Etiketter

tirsdag 10. september 2024

Potting shed og remonterende roser i september.

 Da er vi jammen kommet til september - som skal være høstmåneden - i allefall her i Tromsø. Men hva skjer? Jo vi har hatt 5 dager med over 20 grader bare i september så langt - og bare to netter under 10 grader. Det blir kanskje ikke så varmt fremover men det er meldt over 15 grader mange dager. Vanligvis er jo det sommertemperatur for oss. Jeg var redd for at jeg ikke skulle rekke å bygge hageskuret mitt før vinteren og snøen kom - men det ser da ut som det går helt fint. Det var en som bruker å spå været som sa at vi skulle få snø i september. Det har heldigvis ikke stemt så langt.
Jeg hadde et inspirasjonsbilde fra instagram kontoen til Elisabeth Aasen på Stjørdal som mal for hageskuret mitt. Så jeg hadde ingen ordentlig tegning - den var i hodet mitt😁. Har hatt en proff snekker på telefonsupport noen ganger for gode tips og veiledning. Det har vært gull.
Siden været har vært som det er, så remonterer den ene rosen etter den andre. Det er sånt som vanligvis ikke skjer her, for sesongen er for kort. Jeg har også plantet endel roser som kanskje ikke greier seg, men jeg er litt lei av å flytte de ut og inn av drivhuset - så jeg tar sjansen og ser hva de tåler. Jeg plantet Rosarium Uterseen og Louise Odier ved basen på den ene siden av portalen ned til drivhuset - og klematis Piilu samme med de. Så plantet jeg Alchymist sammen med klematis Warszawska Nike på den andre siden. Alchymist flyttet jeg for jeg tror den hadde litt lite jordsmonn der den sto tidligere og frøs mye tilbake. Kanskje vil den trives bedre her? Alle disse rosene er egentlig alt for tander for mitt klima så det gjenstår å se hvordan det går. De får i allefall godt snødekke om vinteren for snødeponiet ligger tykt over de her.


Jeg plukker erteblomster for harde livet og putter i vaser og gir til naboene. De må jeg bare ha hvert år. I sommer plantet jeg også noen opp portalene for å få litt farge der. Det skal jeg gjenta neste år.



Dette er hageskuret til Elisabeth Aasen som jeg er inspirert av. Det er bare nydelig. Mitt blir litt større, og ikke akkurat likedan.



Når jeg ser tilbake til hvordan dette området så ut sommeren 2022 - så har det skjedd litt allerede...


Jeg støpte fire punktfundamenter med stolpesko i hvert hjørne.



Ramma er laget, sånn noenlunde i 90 graders vinkel og helt i vater. Og jeg har lagt gulv med vanlige terrassebord.



Jeg syntes reisverket ble veldig høyt med det samme og vurderte å kutte av 10 cm, men bestemte meg for å beholde høyden.


Jeg syntes enda det så høyt ut, men ble bedre da bakveggen kom opp.


Har fått tilpasset åpningene for vinduene og lagt taklektene.






Her har jeg fått lagt OBS plater på tak, lagt panel og satt inn dør og vinduer og - i går begynte jeg å legge lister rundt vinduer. Enda litt igjen, men jeg tror jeg blir ferdig før snøen kommer De siste tingene har jeg måttet ha hjelp av min mann å få til. Enkelte ting må man være to for å gjøre.
Planen er å beise mørkebrunt sånn at det "forsvinner" litt inn i vegetasjonen bak. Det tror jeg blir fint.





Må ta med et bilde av jordbærbedet også. Nå har plantene vokst seg godt til i løpet av sommeren, så neste år blir det nok jordbær. Jeg håper jeg byttet ut jorda såpass mye og tilførte ny kompost sånn at jordtretthet ikke skal være et stort problem. Håper jeg.
Trappa er blitt utvidet og mye lettere å forsere både opp og ned.

*******




Rosene 'Olds College Centennial' (til venstre) og 'Louise Bugnet' - begge Canadiske - remonterer villig vekk. Nydelig duft på begge.







'Rose de Recht' til venstre og 'Hansa' til høyre kommer mer nye roser, mens Hansa også lager knallrøde nyper. Kanskje kan jeg lage nypesyltetøy i år?




'Morden Centennial' remonterer med en hel bukett roser. Den er så fin.




Rosa 'Dornröschen' (Tornerose) til venstre er bare selvlysende rosa. Så nydelig! 'Prairie Joy' til høyre har vokst minst 50-60 cm i sommer. Den er nå like høy som portalen som er 240 cm.




'Flammentanz' (til venstre) remonterer med en rose til - og den tar jeg gladelig imot. Det samme gjør 'William Baffin', men har noen knopper til.




'Frühlingsduft' (til venstre) har noen få roser igjen å by på, mens 'Munstead Wood' har blomstret for andre gang og nå tror jeg den er ferdig. 




Jeg fikk litt mer orden på dette området etterhvert i sommer, men det gjenstår enda endel opprydding og få fjernet ugress som vokser mellom hellene. Neste sommer blir det sikkert enda bedre😉.





Admiralsommerfuglene mesker seg med nektar på alle slags sommerblomster før de tar fatt på den lange veien til Spania, der de overvintrer. Men nå tror jeg de bør begynne å tenke på reisen, det er snart midten av september. Her har den landet på en 'Buddleja' som jeg sådde selv for mange år siden. Den overvintrer i drivhuset hver vinter.

Ha fortsatt ei flott uke, 
Lena.

Ps: Det hender av og til at kommentarer kommer inn på mailen min, men ikke på bloggen. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer.




8 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Jeg er så imponert over alt du lager og får til! Hageskur er helt nødvendig å ha, for vi som har hage har mye utstyr også. Jordbærbedet ser så flott ut, og det er jo en super løsning. Nydelige roser hos deg. Du har vært super heldig med været i sommer. Det må være deilig å oppleve en "østlandsk" sommer. Jeg er mildt sagt lei regnvær, men jeg har ikke fått noen skader her utrolig nok.
    Ha en fortsatt fin september!

    SvarSlett
  2. Jeg var visst ikke innlogget på bloggen ser jeg.

    SvarSlett
  3. Jeg beklager, men jeg har hatt problemer med innlogging. Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Ja det har vært helt utrolig i sommer. Vi har faktisk hatt omtrent 4 måneder med ordentlig sommer i år. Det er første gangen siden målingene begynte. Nå ser vi jo hvordan det er å ha hage på østlandet/sør norge på en medium sommer temperaturmessig.
      Jeg skjønner godt at dere er lei alt regnet nå - det må jo ta slutt engang?! Samtidig ser jeg jo folk skriver at det er sjelden de har sett hagene sine så frodig som i år - men selvsagt, alt med måte!
      Ønsker deg en tørr og solfylt uke,
      Lena

      Slett
  4. Fantastisk sommer dere har hatt! Kan bare ønske lykke til med de flotte rosene. De vet heldigvis ikke hvilken hardførhetssone de er satt til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Tusen takk :) Ja det er et sjansespill, men de har stått i potter i barfrost i drivhuset hele vinteren i mange år nå så jeg tar sjansen på å plante de ut. Går det åt skogen, så får det bare være. Da bytter jeg de med herdigere roser. Men man vet jo ikke før man har prøvd. Veldig mange roser er ikke prøvd i kystklima i nord norge tidligere. Denne sommeren rekker de også å avmodne ordentlig.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Jeg tror du må ha hatt en fantastisk sommer i hagen i år, for et vær. Og pottingsheddet ditt blir veldig fint. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja du kan så si. Det har vært fantastisk. Temperaturmessig har vi hatt i gjennomsnitt 1 grad kaldere enn Oslo, men har hatt mer sol og ikke så mye regn. Men for oss er det jo helt fantastisk å ha det så varmt i nesten fire måneder.
      Er superkry av hageskuret mitt. Som selvsagt er døpt til Brustadbua :))
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...