Etiketter

torsdag 8. februar 2018

Såglede!

.......og stiklinger

Etter fire dager spirte gyllenlakkfrøene - eller wallflowers på engelsk. Frøene har jeg selv sanket av egne planter som overvintret ute i drivhuset(uten varme) vinteren 2016/17. To planter greide seg i forsøket som jeg har skrevet om i en tidligere bloggpost. Begge plantene blomstret og jeg tenkte at jeg skulle la se sette frø siden jeg tenker at disse har ekstra herdige gener. Det var en mørk rød (blood red) og en orange (navn kommer) så jeg vet ikke hvilken farge frøene/blomstene blir.
Det er ekstra stas når egenhøstede frø spirer - og så villig da! 😊

Ellers har jeg sådd flere stauder og busker/trær. Prøver igjen siden det var liten spiringssuksess i fjor. Lar de stå inne og spire denne gangen. Jeg har også sådd - som så mange andre - blodbeger, chili og paprika.

 Rosestiklingene har faktisk overlevd (4 stk), mange greide det ikke dog. Jeg skal prøve meg pånytt igjen i år - og gjøre det mer etter oppskriften til roseekspert Dag Lyngar; sette stiklinger i potter med tett, melkehvit plast. Og stiklingene må være tykkere enn de jeg tok i fjor.

 Munstead Wood

 Munstead Wood

Jeg tok også buxbomstiklinger i fjor av de to buskene som jeg nå har hatt i flere år overvintrende i det uoppvarmede drivhuset. Nå har de plutselig begynt å vokse. De står under ledlys nede i planterommet. Det har vært ca 10-12 grader der til nå i vinter og ca 14 grader etter at jeg satte på varmematten under pottene med nysådde frø i.

Da er det deilig fredag igjen i morgen og ei ny helg. Så er det bare å sjekke hver dag hva som har spirt. Herlig 😍

Ha det godt!

 

2 kommentarer:

  1. Hri!
    Å få til å spire er innmari spennende.Roser har jeg aldri prøvd.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Jeg sådde rugosa frø i fjor vinter. De hadde omtrent 100% spiring. De plantene står nå i ei isoporkasse med masse tørt løv over seg, helt tørt og vindstille under verandaen. Så får vi se om de overlever.
      Ha ei fin helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...