Etiketter

søndag 17. september 2017

Finvær

Nordlys!

Bilde tatt av Per Morten Mikkelsen.

 Jeg klager nok mye over været og det har jeg også grunn til, men når det ER fint så er det bare helt usannsynlig fint. Vi har hatt 14 dager med finvær og varmere om nettene enn vi har hatt på dagtid i løpet av sommeren. Når dagene er fylt av sol og herlige hagedager og nettene flommer over av nordlys - ja da er det faktisk ganske fint! :)
Det blomstrer på det fineste nå i hagen og det er grusomt å tenke på at det ikke er lenge til jeg må begynne å pakke ned hagen for sesongen. Jeg har begynt å gjøre klart planterommet for de eksotiske plantene som skal få komme inn nå.
I dag regner det horisontalt og blåser noe infernalsk. Jeg fikk begynt å planere ut grønnsakshagen i går og endelig fått plantet alle staudene i ventebed.

 

 Endelig åpnet Aïcha (som jeg plantet i fjor) opp den ene blomsten sin. Og for en duft!! Helt fantastisk. Håper sommeren neste år blir en smule bedre sånn at den får vokst seg til skikkelig.

 


Aloha har vist hva hun er god for. Nå ser jeg at hun er lakserosa. Den jeg hadde i fjor, hadde mer rosa blomster. Det er vel noe som avhenger av vær og jord?

 

Jeg kjøpte Munstead Wood også. Må bare prøve. Den må nok overnatte i garasjen i vinter sammen med de andre rosene jeg kjøpte i sommer. Har ikke fått gjort ferdig bedene til rosene i løpet av sommeren.

 

 Staudene er bare helt nydelige nå med Polstjärnan som bakgrunn.

 
Sola lyste så fint på bladene til spireaen (Diable D'or) og kaprifolen (Dropmore Scarlet)

 

Nå er det høstetid. Jeg har tatt inn tomater, gulrot, hvitløk og stangselleri og er klar til å lage vinterens pastasaus. Ennå plukker jeg inn jordbær og bringebær. Nå gjenstår det også å plukke rips og solbær. Været frister ikke i dag akkurat .


Fortsatt god søndag til alle.

10 kommentarer:

  1. Herremin så flott den mørke der er. Nå har jeg merket meg et nytt navn, Munstead Wood !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin!
      Ja den må du prøve. Den dufter nydelig også. Austinrose. Den har iallefall H5 så den skal gå fint hos deg. Bildet yter den ikke rettferdighet.
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Flot med nordlyset, det ser vi så sjældent her.
    Det ser ellers rigtig godt ud hos dig - flotte roser og stauderne Monarda og Helenium ser da ud til at være i god vækst!

    Ha en dejlig ny uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja nå har det vært fint ei stund. Måtte det bare fortsette enda ei stund :)
      Ønsker ei fin uke til deg også,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Fantastisk flott nordlys. Munsteads wood har jeg sett på flere blogger. Definitivt en rose jeg skal skaffe meg. Godt å høre at dere har hatt fint vær en stund. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja den er fin og dufter nydelig. Det gjenstår å se om jeg får den til å overvintre her. Hos deg går nok det kjempebra. Den tåler regn ganske bra også!
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  4. Så flotte roser du har! Sommer i september er perfekt avslutning på en våt og kald hagesesong.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente!
      Ja de er jo på det fineste nå - og så ble det frost i natt! Men de tåler heldigvis litt frost. Ellers har vi jo vært heldige med høsten i motsetning til sommeren. Vi får håpe på bedre lykke neste sommer!
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  5. Hei!

    Nydelige klare farger i bildene dine. Nordlyset er magisk.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk. Gleder meg til neste Hagetidend! :)
      He ei fin uke,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...