Etiketter

lørdag 13. august 2022

Hagebesøk og tegn til høst


August føles alltid litt som høsten plutselig kommer. Det kommer et kaldt drag i lufta og kveldene blir merkbart mørkere. Jeg håper at vi enda får litt varmere dager -for den siste uka har vært kald og veldig våt.
Jeg har jobbet på spreng for å få ferdig så mye som mulig før Bjørnhild og Tore Fjeld fra "Hageguiden" kom på besøk. Siden det er så mange områder i hagen som er fulle av ugress og stygge bakgrunner, prøvde jeg å rydde mest mulig og shine opp. Det ble da ikke så aller verst, men været kan man ikke gjøre noe med. Det var nydelig vær helt til lørdag og søndag - da de kom - var det 11-12 grader, overskyet og litt regn. Selv om fortograf Tore trøstet meg med at bildene blir best i overskyet vær, så synes nå jeg at bildene alltid blir finest i sol.
Jeg har nå enda noen prosjekter jeg skal holde litt på med utover høsten - men det haster ikke og jeg kan se hvor langt jeg kommer.
Min mamma ble 85 år i juli og vi samlet hele familien på Sommarøya utenfor Tromsø og bodde på Sommarøy Arctic Hotel. Helt nydelig sted og god service.



Jeg må begynne med et skrytebilde av klatrerosa 'Alchymist'. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få se noe sånt i min hage, men sannelig! Håper den klarer seg like godt gjennom neste vinter. Jeg skal i allefall gjøre mitt beste for at den greier seg.

 Bilde hentet fra Hageguiden sin Instagram side. Den japanske lønna måtte ut av drivhuset - og som vanlig - da blir det kuling.😒. Så den måtte beskyttes mot vinden. Den greide seg fint og jeg fikk pakket den ut for fotografen.

 

 Her poserer jeg med stivt glis foran et av staudebedene. Ikke spesielt fotogen...huff!

 Så åpnet denne skjønneheten seg. Noe så vakkert. Jeg er spesielt svak for aprikosfargede roser, men de er alltid veldig lite herdig. Så da jeg fant denne på nettet, ba jeg Hesleberg ta den inn. Det gjorde de og jeg fikk den tilsendt i år. Den ble fort utsolgt. 'Olds College Centennial' heter den og er fra de Kanadiske foreforedlerne. I tillegg har den fantastisk sterk citrus/te duft - og er H6!

🌺

Så ble det en tur ut til Sommarøya.
Øya/fjellet Håja er utgangspunktet for arkitekt Hovig sin utforming av Ishavskatedralen i Tromsø. Den er et yndet fotomotiv - både øya og kirka.


 

Nydelige hvite strender. Det er vakkert selv når det er gråvær.



Så klarnet det opp når sola gikk ned - flaks!



Lavendelen har blomstret siden juli. Det er bare helt sensasjonelt.

Roser og stauder har bare vært helt fantastiske i år. Noe er litt på hell nå - og noen har faktisk rukket å blomstre helt av. Her er 'Rose de Rescht' foran, peon og rosa 'William Shakespeare' lengre bak.

 


Her er noen kanadiske roser jeg kjøpte som barrotsroser i vår. De skal jeg finne plass til i år. Jeg har bare satt de her foreløpig.

'Rosa Mundi' sammen med kattemynte og marikåpe.

 

Jeg ble ikke helt ferdig med steinmosaikken til "Hageguiden" kom på besøk. Jeg måtte plukke flere lyse steiner.
Dette var skikkelig artig å holde på med. Kunne sittet og puslet med dette i timesvis.

La duk og et lag med grus oppå og komprimerte før jeg la et lag med sand oppå der igjen - og komprimerte igjen så godt jeg fikk til.

Jeg hadde skiferheller jeg hadde tatt vekk fra inngangspartiet og la de sånn at jeg hadde litt mellomrom mellom hellene til å legge mosaikk.

Morro😃


Det ferdige resultatet etter at jeg har kostet på fugesand og vannet for å få fugesanda til å sette seg. Må si at jeg ble veldig fornøyd. Jeg tror det kan bli flere steder jeg gjør litt av dette.


En jobb jeg holdt på med i dag er å flytte kompostbingen. Jeg skal sette opp et lite hageskur der den står nå. Så jeg måtte grave ut der den skulle stå og planere. Legge på papp under og grave ut all komposten fra kompostbingen der den står nå. Så måtte jeg flytte den haugen med torv jeg hadde liggende der fra før. Da jeg skulle ta av presenningen, var det er stort vepsebol under. Jeg fikk vippet det vekk med spaden og sto og ventet litt for å se om jeg ble angrepet. Det gikk helt fint. De var temmelig dorske - sikkert fordi det er bare 10 grader.






Måtte sette opp noen pallekarmer å ha resten av komposten i. Og, kompostbingen selv må tørke litt før vi prøver å bære den dit den skal. Vått treverk er tungt. Vi får se om vi greier det eller om den må demonteres.

Da blir det en liten ferietur før sommerferien definitivt er over for 2022. Blir ei uke i Alicante igjen. Det skal visst stort sett regne mens vi er borte - så jeg går vel ikke glipp av noe. Nabo Nina skal vanne i drivhuset så da er jeg berget.

Ha det fint til neste gang,
🌻Lena🌻







8 kommentarer:

  1. Flotte bilder. Både fra naturen og hagen !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena,

    Jeg blir alltid så imponert over alt du lager i hagen. Steinmosaikken ble veldig fin. Takk for tips om rose. Den må jeg bestille til neste år. Forstår godt at den ble utsolgt fort.
    Du er tøff som stiller opp i et hageblad. Det hadde jeg aldri gjort.
    Det er nydelig natur der du bor, og flotte bilder.
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk, så hyggelig at du synes det. Jeg prøver å få "ferdig" infrastrukturen i hagen sånn at jeg bare kan kose meg med planter og ikke så mye bygging :) Men det er jo artig å holde på med.
      Jeg synes det er stas at hageblader endelig ønsker å formidle nord norske hager - derfor stiller jeg opp :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Rosen var väldigt vacker! Vet att vi har en del kanadensiska sorter här också. Din stensättning var väldigt vacker och mixen av mosaik och stora plattor jättesnygg.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Tusen takk!
      Ja det er mange nydelige kanadiske roser som går fint i høyere soner - heldigvis :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena! Kjempeflott at Hageguiden har vært i hagen din. Må begynne å abonnere. Gleder meg veldig til å se. Jeg er imponert over rosene dine. Mosaikkgangen din er inspirerende. Har drevet litt med det, men langt fra så flott.
    Bildene fra Sommarøya er utrolig vakre. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Tusen takk.
      Ja anbefaler Hageguiden - ikke bare fordi de har vært hos meg - men det er virkelig et fint blad og veldig variert hvor de har vært. Virkelig i hele landet. Øst-Vest, Nord-Sør. Og veldig informativt, jeg har lest hvert blad flere ganger.
      Steinmosaikk var artig, blir nok mere av det da jeg har flere skiferheller jeg kan bruke.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...