Etiketter

søndag 13. juni 2021

Forsommer, knopper, blomstring og noen uferdige prosjekter

 Da fikk jeg endelig satt meg ned og skrevet et blogginnlegg igjen. Tiden går så uendelig fort når været er fint og man har mye å gjøre i hagen. Men nå har regnet kommet og med det kommer de lave temperaturene. Det har vært en 7-8 grader i dag - og i flekkene, øse pøse regn.
Men for en juni vi har hatt så langt! Alt er kommet to, nesten tre uker lengre enn de siste tre årene i juni. Vi har fått et glimt inn i hvordan det er å ha hage i mildere klima😚. Nå håper jeg at dette regnværet ikke varer lengre enn ut i neste uke. Det har en lei tendens til å bare fortsette og fortsette når det først begynner. Det er så gøy når plantene utvikler seg og vokser hele tiden - istedet for å bli stående i dvale i ukesvis.
Denne er jeg veldig fornøyd med. Elsker knallfargen.
Det er jo egentlig vår her enda, så tulipaner og påske/pinseliljer blomstrer som bare det.

 
Uvanlig mye gult til meg å være, men disse gule tulipanene har endel orange i seg og er tydeligvis mye tideligere enn resten. Blomstene på hver enkelt er enormt svære.
 

2 juni var det blitt såpass grønt i hagen. Jeg hadde delt stormarikåpa og plantet de på motsatt side av rosebedet. Jeg hadde også flyttet endel roser. Kommer tilbake til det i et annet blogginnlegg. Det var trørt så det måtte vannes, og drivhusdørene sto på vidt gap. Jeg har satt opp "coldframen" og satt planter ut til herding.
 

Frühlingsduft (øverst) og Rhapsody in Blue var kommet godt i gang 3 juni. Det er så rart at RiB klarer seg så godt her hos meg - men det er jeg veldig glad for. Den er en av de friskeste rosene.
 
Jeg satte ut noen av drivhusrosene 5 juni. Det var overskyet da jeg satte de ut og de var vant til sol fra drivhuset, men så kom det voldsomt med vind - og de fikk alle litt vindbrand. Håper de klarer seg likevel. Nå har de iallefall fått nok vann for ei stund....
 💚
 
Nå er det mye knopper som venter på å springe ut. Håper på tosifrede temperaturer ut i neste uke - så burde det begynne å skje ting.

 
Litt utydelig knopp på Louise Bugnet allerede 10 juni - DET er tidlig!😍
 
Humleblomknopper (geum) som åpnet seg tre dager senere. Da er showet i gang. De er så fine.
Hvit syrin
Rød orientalsk valmue
Hvit pion
Rhododendron 'Polarnacht'
Trillium
Rhododendron 'Cunninghams White'


Jeg har begynt oppryddingen på vestsiden av drivhuset, mot naboen. Her sto ei ripsbuske og to solbærbusker som ble herpet hver vinter en all snøen fra drivhustaket. Her er fullt av skvalderkål, høymugle, gjeitrams og kjerringrokk🙈
Har holdt på i to dager å grave opp ugressrøtter. Usannsynlig tungt arbeid. Jeg får oppdatere hvordan det blir etterhvert.
 
Før bilde
 
Jeg kom litt lengre enn dette før jeg måtte gi meg. Stort sett regnet det hele tiden og jeg var skitten over hele meg! Har fylt sekkene med ugress. De er stappfulle!


Ønsker alle ei flott ny uke fra meg og plumeriaen som blomstrer som bare det.



12 kommentarer:

  1. Fantastisk at se din grønne have ovenpå sne og vinter! Det er jo et kæmpe arbejde du har hvert år, når alt skal plantes ud i bedene, men det ser godt ud, og det er herligt at se påskeliljer og tulipaner - igen:) Spændende om dine tidlige planter får ordentligt vejr så du kan nyde din have i blomst et par uger længere end du plejer.
    Held og lykke med det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Tusen takk - jeg håper også at været tillater plantene å vokse hele tiden sånn at blomstringen kommer igang. Jeg sår jo alt for mange sommerblomster hvert år som jeg må finne plass til i bedene. Lærer ikke :)
      Ha ei flott ny uke,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena,
    Jeg er alltid så imponert over hvor fort våren kommer til deg likevel. Jeg har trillium i blomst fortsatt, så du haler innpå :)
    Frühlingsduft er jo imponerende flott hos deg. Kjerringrokk har jeg masse av, og den kommer alltid igjen uansett hvor mye jeg luker av den :(
    Plumeria har jeg aldri hatt før.
    Ønsker deg en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg vet at kjærringrokk er nestn umulig å bli kvitt, men jeg prøver i allefall å begrense det.
      Jeg haler nok aldri innpå dere i sør - vi snakker om en annen verden når det gjelder klima. Selv de i H8 sør for Dovre ligger milevis foran meg her i H7 i nord. Jeg skjønner ikke at ikke klimasonene må oppdateres litt. Det er veldig misvisende sånn som det er nå.
      Plumeriaen sådde jeg i 2014 - ikke så mange som har den i Norge :)
      Ha en flott torsdag,
      Lena

      Slett
  3. Flott vårblomstring hos deg, og mange lovende knopper! Voldsom jobbb å fjerne de der ugressene. Om hver eneste rotbit fjernes, kan det lykkes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Tusen takk! Ja nå har de begynt å blomstre og noen er avblomstret. Jeg greier nok ikke å fjerne alt, men det begrenses i allefall ganske mye.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  4. Fysj, det er da det verste ugresset. Kjerringrokk er jo nesten umulig å luke. Du har hatt jobb, og så fint det ble!

    Så spennende med alle de knoppene! Jeg kjenner meg igjen i mangel på tid. Her i nord er sesongen så kort at det føles som at alt nå gjøres NÅ. Kos deg men blomstringen som kommer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja det er det værste - definitivt. Tusen takk!
      Ja tid er noe vi ikke har for mye av i sommersesongen - og når sommeren uteblir så blir det enda værre.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  5. Plumeria i blomst, og rh.Polarnatt i knopp. Sommer i nord.
    Du la inn en Kommentar hos meg tidligere angående 'Polarnacht' og nå har jeg også kjøpt den :-)
    Fantastisk farge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin!
      Så gøy at jeg kan komme med litt inspirasjon til dere drevne hagefolkene :) Ja den er fanstastisk fin. Den blomstrer enda her hos meg.
      Ha en fin kveld,
      Lena

      Slett
  6. Er det ikke deilig, jeg er så imponert over hva du får til, den gule tulipanene med rødlige tegninger var veldig søt. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Tusen takk for skryt :), men i år har det vært for det mest motbakke og motvind. Vi får se hva det blir til etterhvert.
      Ha en nydelig kveld,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...