Etiketter

mandag 19. februar 2018

Farger mens alt er hvitt



Ryllik Cerise Queen

Ute er det full vinter og ca 1,5 meter snø på plenen. Det er iskaldt hver dag med temperaturer med mot minus 10 grader. Snøen er hard som betong ettersom det nesten ikke har falt nedbør siden 16 januar. Dette må være det de kaller arktisk tørke. Vi fikk all den snøen vi har nå i november og desember - og det må innrømmes at det er litt selsomt å høre nødropene fra sør over noe vi forholder oss til hver vinter. Jag har flere ganger i vinter basket meg gjennom snøen til midja for å måke av drivhustaket. Det vil ennå falle masse snø her både i mars og april og drivhustaket må enda måkes mange ganger. Sola har såvidt begynt å varme....bittelitt. Vår kan vi ikke forvente her før i slutten av april/begynnelsen av mai.
Men bare vent til sommeren, da er det vel min tur å begynne å klage over været he he...

Derfor følte jeg for en fargeeksplosjon akkurat nå.


Klematis Hagerly Hybrid

Valmue

Rosa Lady Emma Hamilton

Rosa Flammentanz

Flammentanz

Klematis Niobe

Rosa New Dawn

Solbrud Moerheim Beauty og prestekrage

Ringblomst

Monarda

Rosa Crown Princess Margaretha

De første frøene har spirt inne på planterommet og snart er det tid for å så tomat, agurk og andre grønnsaker og sommerblomster. Jeg er litt i bedaring om hvordan jeg skal gjøre ting i år ettersom jeg på et eller annet tidspunkt blir uten drivhus mens vi bygger det nye. Derfor vet jeg ikke hvor mye jeg tør å så. Må kanskje improvisere med en liten konstruksjon med drivhusplast over. Noe MÅ det bli.

Sola skinner og været kommer fra sør/øst på 5 uka. Den ene solnedgangen vakrere enn den andre (mer om det i en annen blogg) og nordlys nesten hver natt. Enn om det kunne ha vært sånn om sommeren!


Ha ei flott uke!

10 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Ja, jeg forstår veldig godt hva du mener. Hos dere er det garantert verre enn her. Men her er vi ikke vant til sånne snømengder. Det er 12 år siden sist det var så mye snø her. Niobe er en nydelig clematis.
    Ha en fin uke!
    Vakre bilder du viser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Vinteren synes jeg ikke er så ille - den er bare lang :) Det er mangelen på sommer her hos oss som plager meg mest. Ja, jeg forstår at dere ikke er vant, men dere har en fin og varm sommer å se frem til.
      Ønsker deg ei nedbørfri uke,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena
    Ja, hvis du havde sådan et vejrsystem om sommeren ville det være fantastiskt!
    Flotte blomster du viser - og det fra en sommer der ikke var særlig varm!

    Nogen burde da lave drivhuse med større hældning på tagene;)

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja det hadde vært drømmen - med sør/øst hele sommeren!
      Drivhuset mitt tåler heldigvis mye snø - og jeg er vant til at jeg må måke av taket mange ganger hver vinter. Takvinkelen er ganske viktig for hvor mye taket tåler :)
      Hei ei flott uke,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Det varmer med sånne bilder. Her er det kaldt og det snør. Har vært mer vinter her enn det pleier å være. Forstår at du synes vinteren er lang og kan være tøff. Men tenk å ha nordlys nesten hver kveld. Fatt mot. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja vinteren er lang, men nå har det vært superfint! :)
      Ha det fint,
      Lena

      Slett
  4. Om det ikke er for mye vind hos dere,går det sikkert an å lage et plast-telt i mellomtiden? Vi hadde et sånt midlertidig drivhus stående i to-tre år,og fikk til både agurk og tomat der, i Nordland.

    Så fine farger på bildene.Håper tiden går fort til det ser ut sånn igjen... Ha en fin søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia!
      Ja det blir nok sikkert en sånn løsning i mellomtiden tenker jeg. Noe må jeg iallefall ha.
      Ja håper også det går fort, men ingen grunn til å være for optimistisk enda.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Hei, så herlig med litt farger nå! Ja, vi søringer kan kunsten å klage på vinteren ;-)
    Ha en fin ny uke, jeg håper været snart snur for nå vil jeg ha vår...!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann!
      Ja ikke sant? Når det gjelder å klage på været så slår jeg vel alle når vi begynner å skal tenke sommervær ;)
      Jeg trenger ikke å begynne å tenke vår her enda - enda leeeeeenge igjen. Men trøster med meg grønne, optimistiske spirer inne i planterommet :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...