Etiketter

onsdag 27. januar 2021

De første solstrålene

 Da er sola kommet tilbake og mørketida er over for denne gang. Det er like fantastisk hvert år - og like forbauset blir man over hvor fort dagene blir lengre. Som jeg har sagt tidligere, så har mørketida i år ikke vært særlig mørk. Vi har hatt konstant øst eller sør-øst vind. Det betyr fralandsvind og klarvær. For en merkelig vinter så langt. Alt er helt omvendt fra i fjor.

Vinteren så langt kan vel oppsummeres i dette bildet. Vi har pr i dag hele 8 cm snø på Tromsøya. Dette bildet tok jeg nyttårsaften.

 

13 januar rødmet det kraftig i sør og bare ettpar dager før sola var over horisonten (som visttnok er den 15 her i Tromsø)



 
Soldagen er offisielt den 21 - da sola greier å komme seg over fjellene i sør. Dette er tatt søndag, da jeg kunne kjenne de første solstrålene i ansiktet. Den varmer jo ingenting enda, men det bryr vi oss ikke noe om. 


Litt tropisk stemning i det kalde drivhuset når sola skinner på budda'en.



 
Den ene buxbom stiklingen som nå er to år gammel. Her er det ingen bønn; enten så overlever du i uoppvarmet drivhus hele vinteren, eller så gjør du det ikke.....

🍒

Ute i hagen ser det (nesten) sånn ut. Det er som sagt 8 cm snø nå. Jeg har måket det lille av snø som er opp rundt stammene på rosene. Aner virkelig ikke hvordan dette går. Har bange anelser....


 

Mer kan jeg jo ikke gjøre. Jeg har tidligere i høst hyppet jord oppover stammene for isolasjon.

Det ser jo ikke vakkert ut akkurat, men det får ikke hjelpe.
I vinter - og etterhvert til våren - så vil det virkelig vise seg hva de opphøyde bedene kan gjøre med overlevelse av plantene. Det blir spennende.

 

Inne har imidlertid "sommeren" begynt. Det første coleus (praktspragle) frøene har spirt. Jeg har fått paprika og kjempeverbenafrøene i jorda. Når februar nå begynner så begynner virkelig såinga for alvor.

Det har av en eller annen grunn vært lettere å komme i gang i år og jeg har et tonn med planer jeg skal prøve å gjennomføre til sommeren. Det er i alle fall morro å ha planer.

Takk for alle kommentarer til de tidligere postene. Kjempestas!

 
Hilsen Lena og en solselfie foran drivhuset.
(lite med pigment igjen i håret 😅)



12 kommentarer:

  1. Hei Lena,
    Ja, det må jo være en helt uvanlig værsitvasjon jos deg så langt nord. Flott å se bilder av sola. Her hvor jeg bor er jeg omgitt at høye åser, så det er så vidt den er oppe her i desember. Men jeg ser den jo i motsetning til deg. Barfrost er fryktelig, og da er det liteven kan gjøre ja. Her hadde vi inntil stormen Frank kom nesten 40 cm med snø, men nå er det steinharde 20 cm som er igjen. Om de isolerer noe særlig vet jeg ikke i -14 som er her nå. Jeg krysser fingrene for dine planter, og hyggelig å se grønne spirer. Ja, planer må en jo ha! Flott selfie!
    Ha det fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja nå er dagene merkbart lysere og lengre. Jeg blir like overrasket hvert år he he. Stormen Frank merket vi nesten ikke her - og takk for det. Den effektive temperaturen ville ha vært veldig lav.
      Gleder meg til å sett eplanene ut i live og har endel ting jeg skal prøve meg på.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Meget mærkeligt vejr - men "Here comes the sun" og så er alt jo godt igen.
    Godt du har masser af planer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja nå er sola tilbake og dagene blir lysere og lengre dag for dag. Herlig!
      Jeg har mange ting jeg skal prøve med på til sommeren, det blir spennende.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena! Jeg husker veldig godt at vi stod på toppen av øya 21 januar, helt andektige og stirret sørover og venta. Det var et magisk øyeblikk da vi så sola. Det er på en måte at nå ligger våren og sommeren rett foran oss. Her har det vært kaldt, - 10-16 grader flere dager i nesten 2 uker med veldig lite snø. Krysser fingre for at det går bra. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Ja det er virkelig like magisk hvert år - og verdt å feire med en solbolle eller fem :)
      Det er skikkelig nervepirrende med denne barfrosten, men heldigvis har det vært ganske tørt. Kanskje det kan være redningen? Vel, det får vise seg til våren.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena

    Så afhængig vi er af vejret og du ikke mindst...
    Det er bare at håbe det går ok - jorden er jo tør og isolerer en del selv, og roserne ser ud at være sat dybt.
    Og skulle der komme lidt sne - gør det jo ikke noget:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Ja vi er veldig avhengig av været - noen mer enn andre. Kunne godt tenke meg ditt danske klima :)
      Det kan se ut som det skal komme litt snø, men det ser ikke ut som det blir så mye at det isolerer noe særlig. Vi må nok vente enda litt til. Vi får se til våren hvor mye som har overlevd dette. Spennende det også.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Solen behöver inte värma det räcker mer än väl att den visar sig. En trädgårdsentusiasts vinterträdgård är kanske inte så snygg men den tar hand om växterna. Min har brukat se rätt så lik ut men i väven står istället rododendron :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Ja det hjelper masse at solen er tilbake. Jeg trenger ikke dekke til plantene pga sola enda. Den varmer jo ingenting enda. Mendet er vinden som må bremses litt. Hvis det ikke blir mer snø, så må jeg dekke til de vintergrønne plantene også. Vanligvis er det jo tildekket med minst 1 meter snø.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  6. Det er rart å se hagen din uten snø på denne tiden, men fantastisk å se solen skinne på deg og buddaen i drivhuset:)
    Da går det riktige veien, barfrost eller ikke. Sjansen er jo stor for at du får vårblomstring før meg i år! Her er det en meter med snø og stabilt kaldt med rundt 15 til noen og 20 minus. Jeg labber rundt i ullklær på hjemmekontor og gruer meg for hver tur ut i garasjen etter mer ved..
    Men i morgen er det helg og da skal frøposene fram igjen! Jippi!

    God helg hilsen
    Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen.
      Jeg tror ingenting på at det blir vårblomstring tidligere hos meg. Snø får vi på et eller annet tidspunkt - og med så mye tele som vi har, tror jeg det tar lang tid før noe somhelst tiner. Meeeen - vi får se. Jeg tipper du er først ute med god margin :)
      Jepp nå er det såtid for alvor. Herlig!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...