Etiketter

tirsdag 16. april 2024

Vår i drivhuset, vinter ute.

 Nå er vi kommet til den frustrerende tida av året. Jeg går bare og venter på at snøen skal forsvinne. I stedet kommer det bare mer..... Det har vært mildvær ei stund og snøen krympet med over 20 cm, men det er enda mye å ta av når det måler 73 cm i dag. Nå er vi inne i en ny kuldeperiode. Det vil si det er noen plussgrader på dagtid, men godt under minus på natt - og gjerne litt snø i tillegg. Det er ikke mange flekkene med bar jord i hagen og jeg kan enda ikke se tegn til snøklokkene som blomstret 25 april i fjor. Er ikke sikker på at de har overlevd en vinter til. Må gi de enda litt tid.
Verandaen tiner av og blir dekket at snø igjen. Det er liksom typisk vår. Jeg prøver å benytte de solstrålene som kommer så lenge det ikke er for mye vind. Da kan man ikke sitte ute for jeg har ikke satt satt opp leveggen enda.
Nå har jeg omtrent sådd alt som skal såes - eller forkultiveres. Har ettpar ting igjen. Det meste er flyttet ut i drivhuset, men noen ting som jeg nettopp sådde står på varmematte på planterommet.
I den kalde delen av drivhuset skjer det ting dag for dag. Det er det som holder motet oppe. For her spretter rosene, bærbuskene og andre prydbusker. Det er gøy å se at alt overlever fra år til år. Planen er at det skal være mindre som overvintrer i drivhuset fra år til år, men det ser ut som det motsatte skjer - merkelig nok.


Sushi og favorittdrikken nytes på verandaen en ettermiddag.



Det er nyvekst på buxbomstiklingene og paprikaplantene blomstrer selv om jeg har knepet av blomstre lenge nå for at de ikke skal bære frukt når plantene enda er små.



Salaten 'Little Gem' - som jeg har hørt så mye godt om, har jeg endelig sådd jeg også - og når spirer den!





Jordbærplantene av sorten 'Zephyr' som jeg har i ampler i drivhuset har begynt å spire. Jeg har noen planter her for å få enda tidligere jordbær. Jordbær er selve smaken av sommer.




Jeg fikk en kvist av noe slag av Anita, hun som driver Nygård Hagebruk på Kvaløya  - som sa at denne må du prøve. Den har stått to vintre i drivhuset - og nå har den vokst så mye att den begynte å blomstre. Så nå avslører den sin identitet. Det er en forsynthia. Jeg tror den heter gullbusk på norsk. Den skal være herdig til H6 - så da tror jeg at den må få seg en plass i hagen.


Jeg har flyttet alle pottene med tulipan og narciss-løker ut i lyset. De sto i mørket under verandaen. Kanskje kommer de i gang litt tidligere.


Inne i drivhuset blomstrer narcisser og stemorsblomster. Jeg må begynne å avherde de snart - for nå blir det for varmt i drivhuset når sola står på. I dag er det bare +3 grader ute, men +19 grader i drivhuset. Hverken stemorsblomster eller ranunkler liker det.




Jeg fikk endelig tak i hostaen -'Empress Wu'. Den skal kunne blir kjempediger. Jeg liker planter med store blad. Det gir en kjærkommen "tropisk" følelse her i arktis. Det gjelder å velge planter som gir den rette følelsen - så lenge de greier seg her da.




Japanlønnene 'Orange Dream' og 'Bloodgood' er godt i gang med bladsprett.



Klatrerosen 'Aloha' (rosa blomster) og Morellbusken 'Sylvia' er også klare for våren. Jeg har allerede beskåret alle rosene og buskene som står i drivhuset.



Hortensia 'Strong Annebelle' har jeg også beskåret kraftig og den spretter som bare det. Det er andre vinteren den står i drivhuset nå.



Det eneste livstegnet ute foreløpig er den røde orientvalmuen som spirer opp gjennom isen. Men det er da noe i det minste. Jeg kan vel begynne å rake plenen engang midt i mai - hvis jeg er heldig. Jeg må nok smøre meg med tålmodighet enda en måneds tid før jeg kan gjøre noe særlig ute. Og tålmodighet er ikke noe jeg er rikt utstyrt med......

Ha det godt hagevenner!
HAPPY GARDENING🌼





2 kommentarer:

  1. Jeg føler så med deg, Lena! Norge er ikke det beste hagelandet i verden, men været går vi ikke gjort noe med. Så vi må bare håpe at det meste har overlevd hos deg. Jeg håper at snøen snart smelter i hagen din. Snøklokkene vil jeg tro har overlevd. På lørdag kom mine opp gjennom snøen, og her var det -27 grader i vinter.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  2. Det er en svær tid hvert år for dig, når du har så meget i gang i drivhuset. Fantastisk hvad du kan få til at gro i dit der! Det er jo fuldt forår derinde, og jeg forstår det kan være svært at få plads når det hele springer ud, men det er herlige billeder! Jeg tænker dine vintergækker tålmodigt venter under sneen - de skal nok komme frem, når sneen bliver en del tyndere. Flot Hosta du har gang i! Den vil pynte i haven til sommer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...