Etiketter

søndag 12. september 2021

Landsdelen med svovelstikkene

 Landsdelen med svovelstikkene, bare omdvendt. Vi har sittet inne og sett på de som har det deilig og varmt ute....Det er varmefest, men vi er ikke invitert. Ja sånn føles det.....
NRK er jo også grøsselig flink til å minne oss på det hver bidige dag også. Jeg har ikke postet hverken på instagram eller på bloggen, før i dag. Orker ikke, ingen vits.
Jeg er olympisk mester i motløs etter denne sommeren.
Meeen jeg holder nå på likevel. Tenker jeg kan jo gjøre ferdig det jeg har begynt på uansett. Det vil hjelpe plantene mot dette håpløse været uansett.

To av dahliaene mine har blomstret. Jeg begynte å fordrive de i mars!
Med regndråper - for det har ikke vært mange dagene med oppholdsvær siden 1 august med stort sett ensiffrede grader.....

 

Sånn så hagen ut 26 august. Plenen ble i allefall fin i år - og marikåpene lyser opp.


 

22 august fikk jeg meg ei helg i Dividalen og fikk plukket 20 liter blåbær og fikk med meg 80 kg med ku- og hestmøkk fra fraukjelleren hos bordern.


Markens grøde som han kalte det😂

I dag var jeg nede ved sjøen og hentet mer gjødsel (tang) til å fylle bedene med (uvant med sol og stille)

Det er nok å ta av

Det gjelder å ha nok masse å fylle med

 🍁

Jeg har jobbet mer med det nye bedet i dag. Vi fikk hele en og en halv dag med sol og oppholdt. Den tiden ble utnyttet til det maximale - og jeg fikk gjort masse!

Den 14 august begynte jeg å flytte busker og stauder. Det regnet så mye hele tiden at alt har greid flyttingen uten problem. Aldri så galt at det ikke er godt for noe....!

Jeg måtte grave opp skjærsminen da den sto midt i veien - og tok uansett alt for mye plass.

Her er den fjernet - kompett kaos

 

Så kunne jeg fortsette med byggingen og 15 august var jeg kommet så langt.


 

I går ble det endelig vær til å være ute igjen så da ble turboen koblet inn....

Jeg fikk tak i vortepapp - eller hva det nå heter  - på en byggeplass lengre opp i gata. Den var akkurat passe bred til mitt bruk. Jeg har blandet litt kumøkk i jorda - sånn at når pappen løser seg opp får rosene godt med mat i dybden.

Har samlet papp i månedsvis...

I går gikk sommerblomstrene som jeg sådde i mars og april - som enda ikke har begynt å blomstre - rett i bedet. Jeg giddet ikke se på de lengre. Makan!
 
En million trillebårlass senere er bedet fylt opp. Jeg har selvsagt den borteste biten igjen, men der må jeg først få flyttet syrenen.
 
I ettermiddag begynte jeg å tenke litt over hvilke roser og stauder som skal få plass her. Jeg måtte også grave opp martagonliljene mine. Løkene har jeg jordslått foreløpig siden det er nesten ned mot null om nettene.
Det skal i allefall bli deilig å ikke ha så mye stående i drivhuset i vinter.

Ellers fikk jeg bygget videre på den borteste delen av bedet, gravd opp stauder og noen rhododendron, plantet enda et kirsebær tre, delt flere klumper med kuleprimula og replantet, fylt enda en pallekarm med jord og plantet ei rugosarose (Roseraie De L'Hay), tømt en annen pallekarm og replantet staudene og plantet enda ei rugosarose (Rotes Phänomen) i rugosahekken og så fikk jeg endelig klippet plenen for det ble endelig tørt nok.
Jah - det ble drøye 13000 skritt i dag 😁
Så begynte det å regne igjen i ettermiddag - så får vi se da om det blir noen flere dager da jeg kan være ute og få plantet det som skal plantes.



Hortensiaen er vel den eneste som har elsket regnet (ikke kulden). Denne overvintret jeg i det kalde drivhuset i vinter. På en mer normal sommer hadde den nok blomstret mye tidligere. Jeg skal la den stå litt lengre i drivhuset om våren/forsommeren sånn at den kommer i gang litt tidligere neste år.

Enda et deprimerende innlegg, dessverre. Jeg skulle ønske det ikke var sånn.
Det kommer seg nok når jeg får ting litt på avstand. Vanligvis får vi de første frostnettene i begynnelsen av oktober, så det er liksågreit å begynne å forberede hagen på vintersesongen. Jeg har tatt opp endel dahlia også og satt de til tørking.
Jeg orker ikke plante så mye løker heller. Da jeg fikk de første løkkatalogene sto enda tulipanene og blomstret 4 august!!! Det heter liksom vårløker!
Jeg skal plante noen i potter og noen få i det midterste bedet. Ellers får jeg aldri plantet sommerblomstene. Eller, kanskje jeg bare skal droppe sommerblomster? Vi får se hvor mye jeg har fortrengt når vi kommer til våren 2022.

God blomstring til alle som er innom og leser. Eller hva sier de på engelsk? Happy gardening!
Lena🌺


10 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Jeg før så vondt av deg med det været du har. Jeg hadde flydd på veggen for lenge siden. Jeg skal la være å si hvordan været er her... ;)
    Kan du ikke drive plantene litt lengre tid i drivhuset ditt? Da vil de jo få en bedre start. Flott med så mye blåbær hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jo endel planter kommer jeg til å drive lengre inni drivhuset. Men jeg satser da på at neste sommer ikke blir like elendig. Kan ikke fortsette sånn.
      Ha ei fin ny uke.
      Lena

      Slett
  2. Jeg synes du har fått gjort mye på tross av den dårlige sommeren dere har hatt. Oversiktsbildet ditt viser frodige staudebed med marikåpe og grønn bed. Det er bra du ser fremover på tross av været.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Joda jeg har konsentrert meg mer om «hard landscaping» i sommer ettersom jeg så hvor det bar med været. Sånn som det har vært er det nytteløst å få til noe særlig med plantene. Stauder og roser greier seg ganske bra uansett, men rekker ikke alltid å blomstre. Det MÅ bli bedre neste sommer.
      Ha ei fin ny uke,
      Lena

      Slett
  3. Det lyder som en slem sommer for dig og din have, og hvor blev din "tilstand af mindfullness" af? Håber du genfinder haveglæden ved at arbejde dig ud af depressionen. Du har nået meget her på det sidste og dit lange bed ser fantastisk godt ud! Til næste forår har du sikkert glemt hvor galt det gik i år (tulipaner i august!) og så kan du altid købe nogle potter med blomstrende forårs-løg. Ingen panik!
    Håber du finder humøret igen og kan nyde det flotte efterår!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja du kan så si. Det har vært korte glimt av mindfullness i sommer, men mest motløshet. Det har jo likevel vært godt å kunne jobbe med "hard landscaping" og se at akkurat det utvikler seg. Jeg satser på bedre sommer neste år. Da er jeg sikkert full av optimisme igjen.
      Ha ei flott uke,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena! Sommeren 2021 er et avslutta kapittel. Ikke la drømmene dine få lov til å bli preget av denne sommeren. Du legger så himla godt til rette for vekst. Her kommer også som regel frosten i begynnelsen av oktober. I fjor kom den i andre uke av oktober. Det har jeg aldri opplevd før. Vi som er så avhengig av været blir så sårbare. Men du er en dyrker som får til så enormt mye på tross av. Det må du virkelig tenke på. Været er...!!!
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Jo takk for trøst. Det hjelper.
      Gi meg noen måneder så er nok motløsheten blitt litt mindre. Ja vi er ekstremt sårbare ovenfor været - det er bare den variabelen jeg ikke kan kontrollere. Det MÅ blir bedre neste år.
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett
  5. Du er litt av et arbeidsjern, og du har nå mange flotte bilder fra hagen din også, men jeg forstår at du blir motløs. Vi pleier å ha mye regn, men har ikke hatt det i år, og det er helt fantastisk, regner med at vi er på an igjen til neste år. Jeg misunner deg forresten blåbærplukkingen, for dere har vel ikke orm å være redd for :D Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ingeborg.
      Tusen takk :)
      Nei vi har ikke orm eller slanger - heldigvis. Vi har bare bjørn, gaupe og elg. Er egentlig mest redd for bjørn, men må bare fortrenge det.
      Ja tenk det har vært tørke på vestlandet!! Og det var tørke her i desember og januar!! Vi fikk det igjen i sommer.....
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...