Etiketter

mandag 7. januar 2019

Årets staude

Tid for den uhøytidlige kåringen av årets staude 2018.

I år må det bli Steppesalvien som blir hedret. Den var fantastisk fin i sommer og blomstret til langt utover høsten. Jeg har sådd noen selv som heter 'Ost-Friesland' og jeg har visst kjøpt noen også - de tror jeg heter 'Caradonna'. Klarer ikke helt å se forskjellen-
Til sommeren skal jeg plante flere i større grupper for å få enda bedre effekt. De er også så nydelige sammen med andre stauder og busker/roser.

 Litt utydelig nærbilde. Men for en hærlig farge.

 


Her sammen med Verbaskum. Herlig neonfarge i sola. 



 Sammen med humla og rosa Rhapsody in Blue

 




 Sammen med Rosa Bonica




 Sammen Louise Odier






 Sammen med Rhapsody in Blue og humlebesøk.



 Sammen med rosa 'William Baffin'


 Sammen med helenium 'Moerheim Beauty'







 Sammen med keiserlilje - lillium regale

 

Ååå som jeg gleder meg til sommeren!

Godt nyttår til alle som er innom og kikker og kommenterer. Takk til alle som var på besøk på bloggen og som kommenterte. Det er så gøy!

Lena.

 



 



 

10 kommentarer:

  1. Hei Lena.
    Salvie er flott. Som følgesvenn til andre, men også alene.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja den skal få stå mer alene også etterhvert og i store partier. Gleder meg! :)
      Ha en fin kveld du også,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Og godt nytår:)
    Salvie er en super staude - og bier og sommerfugle er vilde med dem!
    Flotte kombinationer du viser - og med det forædlingsarbejde der foregår så kan vi forvente en hel regnbue af farver fremover!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Så spennende med nye kultivarer! Er sjelglad for alle stauder og planter som greier seg i akritsk klima og som samtidig ser litt eksotisk ut.
      Ha en flott kveld,
      Lena

      Slett
  3. Godt nytt år, Lena!

    Akkurat den kjøpte jeg mange av i 2016, og den har så fin farge.
    Den trives godt her.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja den er kjempefin og veldig anvendelig - og så greier den seg godt her også. Takknemlig for alt som greier seg.
      Ha ei fin uke du også,
      Lena

      Slett
  4. Godt nytt år, ja, det er en deilig plante, og mange andre fine også, inkludert keiserliljen. Jeg flyttet og delte min steppesalvie i fjor, det ble litt sent, så jeg håper den klarte seg. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Den tåler jo det meste så den tåler sikkert fint å bli delt også.
      Fortsatt fin søndag,
      Lena

      Slett
  5. Så flott med en hyllest til Steppesalvien. Det fortjener den virkelig. Et smykke som gjør alle andre så vakre. Like vakker er den selv, men vet det kanskje ikke:) Herdig og tåler tørke. Hva mer kan vi be om av en plante.
    God uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!
      Ja jeg synes den er så fin. Siden det egentlig er for kaldt for lavendel her ( eller den er litt usikker) så er jo denne finingen en god erstatning. Jeg skal plante den i større grupper til sommeren (tror jeg hehe)
      Ha en fin søndag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...