Etiketter

onsdag 11. november 2020

Vintersesong

Da kan jeg fastslå at hagesesongen ute er ferdig for i år.
Nå har jeg endelig fått inn alle planter som skal overvintre inne i planterommet og skrudd av varmen i drivhuset for i år. Nå blir det ingen varme før sola begynner å skinne igjen. Jeg skrur på varmen igjen ca 1 april.
Det har da blitt litt hagearbeid i det siste også. Fordi det har vært skikkelig mildt noen dager, fikk jeg raket mer løv og lagt rundt stauder og endel roser. Selvsagt kom det stiv kuling, men da jeg var ute og sjekket så lå faktisk alt løvet på plass enda. Sikkert fordi det var ganske vått da jeg samlet det sammen.
Haging nå foregår med hodelykt. Det er stappe mørkt når jeg kommer hjem.

Jeg har fått hengt opp lysslynger inne i drivhuset og det lyser opp vakkert om kvelden. Jeg har også ei lampe jeg skal få hengt opp der inne. Har lyst å bruke det litt mer nå i høst/vinter selv om det er oppbevaringsplass for masse planter.
 
Endel roser blomstrer enda fordi jeg skrudde av varmen først i dag - selv om det bare har vært en 6-8 grader der i den siste uka.
Morden fireglow holder det gående.
Så begynte min hortensia å blomstre igjen! Jeg prøver å overvintre de i kaldt drivhus i vinter. Vet ikke om det går?!
Heidi Klum remonterer og har utrolig vakker farge og duft. Den er ikke noe god på regn så jeg tror det blir en drivhusrose. Den er ikke veldig herdig heller.



Jeg fikk pakket inn trærne jeg kjøpte og plommetreet mitt som jeg gravde opp i sommer. Trærne skulle plantes etter at de var ferdig å grave i hagen - men de kom jo aldri😕 - så da må de stå i pottene. Jeg har prøvd å hyppe jord litt oppover stammene og legge et godt lag med løv oppå der og deretter bobleplast for å holde det tørt. Da tror jeg at de har større sjans å overleve. De står alle på europaller for å få god drenasje.


Det har vært varierende med snø og barmark. Akkurat nå er det meste tint igjen og det er mildvær. Akkurat sånn eller litt mer snø kunne det godt ha vært til det ble vår igjen 😊 men det får jeg vel ikke bestemme. Hagen er jo vakker når det er sånn også.

Er så fornøyd med at jeg bestemte meg for å kjøpe disse stolene. Jeg synes de er så dekorative.

🍁

Jeg og min venninne Jannicke dro utover på Kvaløya til Grøtfjordstranda. Da det lå 10cm snø på Mortensnes (der jeg bor), var det helt snøfritt i Grøtfjorden. Det var sååå deilig med et pusterom fra vinteren og spasertur på stranda mens vi så surferne prøve å fange bølgene.
Den største bonusen med hele turen var at fjæra i enden av stranda var full av de mest perfekte rullesteinene. Rullesteinhimmelen!!

Det måtte jo bli med endel hjem. Jeg skal kjøre utover på lørdag og ta med meg mer. Så har jeg alt materiale klart til våren. Det man ikke ser på bildet er at steinene har de mest fantastiske fargene.

Friskt vær og en helt nydelig dag.
Det skal bli +grader og litt sol til helga. Man må få med seg de få timene med dagslys som er nå.


Da er det jo litt artig og rart at humleblomen synes det er passende å blomstre nå!

Ha det godt alle - nå er det vel bare å begynne å tenke på julepynting snart.

Lena💚



10 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Jeg synes at du har fått gjort så mye i år! Koselig å se dine bilder med snø på, selv om jeg forstår godt at vinteren blir lang hos deg. Her har vi hatt 1 cm med snø som smeltet fort, og nå er det bare tåke hver dag. Om din hortensia vil overleve i drivhus vet jeg ikke. Jeg orøver det for første gang i år her. Mine hortensia var b,itt så store og tunge at jeg orker ikke slepe de opp og ned i kjelleren mer. Mine hvite blomstrer også nå i kjelleren, og de har en annen rytme enn de andre, for de blomstrer bare om vinteren. Får håpe at det går bra med rosene dine.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Nei jeg vet ikke om hortensiaen vil overvintre jeg heller - men jeg tar sjansen. De skal etter sigende være H3 og andre H3 planter greier seg så da prøver jeg. Rosene har greid seg helt fintgjennom tidligere vintre, så jeg regner med at det er ikke noe problem. Hortensiaen blomstrer for andre gang - det er jo litt spesielt"
      Ja jeg er glad det enda ikke er helt vinter.
      Ha en flott dag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Imponerende med Fireglow - jeg har også denne rose ved huset i Sverige - en flot sag!
    Uha, træerne i potter, rødderne tåler bare ikke frost. Det er frosten fra siderne og nedefra der er værst, fryser hele rodklumpen er det nok forbi...
    Kunne du evt nå at grave potterne ned i jorden?
    Flot tur til rullestenshimmelen, super at have denne ressource!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Jeg tenker at snøen etterhvert vil isolere rundt pottene - og så lenge jorden i potten er tørr så tåler plantene mye frost - akkurat som inni drivhuset. Der står rosene i pottene om vinteren og hele rotklumpen fryser til is, men det tåler de godt antakelig fordi jorden ikke er våt.
      Vi får se til våren.
      Ha en flott helg,
      Lena

      Slett
  3. Jeg la merke til de nykjøpte trærne du har stående på vent med bobleplast over.
    Jeg har opp gjennom årene kjøpt mange trær på høstsalg, og hatt dem på oppevaring til våren.
    Det har gått bra det, men jeg har hatt dem stående foran et vindu innendørs i uoppvarmet rom.
    Men du kjenner jo selvfølgelig klimaet hos deg best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Det ene treet - et kirsebær tre overlevde fjorvinteren godt ute og hadde ingen beskyttelse. Jeg tenker at hvis trærne får stå på pallen og de snør ned så beskytter snøen mot det meste av frosten. Jeg har ingen plass å sette de inne. Jeg har besyttet de så godt jeg kan nå og de er ganske herdige trær så de burde greie seg (hengebjørk, rødbladet bjørk, kulepil og to kirsebærtrær).
      Det må bare gå så godt det kan og jeg krysser fingrene :)
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena! Nydelig rose. Jeg har aldri forsøkt å overvintre trær i potter, men mange stauder og busker. Det har gått helt fint. Jeg legger pottene på siden så de ikke blir stående i isvann. Jeg beskytter dem ikke. Den beste beskyttelsen er jo snø, og det har dere. Så lenge de ikke er i vekst, er det den beste beskyttelsen. Jeg tror det skal gå greit. Lykke til! Å plukke stein til hagen, er en drøm. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja jeg gjør det samme med små busker og stauder - legger de på siden og lar de snø ned. Jeg tør ikke legge trærne ned på siden og jeg tenker at jeg greier å forhindre at det regner oppi pottene så bør det gå bra når snøen legger seg rundt pottene og et godt stykke oppover stammen.
      Jeg har rullesteinparadiset bare ca en 45 min kjøring fra byen - heldige meg!:)
      Ha ei fin helg,
      Lena

      Slett
  5. Träden kommer nog klara sig du brukar väl få rejält med snö :) Jag har kvar mina kamelior, hortensior och annat ute men de står rätt utanför verkstaden där jag lyfter in dem om det blir rejäl frost. Här på västkusten är det bättre än att ta in dem redan nu har jag lärt mig. Morden verkar vara en fantastisk ros :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Ja jeg tror også de klarer seg - så lenge de er relativt tørre under snøen.
      På vestkysten av Sverige har dere jo et drømmeklima. Heldige dere!:) Ja Morden er nydelig. Håper jeg får plantet den ut neste sommer.
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...