesiske Lilium tsingtauense. Flot er den!
    din have har meget at byde på nu:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja hagen leverer på denne tiden av året hvert år. Det er bare jeg som er utålmodig. Men nå koser jeg meg :). Takk for tips om ‘Tsing’. Jeg har ikke peiling selv hehe.
      Ønsker deg også ei flott uke,
      Lena

      Slett
  2. What gorgeous looking flowers that you have! Looks like you have a rainbow in your garden! Everything is so beautiful! Thanks for the share, hope you had a fantastic weekend. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi!
      Thanks. Yes the garden is at its best in August. But autumn is just around the corner.
      Regards,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...