Etiketter

torsdag 1. mars 2018

Staudegalskap

Jeg bare elsker stauder. Så nå gikk jeg nettopp bananas på Garden Living sine nettsider med barrotsstauder. Erfaringsmessig er staudene i veldig god forfatning og de begynner å vokse med en gang de er satt i jorda.

Achillea 'Walter Funcke' 

Achillea 'Walter Funcke' H5, 60 cm høy.


Astrantia major ’Roma’ 

Storstjerneskjerm - Astrantia major 'Roma' H8, 60-70 cm høy, blomstringstid juni-frost.


Helleborus ’Double Ellen Red’ 

Helleborus 'Double Ellen Red' H6, 35cm høy, blomstringstid april/mai.


Helleborus ’Pretty Ellen Red’ 

Helleborus 'Pretty Ellen Red' H5, 30-40 cm høy, blomstringstid april/mai.


Hemerocallis 'Kwanzo’ 

Hemerocallis 'Kwanzo' H5, 60-90cm høy, blomstringstid juni-juli.


Iris sibirica 'How Audacious' 

Iris sibirica 'How Audacious' H7, 60-90cm, blomstringstid juni-juli.


Iris sibirica 'Paprikash' 

Iris sibirica 'Paprikash' H7,  40-60 cm høy, blomstringstid juni-juli.


Paeonia itoh ’Scarlet Heaven' 

Paeonia itoh 'Scarlet Heaven' H6/7 65-75cm, blomstringstid juli, men blir vel mer august hos meg.


Veronica longifolia ’Marietta’ 

Storveronika, Veronica longifolia 'Marietta' H8, 80-100cm, blomstringstid juli/august

Da er det bare å vente og glede seg til uke 14-15 da sender de ut staudene våre og få puttet de i jorda. Jeg har stort sett bestilt stauder som skal gå her. H5 kan jo være på kanten, men vi har somregel ganske stabilt snødekke så det bør kunne gå.

Jeg har også inne en bestilling på stauder hos bulbs.se så til sommeren blir det staudefest! :)

Da er det bare fredag igjen så er det helg. Det skal visst bli sol igjen til helga. Statistikken for de siste 50 dagene er faktisk oppholdsvær og sol. Jo, det har vært veldig kaldt også hele tiden, men likevel nydelig og lyst. DET har vært deilig etter mørketida.
God helg til alle.


12 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Spændende indkøb, i Norge har importørerne stort set markedet for sig selv, så de kan tage de mere spændende sager hjem:)
    Og lyset ja - selv hernede bemærker man at dagene er længere!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja det er mulig, men i Danmark er det mye større utvalg i mye annet spennende :)
      Vi gleder oss alle over mer lys - det er deilig selv om det er kaldt overalt.
      God helg,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Spennende planter du har bestilt. Jeg er dårlig til å bestille på nett. så har vi også noen gartnerier som er flinke til å ta inn planter litt utenom det vanlige. Dagene er blitt lysere. Lurer på når vi får se krokusen blomstre. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Jo vi har et gartneri her i omdådet også som er ganska bra, men litt sjeldne stauder tar de ikke så ofte inn. De hadde kanskje gjort det hvis jeg hadde spurt, men det er så enkelt å bestille på nett og så får du det omtrent rett på døra :)
      God helg til deg,
      Lena

      Slett
  3. Takk for påminnelsen! Jeg var innom der i forrige uke, men da hadde de ikke fått de inn enda. De pleier å ha veldig god kvalitet. Mye fint du har bestilt.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Værsågod! :)) Jeg prøver å tøyle meg litt, men det lykkes sjelden. Så får vi se hvor jeg skal plassere alt til sommeren.
      God helg,
      Lena

      Slett
  4. Ja, her er en til som gikk amok i sibiririsene...

    SvarSlett
  5. Hei Lena!
    Flotte barrotplanter du har bestilt. Jeg tror de vil klare sg kjempefint. Onkelen min som bor i Tromsø, fortalte at det aldri har vært mer enn -20 grader + at dere har et godt snødekke. Lykke til!
    Hilsen en som lengter vanvittig etter våren. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja selv om det har vært kaldt i hele vinter så langt så har vi aldri hatt kaldere enn -10 grader her hvor jeg bor. Det har nok vært ned mot -15 enkelte steder i og rundt Tromsø. Solskinnet tar visst aldri slutt her - heldigvis :)
      Jeg begynner å tenke på vår i mai he he.
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett
  6. Beautiful flowers.
    I especially liked the Iris sibirica 'Paprikash', is amazing.
    Greetings
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria!
      Yes it is - I cant wait to se it flowering - hopefully this summer.
      Greetings,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...