Etiketter

lørdag 29. juli 2023

Drømmesommer ☀️. Hagen i juli.

 For en makaløs juli det har vært så langt. Dag etter dag med sol og temperaturer mellom 15-25 grader. Jeg har ikke fått gjort så mye som jeg hadde tenkt - det har rett og slett vært for varmt. Men hjelpe meg som hagen har respondert på finværet. For en gangs skyld er det jeg som har sprunget rundt med vannslangen - heldigvis ikke med fiberduken. Som vanlig går jeg ned nesten 5 kg bare pga av sjauing i hagen. Ikke den værste slankekuren he he.

Jeg har fått gjennomført endel prosjekter - og holder på med noen, men tenkte å ta det i et eget blogginnlegg. Så har jeg, for første gang, hatt besøk av andre hagegale som ville komme på hagevandring. Det er jo kjempekoselig og lærerikt. 

Det er også veldig tilfredstillende å se de delene av hagen jeg jobbet med i fjor, vokse seg til og trives. Men grønnsakshagen, stakkars, den blir litt stemoderlig behandlet siden jeg har så mye på tapeten hele tiden. Noe har jeg da fått til, men det har faktisk vært litt tørt i sommer selv om jeg har vannet for harde livet. For meg er det et luksusproblem.

Her kommer et bildeskred med litt tekst under....


Pergolaen fikk jeg beiset mørkebrun i begynnelsen av måneden og nå har den i tillegg fått armeringsnett på venstre side på bildet.


Skyggebedet utvikler seg mye bedre enn jeg tenkte - men så har det heller ikke vært så kaldt i skyggen i sommer. Ikke som det kan være enkelte sommere.




6 juli tok jeg sats og plantet ut maisplantene i pallekarmen. Skal si de responderte på det! Nå er det opptil flere kolber på hver plante - og de er gedigne! Det ér sååå gøy!


Oljeplanter/Ricin må jeg ha hvert år. De er så dekorative. Jeg forer de med flytende hønsegjødsel rett mot rota. Da blir det fart på de!


Er så fornøyd med gressovalen jeg lagde i fjor.






Stauder og roser.



Den lille japanlønna 'Garnet' fant sin rette plass.





I år bestemte buskrosa Frühlingsduft seg for å bli en klatrerose. Jeg blånekter ikke.




Rosa 'Morden Centennial' og kattemynte (Nepata Walkers Low)


Teglsteinsmuren, maisplanter, klematis Etoile Violette på rosebuen og dahlia plantet i bedet ved drivhuset.



Roser og stauder.

 

For første gang blomstrer blærespireaen. Det har jeg ikke opplevd før!

 


Endelig begynner det å bli noen fine siktlinjer og ikke masse rammel som ligger strødd i bakgrunnen - akkurat dét er også ganske tilfredstillende.

 Ønsker dere alle ei nydelig helg, 
Lena🌺

6 kommentarer:

  1. Det er jo helt fantastiske billeder fra din nordlige position og med det flotte sommervejr har haven virkelig fået fart på. Jeg husker godt sidste år, hvor du var ret træt af det hele, men nu begynder man at se resultater af alle dine anlægsarbejder! Den ovale græsplæne med skyggebedet, den fine røde mur, rumvirkning og sigtelinjer, pergola og klatreplanter - det er bare fint!
    Du har lavet en god struktur i din have og nu fyldes den flot med masser af frodighed og blomstring. Tillykke!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ulla.
      Ja når det er sånn så blir man optimistisk igjen :) Hagen har blitt fantastisk fin i år med alt det fine været og varmen. Nå skjønner jeg hvordan det er å ha hage lengre sør :)) Takk for gode ord,
      Lena

      Slett
  2. Så fantastiskt fint det har blivit och gräset är lysande smaragdgrönt precis som det ska vara. Det såg väldigt bra ut redan i höstas men nu när det börjar växa ihop syns det att resultatet är super. Förstår att du går ner i vikt av att vandra där. Jag går upp och ner men ser att det är inte samma höjdskillnad som det är hos dig. Eller den är mer utdragen hos mig. Och det är tröttande att gå upp och ner. Men tröstar mig med att 100 trappsteg om dagen lär vara bra för oss.

    Allt det bästa! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina.
      Tusen takk!
      Ja nå begynner jeg å forstå hvordan det er å ha hage lengre sør i landet :))
      Det er helt klart at hage"arbeid" er god trening for oss alle.
      Jeg er veldig fornøyd med hvordan alt har utviklet seg i løpet av sommeren - det er jo rent gøy!
      Ha en fin helg,
      Lena

      Slett
  3. Mye snadder i hagen din. Men jeg la spesielt merke til oljeplanten din med mørke blad.
    Den ser akkurat ut som min 'New Zealand Purple'. Det er første gang jeg prøver den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Tusen takk :)
      Ja oljeplante må jeg ha hvert år. De tilfører et tropisk touch med sine store, mørke blad. I år er de over 1 meter høye! Du vil nok ikke greie deg uten du heller etter at du først har sådd de :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...