Etiketter

mandag 5. august 2019

Prosjekt rosebed

Har ikke ligget på latsiden.

Det blir alltid intensiv hagejobbing på sommeren - og i år er intet unntak. Har da fått ganske mye gjort nå også - og har enda endel igjen. I tillegg har jeg også noen prosjekter jeg ikke helt har begynt på, som jeg enda funderer på hvordan jeg vil ha.

Juli har vært vidunderlig. Ikke for varmt. Det varmeste var 26 grader, men det var bare en dag. Vi har hatt 8 dager over 20 grader så langt denne sommeren. Ellers så har temperaturen ligget på 13-16 grader og kald vind, men varmt nok når man jobber ute. Det har vært sol hele tiden og bare 15 mm regn!! Har vannet masse. Som sagt, springer jeg heller rundt med hageslangen enn med fiberduken for at plantene ikke skal fryse ihjel.
Rosene i rosebedet vokser enormt og blomstrer som bare det.  Dette er litt før, underveis og ferdig. Ble veldig fornøyd. Nå venter jeg bare på at plenen skal bli grønn. 

Først et bilde av min datter Mia da vi var på telttur på Sommerøya utenfor Tromsø. Fantastisk kveld.

 

Tenkte først at jeg skulle bygge det med lecablokker, for at disse skulle magasinere mer varme. Men bestemte meg for at det ble for komplisert. Det er lettere å bygge i tre.


Gurimalla så mye skrammel! Her gjenstår det "bare" å fylle i jord.


Her er rosebedet nyplantet i 2018.

 

 

Her er vi kommet til 8 juli. Tulipanene og alliumene blomstrer enda.

 

 

Dette er 28 juli - har fått beiset den nye plantekassen til kaprifolen og rosa Lady Emma Hamilton til venstre.

 

 

Endelig har vi fått planert ut plenen og sådd plenfrø. De stygge ledningene ligger der enda - men de er nødvendig for vannforsyning.
Det blomstrer overdådig og det er så herlig!

Fra en litt annen vinkel. Jeg har plantet Marikåpe, Steppesalvie og Geranium 'Purple Haze' innimellom rosene. Det er blitt rimelig fullt, men jeg ville først se hva som overlevde så får jeg heller renske ut litt etterhvert. Til høyre i terracottapotte står rosa Romanze som nå remonterer igjen. Prøver å bestemme meg for hvor hun skal få sin plass i hagen.



Rhapsody in Blue åpnet sin andre blomst i dag - og det er mange flere som kommer.

 

Nå ser jeg at havtåka kommer sigende inn over Kvaløyfjellene. Da synker temperaturen som en stein. Håper sola klarer å skinne den vekk i morgen.

Nytt innlegg om flere prosjekter kommer straks.
Ha en nydelig kveld.
Lena

 

4 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Spændende at se dette forløb! Flot - og godt erbejde!
    Rhapsody in Blue er en virkelig robust og lækker sag:)

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Karsten!
      Ha en flott dag,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena.
    Et flott bed. Så mye finere alt blir når det blir malt.
    Romanze blir du fornøyd med. Her står den med blomster fra tidlig sommer til langt ut på høsten.
    Med tåke faller temperaturen ja.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei Hanne-Lise!
    Ja det hjelper definitiv med litt beis.
    Ha en flott dag,
    Lena

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...