Etiketter

torsdag 2. april 2020

April og sommertid

Så kom vi til april og klokka er stillet på sommertid. Man merker at ettermiddagene og kveldene blir behagelig lengre. Ikke det at jeg kan holde på ute med noe annet enn snømåking foreløpig. Det er da vel hagearbeid det også?
Mars bød på uhorvelige mengder snø - fakstisk 180 mm nedbør. Det meste i form av snø. Nå håper jeg virkelig at vi slipper litt ei stund. Iallefall i de mengdene. Jeg vet at vi enda får snøfall, men jeg håper det tiner litt mer enn det legger på fremover nå.
I dag og i går har vi endelig fått litt opphold og sol. Det er så lenge siden at det nesten føles rart 🙈
Det ser ut som det har gått et massivt snøskred gjennom hagen min. Helt sykt!


Endelig har vi hatt en herlig dag. Måkingen som trening ble erstattet med 15 km på ski (skryt, skryt 😁)

 


En skulle ikke tro at man er midt på Tromsøya. Bydrift har kjørt opp 400km løyper for at folk skal komme seg ut uten å stimmle tett sammen.

 

 

Hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle måke drivhuset noe mer. Helt til vi fikk 50cm tung snø på en gang. Så var det på han igjen....

 

Snødeponiet.

Sånn til sammenligning 😅

 

 

Så mye stikker opp av drivhustaket.
Naboene sitter og soler seg i snøgropa på taket av garasjen deres.

 

 

Dette er alt som nå vises av Polstjärnan. Stativet på 140cm er dekket av snø. Ja ja, den får nå ikke tørkeskader foreløpig iallefall.

 

 

Her står det en hvit syrin

 


Etter mange timers måking ble det tid til en velfortjent hvil i sola med pledd over meg. Det bikket såvidt over null i løpet av dagen - så det går ikke fort med snøsmeltinga.

 

 

Jeg fikk enda en forundringspakke i posten (for jeg husker jo ikke hva jeg har bestillt). To roser til; Charles de Mills og Alkymist. Den siste tror jeg bare kommer på besøk, men jeg skal nå prøve å gi den en god plass i et opphøyd bed.

 

 

Endelig har hageprogrammene begynt på tv - både Garderners World, Trädgårdstider og Hagen Min. Det gledes, selv om jeg sitter her i snøhaugen.
Det blir vel vår og sommer her også - om enn to måneder etter resten av landet.

Ha det godt alle hagevenner - og takk for gode og trøstende kommentarer. Det blir nok enda enda snøbilder herifra før det etterhvert grønnes.

Lena




8 kommentarer:

  1. Hei Lena!

    Fy søren så mye snø du fortsatt har! Jeg misunner deg ikke den nå... Får håpe du om ikke annet ikke får mer snø nå. Solide mengder snø du har, men skiføre har du om ikke annet. Det gjelder å se det positive i alt mulig i disse dager :)
    Lykke til med snøsmeltingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Neida det kommer mer og mer - i dag er det snøstorm og jeg merker at jeg har fått nok. Heldigvis ser det ut som det skal bli mildvær fremover, men selvsagt ingen sol. Ja ja - vi må jo ta det som kommer uansett. Hadde vært greit om det bare hadde vært noen solglimt innimellom.....
      Kos dere dere heldiggrisene som har litt finvær:)
      God påske,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    15km det var langt - det ville jeg kunne mærke bagefter!
    Med de mængder sne tænker jeg der må et godt regnvejr til for at få det væk :)
    Og sommer det bliver det også i år!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja med mindre vi får en veldig mild april så vil ikke denne forsvinne før i slutten av mai. Huff - jeg kjenner at det kan bli hardt.
      Godt å få ut litt frustrasjon med en lang skitur.
      God påske,
      Lena

      Slett
  3. Det er jo fint med snø også da, vi har nesten ikke hatt noe hvitt her i vinter, og hadde gledet oss til fjelltur i påsken, men det blir det jo ikke noe av, håper på fint vær for da blir hagen en fin erstatning for skiturer. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jo det er jo det når det er sol. Men vi har kanskje hatt 6 dager med sol siden sola kom tilbake 21 januar!!
      Her legger det ner mer og mer.
      Hagearbeid hadde vært øsnkesyssel akkurat nå. Litt misunnelig på at du kan holde på i hagen, men når jeg kommer ut i mai så kan jeg kanskje begynne å rake plen :)
      Ha ei riktig god påske,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena!
    Det er nesten ikke til å tro. Håper virkelig at dere får varme dager som kan gjøre noe med disse mengdene.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja det må virkelig til, men det har ikke vært et eneste høytrykk siden før jul - så det ser jo ikke lovende ut. Men vanligvis bruker det å bli gode sommre etter sånne katastrofevintre. Får bare klamre seg til håpet.
      ha ei riktig god påske,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...