Etiketter

tirsdag 24. juli 2018

Innspurt før ferien

Roseblomstring og drivhus.

Nå må jeg benytte anledningen å skryte av været for tiden. 17-18 grader i dag også - helt herlig og plantene og menneskene digger det. Ikke for varmt, ikke for kaldt. Må vanne litt men - det har ikke regnet mye de siste ukene. Jeg løper imidlertid gjerne med vannslangen når været er sånn.
Vi skal reise på ferie om noen dager så jeg må prøve å få alle plantene i jorda sånn at min stedatter slipper å løpe rundt og vanne småpotter som står overalt. De tørker jo ut med en gang også.
Rosene er kommet godt i gang i hagen og det lukter sommer. Ja - sommer er ordet.

I går åpnet 'Therese Bugnet' sine første roser. Stikker nesen ned i hver gang jeg går forbi. Jeg måtte flytte den for en uke siden, men blomstrer likevel!

I dag åpnet også en av 'Lykkefund' sine små roser også. Jeg prøver den flere steder i hagen for å se hvor den liker seg best.

 

 

Så kom Finnlands Vita Ros med mange blomstre på en gang. Den vokser seg sakte med sikkert til. Den hjelper godt til med å spre roseduft i hagen - spesiellt på stille, varme dager.

 

 

Hansarosa har gedigne blomstre - og har sinnsykt mange blomstre. Enda en duftspreder :) Har tre stykker i hagen som har blomstret ca i en uke.

Må ta med rosa 'Wasangaming' også. Den brukte noen år før den begynte å blomstre, men nå tar den igjen det tapte. Lavendelfarget og helt nydelig duft. Denne har også blomstret noen dager.

 

 

Frühlingsduft blir jeg ikke mett av - den bugner av roser. Helt fantastisk. Enda har den mange knopper. I'm in love 😍

 

 

Sånn ser rose og staudebedet ut i dag. Det vokser seg til.

*

Fantastiske rosekragen. Måtte bare ta den med. Nydeligste selvlysende rødfarge som jeg ikke greier å gjengi på bilde.




Brannliljer i fri dressur. Jeg liker jo disse varme fargene - selv om jeg har noen få pasteller.

 

 

Så langt kom vi på drivhuset i dag. Nå gjenstår det å kle bakveggen (mot nord) med panel og mure opp leca på innsiden. Snekker Rolf bestiller kanalplastplater til taket. Så får jeg legge beleggningsstein på gulvet inne når jeg kommer hjem fra ferie.

Nå skal jeg innta horisontalen (på solsenga 😉) i 12 dager og duppe meg i et svømmebasseng når det blir for varmt. Har holdt på i shorts og bikini stort sett hver dag så har godt underlag.

Det gjør vondt å reise fra hagen nå når den begynner å ta av, men sånn er livet :)
Fortsett god juli.

6 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Ja, sådan kan det gå, hjavde man dog bare en langtidsvejrudsigt der passede, så ville det være nemmere at vælge ferietidspunkter.

    Flot blomstring og vækst i dine roser, imponerende!

    Ha en dejlig ferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja jeg gleder meg til den dagen man kan forutse været med sikkerhet. Da blir det lettere ☺️
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Hei,
    så kjekt å se drivhuset, det blir flott. Jeg har plantet Finlands vita ros på fjellet, da vi var der hadde den et par knopper som var i ferd med å springe ut, men de var ikke helt der da vi dro, regner med at de er avblomstret neste gang vi er der, sånn er det å ha hytte langt unna. Jeg har forresten litt problemer med å komme inn på bloggen din, når jeg klikker på deg når du er inne hos meg kommer jeg til en google+ side, tror jeg før kunne klikke videre herfra, men nå går ikke det, men når jeg skriver inn adressen så kommer jeg rett inn. Ha en fin ferie, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Det var rart. Håper at det ikke er et problem som har oppstått. Har ikke hørt noen andre si det samme. Jeg er ikke veldig datakyndig av men , men kan rådspørre min mann som kan sånt.
      Ja gleder meg masse til drivhuset blir ferdig. Det er veeeeldig solid bygget for ikke å forvinne i første nord norske høst og vinterstorm. Skal tåle greie mengder med snø også. Men kanalplastplatene ble dyre! Jaja - det må jo ha tak når vi først har kommet så langt.
      Koser meg på ferie!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  3. Svar
    1. Hi Maria!
      Many thanks 🤩
      Greetings,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...