Etiketter

fredag 8. januar 2021

Årskavalkade del 1

 Det herrens år 2020 - da alle "bibelske"plager traff verden. Verdensomspennende pandemi, tørke, gresshoppsvermer, skogbranner, metervis med snø, uendelige mengder med lavtrykk og skred - for å nevne noen......

 

Allerede 9 januar var den første stormen i gang...

Så forlot jeg stormen og dro en ukes tur til Gran Canaria for å få litt lys på netthinna. Absolutt ikke å forakte - og forkorter mørketida betraktelig.

Min venninne Runa i ettermiddagssola.
 
 

Vel hjemme hadde sola kommet tilbake og det var allerede ganske mye snø...

 

 2 februar var jeg i gang med "sommeren" og fikk de første frøene i jorda.


Det kom stadige lavtrykk og mye vær


Jeg grov meg ned til drivhusdøra og fikk måket litt snø i rosepottene som overvintrer inne sånn at de ikke tørker ut.


Innimellom var det også litt sånn...



Det meste av mars besto i snømåking...

1 Mars

14 Mars

Småplantene var godt i gang nede i planterommet. I drivhuset hadde Klematis 'Nelly Moser' begynt å røre på seg

I slutten av måneden hadde jeg for ørrtende gang gravd trapp ned til drivhusdøra.

💮

April skulle vise seg å bli enda værre med snømengder...
Et uvanlig opphold i snøbygene..
Ganske beskrivende

 

Jeg åpnet drivhussesongen helt i begynnelsen av april selv om det var vanskelig å forsere snøhaugene med plantene.

 
Ut fra verandadøra og opp trappene på snødeponiet og ned trappene til drivhuset..
 
 
 
I drivhuset (i den delen som ikke var varmet opp) spirte både roser og tulipaner i midten av april. Utrolig deilig for en som lengter etter vår. Det skulle vise seg at det skulle drøye enda en måned med snø....
 
Helt i slutten av april kunne jeg ta bilde av snøklokkene nede i Kirkeparken i sentrum. Betydelig mindre snø enn hos meg 100 meter over havet. Glede!

 
29 april kunne jeg faktisk ta ut den ene solstolen og kose meg litt i sola.


 
Samme dag kunne jeg faktisk se noe som spirte i hagen mens snøen enda lå metertykk overalt.

🌷
 Mai fortsatte som april sluttet....med mer snø.
Jeg har strødd aske på snøen for å få det til å tine fortere, men det kommer stadig nysnø oppå og da virker det jo ikke...


I drivhuset hadde morellbusken min overlevd og den første cosmosen blomstret😊

12 mai så den enda sånn ut og 15 mai fikk vi de siste 20 centimeterne....
 
22 mai gikk jeg for siste gang på ski til og fra jobb!
 
Siste halvdel av måneden gikk med på å prøve å hjelpe våren så godt som bare det gikk ant. Rimelig desperat!🙈

 
Deretter gikk det fort. Heldigvis.....


Fortsettelse følger....




6 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Flott tilbakeblikk fra et fryktelig år værmessig for deg. Jeg skal aldri klage over mye snø mer ;)
    Så mye snø du hadde. Det er jo så sånn at en tror at den ikke skal bli borte.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Nei jeg trodde ærlig talt at den ikke kom til å forsvinne før st.hans - men heldigvis tok jeg feil.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hold da op en masse sne...!!!
    Det er flot at se på ;-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Ja det var voldsomt - og jeg tror vi alle fikk litt et lite snøtrauma etterpå he he he.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Nej, men det er jo helt vildt! Forstår godt du er nødt til at have et drivhus til at mærke foråret i, for ellers varer vinteren jo lige til sommer. Du må være i absolut top-form efter sådan en masse sne, men flot ser det ud på landskabet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Je jeg ble både slank og i god form av all snømåkinga, men kiloene har kommet tilbake igjen:))
      Drivhuset er helt nødvendig i mitt klima. Hadde ikke greid meg uten.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...