Etiketter

søndag 29. september 2024

Kveldsbilder med lys i hagen💡💡

 Det lakker og lir mot slutten av september og høsten, eller egentlig, vinteren banker på døren her i Tromsø. Da jeg så ut av vinduet i stad, sluddet det. Når jeg ser på Yr.no for neste uke så skal det være minusgrader hver natt. Det kan godt hende det blir hvitt på marka. Det er litt tidlig, men vanligvis tiner alt igjen og vi får en litt mildere periode. Løvet på trærne har jo ikke fått ordentlig høstfarger enda - bortsett fra bjørka. Jeg har enda mye løv jeg skal rake og samle i komposten, så snøen får bare holde seg unna enda ei stund.

Jeg har kjøpt inn mange solcellelanterner nå i høst for å henge på portalene mine og det nye hageskuret. Det er så koselig med lys når høstmørket kommer og dagene er kortere. Nå blir det ikke så mye hageliv fremover når det er kaldt og ufyselig, men det er nå fint å se på innenifra uansett. Det er så lett med solceller, da slipper man å drive å bytte batteri og masse ledninger og greier. Jeg var såpass sent ute også, at de fleste var på salg :)

 

 

Sånn ble hageskuret mitt seende ut tilslutt. Jeg er bare så dødsstolt av at jeg fikk til helt alene. Nå har vi lagt takshingel på taket og det hjalp Kristian med. Så skal vi få en blikkenslager til å lage beslag oppå taket sånn at det blir tett. Foreløpig har vi lagt plast oppå taket for at det ikke skal komme vann inn før vi får lagt beslagene.

Til sommeren skal det beises mørkebrunt og det skal planeres og fikses rundt. Jeg skal plante minst en klatrerose på fasaden - selvsagt 😍.


 Den 11 september var det nydelig nordlys og jeg hadde kjøpt de første lanternene- Jeg ble så fornøyd med lyset at jeg kjøpte fire til.





Det ble noen lyslenker også. De er også solcelledrevet.

 


Jeg fant også noen lamper som jeg kunne sette i vinduene i skuret. Disse kan jeg også lade opp med strøm hvis det ikke er nok sollys. Plasten på taket er ikke akkurat dekorativ, men....

 







Nå har jeg fått plantet alt av tulipanløker i dag og stort sett alt av planter, trær og stauder. Det er selvsagt noe igjen som jeg må finne plass til. Endel planter har jeg satt i ventebed. Det er så stappfullt overalt at det er vanskelig å finne noe ledig sted. Faktisk er det roser som blomstrer enda  - også de som egentlig ikke skal remontere - sånn som Flammentanz. Den står og blomstrer med to røde, fine roser akkurat nå. Mange andre blomstrer også - og det er pga den lange, fine sommeren vi hadde.

Jeg har ikke kastet alle erteblomstene i komposten enda. De blomstrer så fint på portalen at jeg tenker de skal få stå til vinteren tar de. Det er deilig med litt farger enda ei stund. 

Jeg har begynt å sette ned bambuspinner ved noen roser. Men de har vokst så mye i sommer at jeg må avgårde og kjøpe mer bambuspinner med litt lengde. Det gjelder å få pinnene ned før jorda blir for frossen.


Ha fortsatt en nydelig søndagsettermiddag og kveld,
Lena🌷🌷🌷

 





2 kommentarer:

  1. Hei Lena,
    Så flott hageskuret ble, og du har all grunn til å være stolt over jobben du har gjort. Lanternene lyste så fint opp, og det er så koselig med lys i høstmørket nå. Jeg har flere lykter i hagen, og også lykter med batterier på trappa. Hvert år når lyng er til salgs setter jeg lyktene ut sammen med de. Det er innledningen på høsten her. Så klart du må ha en ny klatrerose ved skuret. Jeg misunner ikke deg frosten du får nå.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Det er et meget smukt haveskur du har bygget, og det må være dejligt du har haft godt vejr til hele byggeprocessen! Dine solcelle-lygter er meget dekorative, og jeg forstår det er hyggeligt nu hvor mørket kommer, selvom du ikke helt kan konkurrere med nordlyset:-) Det bliver en brat overgang til vinter, men du er jo vant til det og har vist også forberedt alt hvad du kunne. Tænk at du stadig har roser i blomst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...