Etiketter

onsdag 10. juli 2019

Ferdig med juni

Da var juni måned ferdig for 2019 og vi er godt inn i juli. Til tross for at gjennomsnittstemperaturen var 0.3 UNDER normalen (gjennomsnitt 8,7*) synes jeg at det var ganske bra likevel - antakelig fordi vi har hatt ganske mye sol. Heldigvis.

Juni sluttet og juli begynte med surt og kaldt og snø/regn, men så har vi hatt flere dager med 20 grader siden søndag. Det er jo helt fantastisk for oss som ikke er så godt vant.
Jeg har hatt ferie i 1,5 uke og har stort sett holdt på ute med forskjellige prosjekter. Alle ledningene ligger enda i hagen og gjør den ikke særlig fotogen - så jeg prøver å ta bilder der de ikke er med.
Rosene står med bristeklare kopper - så jeg er sikkert og sjekker flere ganger om dagen he he.

Vakkert med snø på fjellene og grønne fjellsider, men det er ikke det en ønsker å se 30 juni likevel.

Men så har det vært litt sånn de siste dagene:
Min datter Mia nede i fjæra og hjalp meg å samle stein til hagen.

 Samme sted - sjøbodene.






Utsikten fra verandaen med cruise trafikken seilende forbi.

***

Begynner å få i orden interiøret i drivhuset nå. De første tomatene er i ferd med å bli moden og jeg har noen kjempestore paprika på gang.

Sånn ser det ut på utsiden akkurat nå. Enda endel planter som venter på å få tildelt plass. Samme greia hvert år.

***
Så var det jo alle disse posjektene mine. Disse umulige hjørnene som bare er rotete med masse ugress.

Før bilde. Jeg har allerede lagt heller foran rosebedet (som alldeles bugner med planter allerede andre året)

Her har jeg bygget ei lita plantekasse rundt stolpen og begynt å legge rullestein (som jeg og Mia samlet i fjæra).



Sånn ble det ferdig med planter i urna som jeg kjøpte for to år siden og i plantekassa er det plantet en kaprifol og Austirosa 'Lady Emma Hamilton'. Får se om den greier seg der.


 Nå må jeg bare få beiset plantekassa brun i samme farge som rosebedet. Er relativt fornøyd med mine handywoman skills 😀

***


 Roseknopp på rosa 'Prairie Joy'. Den er enda mer bristeklar i dag. Jeg er usikker på om den blir denne eller 'Frühlingsduft' som åpner rosefesten først. Jeg bare gleder meg.





Utenfor hagen fant jeg disse finingene. Lokale, ville orkideer. Helt bedårende nydelige.



Ved universitetet fant jeg denne samlingen med iris. Så nydelige. Må ha jeg også. Bladene er også så fine i samplanting med store eller flikete blad.

Fortsatt god uke til alle hagevenner!
Lena.

5 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Så godt at varmen har kommet til deg også. Det er jo flott at rosene dine begynner å blomstre snart. Her har vi endelig fått noe som ligner på sommer og varme. I år har det vært mye kjøligere og våtere enn i fjor.
    Flotte orkidéer og iris!
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  2. Hei Lena

    Mange Iris tror jeg vil kunne trives hos dig - feks de mange flotte sibirica typer.
    Drivhuset er da blevet noget af en succes:)
    Flot stenarbejde af dig og Mia!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  3. Hei Lena.
    Godt at dere også får litt varme. Vi har hatt en del sol men iskald vind.
    Flott utsikt fra terrassen. Blitt flott i drivhuset.
    Nydelig farge på krukken din.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Ja, dere har virkelig hatt uvanlig "hurra meg rundt" vær i nord. Tross snø på toppene er det jo mye som blomstrer og gir sommerstemning hos deg. Så koselig du har det i drivhuset ditt. Det er i alle fall fritt for snø;)
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  5. Så flott at dere har fått så fint vær, så varmt er det ikke her, men bortsett fra tåken i dag har det vært en del sol her også. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...