Etiketter

onsdag 22. juli 2020

Sommerens prosjekter

Som jeg skrev i forrige innlegg så har det vært mye "hard lanscaping" på tapeten i sommer. Det ene prosjektet fører gjerne til det andre. Ting baller på seg. Tenkte jeg skulle vise progresjonen i en egen bloggpost.

Sånn så grønnsakshagen ut året etter at vi flyttet inn - 2009

Drivhuset er blitt byttet ut to ganger og mye er blitt gjort med tomtegrensen mot naboen. Nabohuset er solgt to ganger :).

Hjørnebedet i 2016 Ganske fint egentlig - men så ble det gravet og stilasjer og nytt drivhus osv osv. Da var det ikke så fint lenger.

Sånn så hjørnebedet ut i juni i fjor. Mye kaos og uferdig.

I år etter at jeg hadde revet ned leveggen og tatt opp kantmursteinene. Sinnsykt mye ugress.

Har lagt kantstein og laget ramma til det opphøyde bedet. Enda litt justering gjenstår og ikke minst grave opp staudene og treet.

Her har jeg fått fyllt i (sinnsykt) mye masse og lagt to tråkksteiner og en stein for magasinering av ekstra varme og til dekor.

Imellom hjørnebedet og det andre er det også sinnsykt mye ugress. Her kommer beleggningssteinene inn.

Prosessen:
 Grov singel

Finere grus


 Mia vanner

Sand
Beleggningsstein

Her har jeg lånt ei steinsaks. Så fant vi ut at trappa var skjev og mannen min hjalp meg med å lage forskaling og støpe den pånytt.

Har ikke tatt bilde etter at vi tok av forskalingen. Til høyre skal jeg legge pyntestein. Jeg hadde lavendelplantene der tiligere. De står nå i potte og venter på nytt hjem.
Et lite oversiktsbilde. Nå ser en ikke hjørnebedet pga alle plantene som står foran. Det er beplantet og vi har enda ikke begynt på trappa.

Jeg la også stein mellom to andre bed. Tatt før jeg gikk lagt de siste steinene vha steinsaksa. Håpet er at steinen skal magasinere varme utover kveldene og skape litt bedre mikroklima.

Tilslutt fikk jeg rensket (minst et tonn) ugress, raket og planert plenen og sådd gress. Nå har det regnet heftig siden mandag og skal regne i morgen også før det blir finvær igjen. Så nå bør gressfrøene og plantene være godt gjennomvannet.
Marikåpene til venstre er bare helt enorme og kveler alt rundt seg. Må revurdere om de skal stå der.

Her sett fra motsatt vinkel. Må si jeg ble fornøyd og det ble som jeg hadde sett for meg. Nå skal bare plantene vokse og trives for de har fått megagod jord. Jeg har bare plantet to roser i dette bedet. Her blir det liggende snø som når helt opp til glasset på verandaen om vinteren. Mange tonn oppå de stakkars buskene. Tenker heller jeg har litt høye stauder her som kan visne ned om vinteren og vokse seg store og høye i løpet av sommeren.
Det er mange hensyn å ta med å ha hage her i arktis. Det er liksom ikke bare å plante og håpe på at det gror.
Jeg har enda et bed igjen å lage - helt i enden av hagen fra denne vinkelen. Men det skal graves nye ledninger til kloakken, så det må vente til de er ferdige med det. Har ikke tålmodighet til å vente på sånt.....

Uansett - avslutter med bilde av det jeg trodde var Charles de Mills, men som noen mener det ikke er.

Fargen gjengies kanskje ikke korrekt. Jeg mener gallicarosene greier seg ganske bra hos meg. Når de i tillegg får god jord i opphøyde bed, bør de ha bedre forutsentinger.
Jeg får finne ut av mysteriet etterhvert.
Ha en ny fin kveld,
Nå venter jeg bare på at finværet skal komme tilbake,

Lena🌸🌻🌺🌼

 

14 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Det kunne da sagtens være 'Charles de Mills' formen ser ok ud, og jeg kunne forestille mig at det meget lys hos dig, og sæsonens længde kunne påvirke farven noget hos dig.
    Spændende at følge processen i din have, der er virkelig sket noget over årene.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja det er arti å dokumentere forandringen for meg selv også. Jeg skal ta flere bilder av hele rosen når været blir litt bedre. Kanskje det er lettere å avgjøre da?
      Ha en flott dag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena!
    Hvilken forvandling! Det er så gøy å se sånne før og etter bilder :)
    Det blit kjempefint, og smart å støpe trappen. Da blir det mer solid. Nydelig rose, og den kjenner jeg ikke til.
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk :) Ja synes det er arti å se forandringen selv også. Vi vurderte lenge om vi skulle orke å gå løs på trappen, den var jo støpt fra før, men glad vi gjorde det. Det ble mye finere - og den ble bredere.
      He en flott dag,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena!
    Det er så spennende å se disse bildene. Jeg blir inspirert og imponert. Blogg gjerne mer om hva du gjør i hagen. Det er virkelig morsomt å se og lese. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Så arti at du synes det :) Ja det kommer flere innlegg om prosjektene mine. Har store planer om et annet område i hagen. Pluss dannelsen av en rugosahekk mot naboen i vest.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
    2. Rugosahekk, tror jeg ikke jeg vil anbefale. Den er svartelista og tåler alle forhold. Her dukker den opp overalt. Tror ikke H7 vil stoppe den. God natt! Anne

      Slett
    3. Nei nei jeez - jeg skal ikke plante nye planter!!:) Jeg skal bruke de Hansarosene jeg allerede har og Wasagaming rosa.Plante de tettere sånn at de fungerer som hekk mot vestavinden. Jeg har allerede stukket de flere ganger sånn at de skulle være klar til å bli flyttet uten for mye skade. Klipper de ned i prosessen. Kanskje kjøper jeg en til rugosahybrid for å få litt mer variasjon i hekken, men det er ikke sikkert det blir plass. Så her snakker vi bare om hybrider :)
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  4. Enig med de andre kommentarene.
    Dette ble et flott innlegg som gir leselyst !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk -det kommer flere innlegg om prosjektene mine etterhvert :)
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  5. Her har du virkelig hatt arbeid, ja! For en imponerende forvandling. Hvor lang tid tok dette?

    Hvorfor skulle ikke det være Charles de Mills?

    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia.
      Tusen takk :) Vet ikke riktig hvor lang tid. Med steinlegginga tok det kanskje ei uke? Dette er det andre opphøyde bedet jeg lager i sommer.
      Noen sier at fargen ikke er riktig (i Facebookgruppa til Norsk Roseforening).
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  6. Vilken skillnad och så snyggt det blir. Struktur gör det så mycket trevligare. Men ett jättejobb förstår jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina!
      Tusen takk! Jeg liker både struktur og litt vill planting. Det blir også lettere å passe på og beplante. Ja det var litt jobb, men veldig trivelig jobb.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...