Etiketter

torsdag 4. april 2024

Drivhussesongen er i gang🌱

 Etter en fantastisk påske med helt nydelig vær har jeg åpnet drivhussesongen. Rettere sagt begynte jeg langfredag. Da måtte endel planter ut i lys og litt kaldere temperatur enn inne på planterommet. Plantene responderer med en gang og ser friskere og sunnere ut. 
Denne påsken ble litt annerledes enn tidligere. Jeg reiste en tur til Berlin for å treffe ei venninne fra Australia som reiste rundt i Europa. Det var utrolig deilig med barmarkspåske, vårfølelse, blomstrende magnolia og vårløker. Faktisk ble det bare en skitur denne påska. Ganske uvanlig, men helt greit. Det var imidlertid også helt greit å komme hjem til sol og nydelig skiføre. Så ble det kjempekaldt. Nå har det vært mange døgn med temperaturer ned i - 11 grader. Det er rekord for april her hos oss og det er selvsagt veldig ugunstig når jeg har satt på varme i drivhuset. Men nå håper jeg at det skal bli mildere fra søndag av. Vi har enda 96 cm snø, så det blir ikke akkurat vår med det første, selv om det meteorologisk er  første vårdag i dag, 5 april. 

Bronwyn og meg uten for slottet Sans Souci i Pottsdam 17 grader og t-skjortevær er deilig for en Tromsøværing.


Narcissene blomstret i parkene.




Schloss Charlottenburg i Berlin







Schloss Sans Souci i Pottsdam - slottet har et kosmetikkmerke oppkalt etter seg.



Aaaah magnoliablomstring



Joda jeg har det helt greit 😀

Slottsparken utenfor Sans Souci


Vel hjemme igjen var det å ta fatt på å innrede innerteltet i drivhuset sånn at jeg kunne begynne å sette ut planter


Crokuser hadde begynt å komme opp i ei potte i det kalde drivhuset. Sola varmer det opp på dagtid uten ekstra varme.


Jeg klarte ikke å dy meg og måtte kjøpe noen påskeliljer. Jeg skal plante løkene ut når jorda tiner ute. Det samme gjelder klosterklokkene jeg bare måtte ha.



Jeg gir ikke opp og prøver ranunkler igjen i år. Nå skal jeg passe på å sette de kaldt nok og avherde de tidlig nok. De stopper visst å blomstre/vokse hvis det blir noe særlig mer enn 20 grader.





Dahliaene er også kommet ut. De må ha ordentlig lys når de har begynt å spire. Arabian Night er en trofast plante. Den tørker heller ikke ut og spirer alltid først.

Tomater, stemor og prydgress er også flyttet ut og jeg har kaldsådd solsikker, gulrot, pastinakk og spinat.


Klarte ikke å dy meg og måtte ha denne også. Men den skal få stå og være vakker i stua i solsteiken. Ser ut som den trives med det.

Hibiscus.



Det er enda full vinter med 96 cm snø på flatmark og i natt var det  ned mot -10 grader. Heldigvis fungerer vifta i drivhuset.🙏 Men sola står høyere og høyere på himmelen og varmer mer og mer. Vi har lange dager etter at det ble sommertid og det er bare så fantastisk deilig.




Nydelig vintervær.

Nå blir det full fart forover de neste månedene. Har ikke fått sådd alt enda, men det skal gjøres nå utover. Drivhuset blir smekkfullt som vanlig. Jeg greier ikke å gjøre noe med det, selv om jeg prøver å begrense meg. Det er jeg grusomt dårlig til tydeligvis. Ikke har jeg noen plan for hvor jeg skal plante alt heller🙈.
Det blir vel ei råd. Nå blir det deilig med helg igjen - selv om det bare har vært 4 arbeidsdager. Man blir så fort vant til å ha ferie.

God helg,
Lena🌺




6 kommentarer:

  1. Hei hei! Du verden så flott tur du har vært på! Og så mye fine planter du har skaffet deg...
    De klosterklokkene var nydelige, og de påskeliljene der har jeg aldri sett før. Artige farger!
    Gleder meg til å se hvordan det vokser og gror rundt deg, - når snøen tilslutt forsvinner.
    Ønsker deg en fin vår og masse blomstring etterhvert!

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger.
      Tusen takk. Ja det var deilig å atter være i Berlin og få litt vår på kjøpet.
      Nå håper jeg at det skal være regn og mildvær denne uka sånn at snøen krymper betraktelig. Men vi vet det kommer flere omganger med snø før det blir bart - så det er bare å stålsette seg :)
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Det må være dejligt at komme ned til sol og forår i Berlin, når du stadig har næsten en meter sne og masser af kulde!
    Jeg ønsker dig tillykke med starten på drivhussæsonen! Du er allerede langt fremme med dine potter og frø, og der skal nok komme pres på inden længe.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla.
      Ja nå har jeg nesten fått ut alle plantene i drivhuset. Nå skal det heldigvis krype over null grader og regn - så da håper jeg snøen krymper masse.
      Det var usedvanlig deilig med litt vårfølelse i Berlin - og det blir ikke 18 år til neste gang.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena,

    96 cm med snø! Huff og huff. Jeg skal ikke klage på mengdene her ;-)
    - 11 er jo veldig kaldt nå. Jeg har ikke startet opp i drivhuset enda, men vil nok gjøre det i neste uke. Dine dahlia har kommet langt allerede. Jeg har plantet mange jeg også, men har de i kjelleren under lys enn så lenge. De blomstrer så sent, så det er bare en fordel å få de i gang tidlig.
    Klosterklokker er så fine, men de trives ikke her dessverre. Nydelig farge på hibiskusen.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Jeg vet ikke om klosterklokkene vil trives her heller. Jeg vet (tror jeg i allefall) at snøklokkene kommer igjen - så da prøver jeg disse også. Ja det gjelder å få dahliaene i gang tidlig sånn at de begynner å blomstre - ellers er erfaringen min at de aldri kommer i gang. Jeg har også vært litt for brutal i avherdingen - må prøve å være tålmodig i år.
      Nå håper jeg mildværet kan regne bort endel av snøen, men vi får garantert flere omganger med snø før det blir bart. Sånn er det bare her.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...