Etiketter

lørdag 30. november 2019

Mary Rose

Oppkalt etter Henrik den 8's flaggskip 'Mary Rose'
Enda en Austinrose (foredlet av David Austin i 1983) i min hage. Blir angitt til H6, ganske lys rosa med sterk, god duft og blir ca 1,2 meter høy. Her tror jeg herdigheten stemmer overens med at den vokser og greier seg helt fint hos meg i H7. Likevel er jeg overrasket at disse rosene har greid seg så bra.

Nydelig rose, selv om jeg til å begynne med ikke har vært så begeistret for rosa. Jeg har forandret mening. Det er kjempelekkert i samplanting med andre roserfarger og stauder.
Den står kanskje litt feilplassert i rosebedet sammen med de andre rosene som vokser seg mye høyere. Tror jeg må flytte den lengre frem. Det blir vel litt omrokkering etterhvert som jeg ser hvordan alt vokser.
Den hvite 'Winchester Cathedral' er en mutajson av Mary Rose som Austin lanserte i 1988. Den har nøyaktig samme egenskapene som Mary Rose. Mulig det blir innkjøp av den også etterhvert. Den burde klare seg like godt som miss Mary.

Som de fleste rosene i hagen min, begynner også denne å blomstre i juli. Det spiller ingen rolle om rosene er engangsblomstrende eller remonterende. De rekker bare å blomstre en gang uansett.

 

Man får bare lyst å stikke nesen nedi og luuukte 😊

 

 Her er den sammen med Frühlingsduft. De to rosefargene synes jeg også kler herandre.

 

 

Her er den i august 2018. Den vokste mye mer i løpet av denne sommeren, men jeg tok aldri noe ordentlig bilde av den. Den ble litt kvalt av staudene og de andre rosene. Utrolig blomsterrik.

Det blåser snøstorm ute og da er det deilig å sitte å skrive om rosene mine. Håper bare de ikke blir frysetørret der ute🙈

Fortsatt god lørdag til alle, 

Lena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...