Etiketter

torsdag 25. oktober 2018

Lyset i tunnelen

Da kom vi endelig ut av en fire uker lang regn, snø og blåst periode. Alle kommenterer sola og lyset.
Det har ikke vært mye nordlys å se for alle turistene som reiser jorda rundt for å se det spesielle lyset.
Jeg har holdt på ute med "tørrdrakt" på for å få gjort ferdig gulvet i drivhuset.
Nå er gulvet ferdig og nå har jeg hatt innflytterfesten. Det gjenstår litt lister rundt vinduer og maling.
Kveldssol på Tromsdalstingen og snøen langt ned.

 

Endelig noen fine solnedganger igjen 

Fullt i drivhuset i går kveld med ost og kjeks og noen dråper prosecco 

 

Enda blomstrer endel roser og det er flotte bladfarger i hagen. Det var bare å komme seg ut i det endeløse regnet og se litt etter.

Rosa rugosa 'Hansa' har fått helt gule blader

 


 

 Rosa 'Barock' som jeg er spendt på om overlever. Har prøvd en gang før, men nå har den fått plass i et opphøyet bed og skal få en kjole av granbar og sekkestrie.

'Bonica' blomstrer ustoppelig. Den har allerede greid seg en vinter. Den står også i opphøyet bed - som burde kunne gi den en fordel.

 Litt utydelig bilde av 'Rhapsody in Blue'. Tvilsomt om den kommer igjen neste sommer - men jeg prøver nå. Den skal også få kjole av granbar og sekkestrie.

 

 'New Dawn' kom aldri lengre enn hit i år. Men håper den nye leveggen vil gi litt bedre vilkår til våren. Så får vi se.

 

 Eryngium - den blå tistelen er bare så nydelig og helt uanfektet av drittværet. Seiler opp som en av overraskelsene i år :)

 

 Moerheim Beauty er som vanlig beautiful. Var litt vanskelig å få tatt bilde pga vinden og regnet.

Nå har jeg begynt å pakke ned hagen og binde opp busker for å hindre for mye grenknekk.
Enkelte stauder skal få litt ekstra beskyttelse av granbar og løv. Ellers gikk det veldig bra uten at jeg la bobleplast over bedene i fjor. Det er bare lavendelhekken som får den beskyttelsen.
Nå venter jeg at snøen kommer anytime.

Nå skal det males, silikoneres, og legges lister......på drivhuset 😂

Fortsatt god uke.

 

6 kommentarer:

  1. Hei Lewna

    Fantastiskt som du allerede har fået glæde af drivhuset - med en god fest!
    sådan kan vi li det:)

    Her i Värmland er det frosten som regerer, og roser som de du har det er der ikke her!

    Ja i denne mørke tid er solen det vi håber på...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Takk. Jeg ser at huset kan bli brukt til mer enn bare planter.
      Det er frost her også nå og antakelig snø i morgen.
      Ha ei riktig god helg,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Det så så koselig ut med innvielse av drivhuset.
    Mange roser som blomstrer hos deg. Her er det ikke så mange.
    Iskaldt ute. Fruen foretrekker å være innendørs.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja det var skikkelig koselig. Det blomstrer, men nå synger det absolutt på siste verset for nå har det blitt skikkeligkaldt og snø kommer i morgen.
      God helg,
      Lena

      Slett
  3. Så flott drivhuset er blitt! Gøyal innvielse med ost, kjeks & prosecco! (Tilstår at slikt blir servert i drivhuset mitt dann og vann)
    'Barock' er ei skikkelig fin rose. Tvi, tvi for den.
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose!
      Det blir nok flere ganger servert prosecco i drivhuset hos meg også 😊
      Vi får se om Barock vil overleve til neste år. Jeg prøver så får vi se.
      Ei fin helg til deg også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...