Etiketter

torsdag 13. juli 2023

Juni gikk….

GREAT DIXTER GARDENS.


Juni forsvant i en fei. Måneden begynte ekstremt dårlig med snø og minusgrader. Jeg så for meg at vi fikk en reprise av 2018. Halve måneden måtte gå før vi fikk noe som kunne ligne sommertemperaturer - og at plantene kunne benynne å vokse. Frustrasjonen bygget seg opp....

9 mai forlot jeg kjøleskapværet og dro på besøk til min engelske venninne Ann i London. Vi hadde planlagt å besøke noen engelske hager - bla Sissinghurst. Så fant vi ut at Great Dixter befant seg i samme området - en togtur unna London. I deilige 27 grader tok vi toget og vandret rundt i hagen i 4 timer.
Christopher Lloyd, som lagde denne hagen, er gått bort men hans betrodde gartner har videreført hans verk. På Garderners World (tv-programmet) sier de at Great Dixter følger ikke hagetrender - trendene blir laget der.
Jeg er jo ikke kjempebegeistret for disse wild flower meadows. Synes det ser rotete ut. Men jeg skjønner behovet for å bevare innsekter i et så overbefolket land som England, der mye natur er forsvunnet. Natur er det liksom ikke mangelvare på her hvor jeg bor. Sikkert derfor jeg liker det litt mer temmet. Uansett så var det ekstremt gøy å se hager selv som jeg har sett på tv og på bilder i mange år.

 

Her kommer Great Dixter....




Usedvanlig deilig med sommer!



Det berømte huset i tudor stil. Her bodde Chrisopher Lloyd hele sitt liv.










De berømte topiary av barlind. Jeg synes de forsvinner litt i blomsterengen.

Helt nydelig😍



Ønsker meg en walled garden!😊 Det hadde vært noe mot sørvesten det!!




Disse plantene kan faktisk jeg også plante.






To fornøyde damer😎


Dagen etter dro vi med toget i samme retning, den gangen til Sissinghurst. Bilder kommer....

 

 

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Det var mye fint der ja. Jeg liker også litt mer temmede hager, men det er likevel flott med et sånt bed. Insektene er nok fornøyd der. Ja, det er mye fint som trives godt hos deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja selv om jeg liker litt mer temming så var det skikkelig artig å gå rundt her og se. Det var også her masse ideer å ta med seg. Og en opplevelse å se hagen live - og få oppleve å gå rundt der man har sett på TV så mange ganger. Herlig!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...