Etiketter

lørdag 1. juni 2024

Store variasjoner i mai.

 Da ble vi ferdig med mai også. Det kom seg jammen etter pinsa. Snakk om syke variasjoner i temperatur! I dagene til og med 20 mai var det minusgrader nesten helt døgnet og det snødde voldsomt. Så slo det helt om og ble varmt. Vi har hatt 4-5 dager med 20 grader eller mer i mai. Noe som gjorde at temperaturgjennomsnittet for måneden ble trukket kraftig opp - og vi endte 1,7 grader over normalen. Det er litt vanskelig å fatte egentlig, men den ene dagen med 26 grader gjorde vel sitt.

Som vanlig så er det den ene ingrediensen som gjør hele forskjellen - varme. Nå er vi faktisk 14 dager foran fjoråret, men det skal sies at da gikk det trengt. 

Jeg trengte virkelig å få begynt med avherding av planter. Det er jeg godt i gang med. Har såvidt begynt med dahliaene nå. Bare det nå ikke blir for kaldt og mye vind, så burde jeg kunne sette de ut litt også.
Noen prosjekter har jeg også såvidt kommet i gang med. Jeg har en laaang liste jeg har lyst å få gjort, men vet jo at det ikke er nok timer i døgnet og dager i uka til å få gjort alt før høsten/vinteren setter inn. Jeg skal nå gjøre enn innsats likevel.


Jeg greide å holde liv i en av primulaene jeg kjøpte etter jul i 2023. Plantet den ut så fort jeg kunne på våren - og jammen meg kom den ikke opp skarp og fin nå. Herlig med sånne overraskelser.


Villtulipan 'TulipaTarda' (tror jeg den heter) er så fin om våren - og kommer trofast igjen år etter år.

Jeg fikk kjøpt med ei krukke/urne på Plantasjen. Det var egentlig en gave til min 60-års dag som var i oktober 2023. Jeg fikk et gavekort og penger fra mine brødre med fruer og mamma. Jeg skal ikke plante noe i den. Den skal bare være et focal point og den skal oppbevares tørt om vinteren.

Jeg har også beiset ferdig portalen jeg bygde i fjor sommer. Den blir så mye finere enn på bildet over. Måtte la det trykkimpregnerte treet tørke før jeg beiset. Treverket trekker til seg mye varme når sola skinner på det.

Jeg tok sats og plantet ut maisplantene i pallekarm. Jeg var nede i fjæra og hentet tang, hadde oppi gammel kuskit og kompost. Toppet med en sekk kjøpejord. Håper det ikke blir for sterkt. Det er ikke meldt kalde netter fremover (under 6 grader) så jeg tror det går bra. Men det kan hende jeg har tabbet med ut.


Disse narcissene er noen av mine favoritter. De er så vakre. Mine 'Recurvus' er ikke helt i blomst enda, men har mange flere knopper i år enn i fjor. Gleder meg til å kjenne duften.


Til min store glede så har nesten alle viticella clematisene mine kommet i gang. Dette er Rouge Cardinal. Jeg gir jo ikke opp å få de til å blomstre. Det gjenstår å se om de vil gjøre det i sommer. Det avhenger selvsagt på været igjen - om det blir litt stabil varme (15 grader eller mer)


Lufting og avherding av planter pågår. Det har vært noen alldeles strålende dager nå. Takk og pris.


I dag tok jeg fatt på jordbærbedet. Jeg plantet plantene i 2016 tror jeg. De har vel gjort jobben sin nå. Jeg har tatt masse stiklinger som står rundt omkring. Det er ikke sikkert det er nok å fylle de nye bedene med - men da får jeg bygge opp mer planter med stiklinger.

Jeg gikk løs på murkanten med slegga og fikk da fjernet alt etterhvert. PUH!


Jeg holdt på å svette ihjel selv om det bare var 9 grader. Greit vær å gjøre tungarbeid i. Jeg skal få ryddet opp i rotet i morgen, men får ikke begynt på de nye bedene før jeg har vært og handlet leca-blokker. Det blir jo styggere før det blir finere. Forhåpentligvis.



20 mai


10 dager senere.....Det er ganske sykt!

I morgen blir den store utplanting av sommerblomster-dagen. Alle stemorene (penseene/violas) skal få komme i sine potter og alt som har stått ute til avherding trenger å komme ut av sine bittesmå potter.
Så er tulipanene i gang i bedene. De i pottene har vært usedvanlig treg i år. Jeg tror jeg vannet de for lite (eller ikke i det hele tatt) da jeg plantet de. Må huske til høsten.

Nå håper jeg juni er snill med oss - og holder temperaturen på tosifret sånn at plantene fortsetter å vokse og utvikle seg.

Ønkser alle ei flott helg, 
Lena🌺




6 kommentarer:

  1. Hei Lena,

    Ja det er virkelig store forskjeller hos deg bare på 10 dager! Det er utrolig at det kan slå om så fort. Flotte primula, og så gøy at alle viticella clematisene har overlevd. De tåler mye ja.
    Ha en flott sommeruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja viticellaene har virkelig slått til i år. De vokser med ekspressfart - unntatt den (Etoile violette) som vokste med ekspressfart i fjor. Kanskje den tar seg et hvileår? Nå har vi hatt en utrolig forsommer til Tromsø å være. Vi begynner jo vanligvis ikke på sommeren før etter St.Hans. I år ligger vi 14 dager foran det som er vanlig. Det er ganske deilig å ikke være konstant frustrert pga at ting står i stampe.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. I jobannoncer ser man ofte at folk skal være 'omstillingsparate' - og det må man sige du også skal være. Det er næsten helt utroligt at vejret skifter så hurtigt, og selvom du er vant til det, må det være et chok når det sker. Også planterne kræves der meget af når de skal kunne trives, og du har et stort arbejde med afhærdning, men det ser ud som om alt skal lykkes for dig! Glæder mig til at se hvilke projekter du kaster dig over i år. Jordbærbedet skal nok blive fint som alt det andet du laver!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja du har rett i at det er store omveltninger både for oss mennesker og plantene. I år har det gått veldig smooth fordi det har vært lite vind og ganske greie temperaturer. Jeg skal oppdatere prosjektene etterhvert som det fremskrider :))
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Tenk at du har hatt både vinter, vår og sommer i mai, godt at dere plutselig ligger foran skjemaet. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja du aner ikke hvor takknemlig jeg er for det! Det er en lettelse å slippe å springe rundt med fiberduken for å berge planter. Så langt har vi fått både varme (varmt til her å være...) og regn. En superkombo!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...