Etiketter

torsdag 31. oktober 2019

Tidlig vinter

Jammen har oktober 2019 vært spesiell. Hele månden har ligget 2,2 grader under normalen - hvilket er ganske mye! Snitttemperaturen har vært svimlende +0.6 grader. Det har vært frostnetter hver dag i tre uker - og knapt nok på pluss-siden på dagtid.
Da ble det bråttom å få ting i hus og avslutte hagesesongen ute. Jeg fikk aldri stukket ned bambuspinner for å støtte og binde opp planter mot. Heldigvis fikk jeg plantet alle løker før det ble for kaldt.
Drivhuset er nesten avsluttet, men jeg har enda ikke fått vasket vinduene. Det kan jeg enda få gjort. Jeg har enda litt varme på, men skal skru langsomt ned nå.
Louise Odier fikk snø på seg tidlig i år. Nå skal hun straks få dynen med granbar over seg også.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Venstre bilde er fra 1 august og høyre bilde fra 26 oktober. 

Det nye bedet ser bra ut og jeg gleder meg til det bugner med sommerblomster og stauder til sommeren. Jeg skal få plassert flere plater foran vinduene på drivhuset sånn at de ikke blir trykket inn av snøen som ligger helt opp til taket om vinteren.

 

 Sporene er etter sekketralla som jeg har kjørt i snøen. Det hastet plutselig å få endel potter inn under verandaen. Rosebedet har nå i dag enda mer snø og jeg må få lagt over granbar.



Grønnsakshagen har fått ferie, men grønnkålen og palmekålen står enda. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal bruke de til. Så de sortene blir nok ikke prioritert neste år.

 

Litt kaos inne i drivhuset. Har måket snø oppi pottene for vanning. Japanlønnen har fått komme inn og alle tropeplanter er flyttet inn i planterommet i kjelleren.

 

Stabelen med plank skal jeg beise i løpet av vinteren sånn at de er klare til å sette sammen til nye høybed til våren. Det må organiseres litt mer der inne, men det er så deilig med drivhus!! 

 

 Mye rips henger enda igjen på buskene - så enten er det lite småfugler eller så har de enda nok å spise.

 

 Jeg fikk min første skitur denne sesongen på mandag. Nå er det enda bedre forhold i lysløypa. Det har snødd tett i dag også, i perioder. Det var visstnok 21 cm ved Værvarslinga i dag, men det har vært 30 cm.

Som vanlig må jeg ta med noen av de fantastiske solnedgangene. Det har også vært noen kvelder med mye nordlys, men det er vanskelig å få tatt bilde av med mobilkamera.

Nå nærmer vi oss mørketid og det er på tide å hente frem ekstra lys å pynte med. Det blir spennende å se om snøen blir liggende eller om det blir mildvær igjen. Nå har det iallefall vært skikkelig kald og tørr vinter ca en måned allerede.


Da har jeg delt ut flere kilo godteri til forskjellige uhyrer, monstre og zombier som har banket på døren. Jeg fikk skryt for Halloween pynten min 😀🎃🎃🎃🎃 det var jo koselig.


Da banker november på døren i morgen og jeg ønsker alle som er innom ei riktig god helg,

Lena.

8 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Her har det vært flere minusgrader flere dager. Vi har ikke hatt snø, heldigvis, men det kommer visst til søndag. Utrolig at du har rips. Nå er vi heldigvis ferdig med å redde krukker fra vinteren. God skitur! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Har jo plukket det meste av ripsen selv, men det blir alltid ganske mye igjen. Trodde fuglene likte sånt :)
      Godt dere har fått inn alt før snøen kommer. Her er den ganske sikkert kommet for å bli.
      Ha ei fin helg,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Nu er der nattefrost langt ned i Europa. klart og koldt! Men til aften skal en varmfront give os en ny omgang regn og varme.
    Hos dig blev det tidlig vinter, spændende om det holder til foråret - det er vel bedst for planternes?
    Godt du nåede det hele!

    Ha en dejlig helg du med:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja når det skal være så kaldt som det har vært (ned i -6 grader) så er det beste at det er snø som isolerer. Hit kommer ingen varmfront - ikke på sommeren heller he he he.
      Ha ei fin helg,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena
    Utrolig med så tidlig vinter hos deg! Til og ned så mye snø, at du kan gå på ski.
    Veldig vakkert da, men det blir en lang vinter på deg. Godt at du har drivhuset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Jeg satser på at det blir en tilsvarende tidlig vår (det går an å håpe?). Her har de ivrigste gått på ski i to uker allerede.
      Ha ei fin helg,
      Lena

      Slett
  4. Det känns som hösten kom plötsligt men sen har jag ändå haft skön arbetstemperatur här. Så de sista två veckorna har jag gjort massor. Grönkål, svartkål alla de där är goda att steka lätt i ugnen med olja eller smör. Soppa är jättegott. Jag saknar min grönkål som inte blev något av i år :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina!
      Tusen takk for tips - jeg skal se om jeg finner noe grønnkål under all snøen :)
      Ha en fin tirsdag.
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...