Etiketter

onsdag 27. februar 2019

Slutten av februar

Det ble ikke
så mye blogging på meg i januar og februar. Kroppen og overskuddet har ikke vært helt samarbeidsvillig. Mye plager etter galleblæreoperasjon, influensa og ryggvont. Men nå tror jeg ting begynner å gå seg til.
Jeg har lest hageblogger, sett på hageprogrammer og holdt meg oppdatert på facebook (hagesider) og Instagram 😂
Jeg har såvidt kommet igang med såing, men det har også vært tregt. Problemet er også at det er så fullt inne på planterommet at jeg aner ikke hvor jeg skal plassere småplanter til jeg kan plassere de ut i drivhuset.

Det er heller ikke så mye å skrive om i februar. Det har snødd sinnsykt og nå regner det sinnsykt. Snøen har jo krympet masse, men jeg vet vi får mer så det er ingen grunn til å begynne å vente på vår enda her. Det er jo litt spooky at påskeliljene er kommet lengre utendørs på sør-vestlandet enn de jeg kjøpte fra Mester Grønn som er drevet fram inne.
Foreløpig har ikke frustrasjonen over at vi ligger langt etter kommet. Den kommer vanligvis i juni når det er full sommer lengre sør og rosene blomtrer i H7 i Sør Norge og vi har enda mer eller mindre vintertemperaturer. Når det er sagt, så er dagene blitt voldsomt mye lengre på kort tid og måseskrikene ljomer utenfor vinduene :) - så noe er på gang.

Jeg har vært ute i drivhuset og sjekket plantene som står der. Det har lenge vært 100% luftfuktighet der inne, selv om jeg har hatt et vindu åpent - så noen av plantene har muggel på seg. Ikke bra. Har prøvd å lufte mer, men det synes ikke å hjelpe så mye. Det er vel en innkjøringsfase med det nye drivhuset. Det virker som det er mye mer kondens inne enn i det andre plast-og aluminiunsdrivhuset jeg hadde tidligere.
Jeg er lei av å legge ut snøbilder så her kommer bilder av noen av mine mange akeleier. Planter jeg har fått mer og mer sansen for etterhvert.



Jeg skal ikke prøve å skrive navn på disse. Noen har oppstått spontant.


Jeg har flere også, men de tok jeg ikke bilde av i fjor sommer. Skal lage"rosefat" i år sånn jeg har sett andre gjøre. Så er det noe å pynte med før rosene begynner å blomstre. 

 Nå skal tomatfrø såes først og fremst - så skal jeg vel få plass til resten også. Drivhussesongen starter tidligere enn før i år. Skal lage et "innertelt" og varme opp det så slipper jeg å varme opp hele drivhuset - med disse strømprisene som er nå.....Vi har masse lys nå og snøen reflekterer det lyset som er i tillegg. Så 1 april er jeg vel i gang.
Ønsker alle fortsatt ei fin uke,
Lena

 

10 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Influensa her også, men nå begynner det å hjelpe. Så mange flotte akeleier du har. De er så vakre og her lar jeg de bare spre seg. Pent ugress tenker jeg ;)
    Jeg leser mange danske hageblogger, og det hjelper ikke på lengselen etter vår det heller. Vestlandet er kommet omtrent like langt som de, og jeg blir helt dårlig etter vår. Her er det ca 52 cm med snø, og vinteren har ikke tenkt å forsvinne med det første ser jeg på yr. Sånn er det hvert år, men det blir vår til slutt her også.
    Ha en flott mars måned i nord!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja det er bra vi begynner å skrange oss på føttene igjen - må jo være klar til "våronna"! :)
      Ja synes også akeleiene er vakkert ugress - og det er spennende å se hvilke farger som dukker opp etterhvert.
      Det er like ulidelig spennende hvert år om det blir sommer eller ikke. Bare tiden vil vise.
      Ha ei fin helg - snart.
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Ja sygdom kan vi ikke råde over.
    Tænk om ikker engang en måned har du længere dage end os hernede...
    Det bliver spændende hvordan dette år bliver!

    Flotte akelejer - deres blomster glæder altiud!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja det er like spennende hver år. Skulle ønske jeg hadde en krystallkule å se inn i :)
      Lyset er heldigvis tilbake i fullt månn og det hjelper masse. Da er det bare å kjøre igang drivhussesongen.
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Flotte akeleier.
    Lengselen etter vår har vi vel alle. Her har vi hatt vår noen dager, men nå kommer kulden igjen.
    Ikke bare når kroppen slår seg vrang. Godt å høre at det går bedre.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Joda takk - nu går alt så meget bedre :)
      Mye vinter vi skal gjøre unna her enda er jeg redd, men våren kommer vel til oss også tilslutt. Det går greit sånn sett på denne tiden av året - da er jeg likesom enda i vinter og skimodus. Værre i juni he he.
      Ha ei flott helg,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena, din blogg har jeg visst ikke lest før, det lønner seg å stikke innom hageblogger.no av og til og oppdage nye bekjentskaper. Her i Bergen er det full vår, de siste par dagene har jeg vært ute og koblet sammen to bed til ett stort. Se gjerne innom lykkeligihagen, hvis du vil se mer. Ha en fin vårdag i morgen! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Kristin.
      Takk for at du stikker innom og legger igjen en kommentar :) Joda jeg har vært innom din blogg også, men har kanskje ikke kommentert. Leste forrige blogpost om det nye bedet ditt som du lager. Det blir kjempefint - og viser veldig tydelig at vi er stort sett for pinglete når det kommer til å lage bedene store nok.
      Du er nok litt lykkeligere i hagen enn meg akkurat nå he he he he....
      Ha ei flott helg,
      Lena

      Slett
  5. Det er jo fine snøbilder også da. Barfrosten hos meg er ikke noe å trakte etter.
    Jeg har sett deg på fb, men nå har jeg lovt meg selv at jeg skal (prøve) holde meg vekke der.
    Det går med så alt for mye tid med de gruppene jeg meldte meg inn i. Bare på kort tid var jeg blitt medlem i ca 20 grupper. Det nytter jo bare ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin!
      Da været var på sitt værste i fjor sommer mens det var sydentemperaturer fra Trøndelag og sørover, meldte jeg meg ut av de fleste hagegrupper i ren frustrasjon. Klarte ikke å se bilder av bugnende hager mens det var brunt her helt til 1 juli. Har ikke meldt meg inn igjen og det fungerer egentlig bra. Enig i at det tar mye tid.
      Nei barfrost er det lite av her og jeg er egentlig glad i snøen, men den seongen kunne ha vært litt kortere. Men man kan vel ikke få alt :))
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...