Etiketter

onsdag 19. juni 2019

Knopper

Hittil har juni vært ganske snill med helt greit vær. Det skal liksom ikke så mye til i forhold til i fjor. Vi har enda ikke hatt over 17 varmegrader, men ingen klager likevel. Vi har hatt sol og det hjelper masse.
En skal ikke lengre enn til Narvik og Lofoten før temperaturene har ligget på rundt 20 grader. Det er kjempestor forskjell. I hjembygda mi, som ligger på innlandet ca 12 mil fra Tromsø, var det over 20 grader i går. Her var det litt over 12 grader. Det er derfor jeg noen ganger synes at min hage ligger i H10.
Dette til tross så er alt veldig tidlig i år. Fordi vi har hatt litt varme og pga at det nesten ikke var tele i jorda i vinter.
Det er verdt å merke seg at denne alliumen som står bak leveggen (for nordavinden og nord/østen) er kommet betydelig lengre enn de andre. Antakelig minst en ukes forskjell.
Nørdøsten betyr jo egentlig sol for oss som bor her, men det betyr også kald vind. Så planen er fremdeles å jobbe med levegger og lebeplantning. Jeg ser jo den store forskjellen det utgjør.

***

Det er noen overraskelser hele tiden. I rosebedet som jeg anla i fjor har alle rosene overlevd og noen er allerede i knopp! Jeg er helt overveldet. Jeg forventet at iallefall tre av rosene skulle dø i løpet av vinteren, men neida.

Munstead Wood

Frühlingsduft

Jeg kan nesten ikke tro at Austinrosa Munstead Wood er en av de første rosene med knopp! Kanskje den tror at den skal dø og må formere seg hehe....Frühlingsduft var også i fjor en av de føste rosene med knopper.


Ellers er 'Prairie Joy' som vanlig en av de første rosene med knopper. Den vokser seg større og større for hvert år og fryser ikke ned i det hele tatt.

 

 Dette bildet er tatt for noen dager siden og knoppene på peonene er blitt større allerede. Min 'Coral Charm' har sin første knopp i år og jeg gleder meg som en unge 😀




 Knoppene på rhododendron 'Cunninghams White' er alldeles lekre når de er på dette stadiet med sine rosa toner.



Det er enda litt igjen før marthagon liljene blomstrer, men de er godt på vei.






Det er første året jeg har hvite dupper eller Duppsoleie i hagen min. Kjøpte den i fjor og nå har den allerede vokst seg ganske stor.


 En rød peon som jeg ikke husker navnet på er den som har kommet lengst.


En rødorange orientvalmue er i emning. Alt utvikler seg nesten sånn at man kan se det time for time nå. Håper bare ikke været bråstopper, men at sommeren skrider frem sånn akkurat passe. For nå er alt liksom så godt i gang - til å være her.


 Geum eller humleblom har nå slått ut sine orange blomster. Jeg har skaffet meg mange flere etterhvert i forskjellige farger. De er så frodige og fine...og ikke minst, tidlige. Sånt liker jeg.

 


Rosebedet er allerede ganske frodig med Marikåpe og tulipaner. Jeg har også plantet noen Geranium 'Purple Haze' som jeg har sådd selv. De har mørke blad og er en fin kontrast til alt det grønne. Blomstene er blålilla. Steppesalvien har såvidt overlevd vinteren. Må antakelig skape litt mer drenasje under plantene. Kan hende jorda er litt for rik i dette bedet.

Ha en fortsatt fin uke alle hagevenner.
Nå håper jeg bare at vi fremdeles får tosifrede grader fremover.

Lena.
















6 kommentarer:

  1. H10 hørtes ut som en ny klimasone ;)
    Det ser jo så fint og frodig ut hos deg nå utrolig at 'Munstead Wood' har klart seg!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      hehehehe ja det er det! Det er så enorm forskjell på klimasonenen i nord norge og sør norge. H7 og H7 er liksom helt forskjellige ting. Så derfor hender det jeg tenker at jeg kjemper mot H10 :)
      Ja jeg er overrasket og minst like overrasket over Rhapsody in Blue som er kjempefrodig!!
      Ha en god dag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Begynner å bli fin blomstring hos deg.
    Vi har også hatt kald vind. selv om vi har hatt sol av og til har det vært kaldt.
    Venter på uværet.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Har ikke vært så værst her. Vi er jo kjempefornøyde når det er 14 grader og sol. I går hadde vi en "normaldag" med 9 grader og regn igjen. Håper du og hagen står han av med uværet og at det ikke blir for ille!
      Ha en god dag,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena

    Det ser bare så godt ud - noget helt andet en sidste år!
    For rosernbe ja, der tror jeg det er netop hvor dybt frosten kommer der har stor betydning - og selvfølgelig at skærme mod sol og udtørring på våren.

    Her er det lummer-varmt. men idag lover de kun en 21-22 grader:)

    Ha en dejlig midsommer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja nå er det også veldig god drenasje der rosene står - så det hjelper nok masse. De ble også skjermet mot sola når snøen smeltet.
      Vi har ikke hatt så mye som 20 grader enda - men der ut til å nå opp i 16 grader i dag. Det er kjempebra til her å være! :)
      God St Hans til deg også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...