Etiketter

tirsdag 26. mai 2026

Spaniatur + hagen i slutten av mai

Da har vi (jeg og min mann) vært i Spania - La Manga - i 10 dager. Det er jammen nok. Jeg er ikke laget til å ligge på harde solsenger og i senger med harde madrasser lengre. Før kunne jeg ligge i sola i månedsvis, men det har visst forandret seg, gitt. Jeg blir så sinnsykt rastløs. Selvsagt er det deilig med sol, varme og basseng. Sommeren blir liksom enda lengre når man får et sånt avbrekk i mai. Jeg fikk vel akkurat satt kofferten innfor døra før jeg smatt ut i hagen for å se hva som hadde skjedd i løpet av 10 dager. Jeg ble ikke skuffet! Du store for en forandring. Bortsett fra at plantene i drivhuset hadde fått litt for lite vann, så så alt helt strålende ut. Plenen må faktisk klippes - i mai!
Prydepletreet har nesten slått ut bladene sine helt. Det ER såååå fint!! Mitt nyinnkjøpte japanske kirsebærtre (H4) 'Karzan' hadde begynt å blomstre. Hvis det overlever ute, så vil det nok blomstre senere - sånn ca sammen med morelltrærne tenker jeg. Jeg tenker å plante det ut - på en god plass i et opphøyet bed, så får vi se. Jeg har kommet til at jeg må ha mer trær i hagen - for å skape høyde og bremse vinden. Derfor har jeg også gått til innkjøp av et plommetre. Dette har det lokale gartneriet importert fra Blomquist planteskole i Finnland. De (i Finnland) spesialiserer seg på ekstremt hardføre fruktsorter og planter. Fjellfrukt i Trysil importerer også fra Blomquist. Jeg vurderer også å kjøpe et sånt "familieepletre". Det er podet inn flere sorter sånn at du trenger bare et tre for krysspollinering. Alle sortene hardføre for her i nord.



Tropisk 🏖


Staudene er i full gang. Her er lungeurt/pulmonaria 'Rasberry Splash'.



Her er den ene mørkerøde julerosen. Disse er jeg så glade i. Jeg synes den dype burgunderfargen er så fin.



Her er 'Karzan' i full blomst. Da gjenstår det å se om den klarer seg. Det gjelder å pushe grensene. Det er utrolig hva som går i vårt vintermilde kystklima (og ikke så veldig varme somre).



Drivhusrosa 'Aloha' sto i full blomst da jeg entret drivhuset. Den er jo vakker da, men jeg mistenker at den trenger mer jordvolum enn det den får. Jeg har litt lyst å prøve å plante den ut i hagen. Den er ekstremt tornete - og jeg henger meg fast i den hele tiden. Dessuten tar den mye plass.




Tulipanene er såvidt i gang. De tidligste (de til høyre) har åpnet seg helt, men lukker seg når det blir kaldere og overskyet. Ellers begynner det å bli farger på de litt senere tulipanene.




Tenk at det er små knopper på peonene allerede!!! Jeg bruker jo å prøve å drive de frem med å sette plastklokker over de. Det funker som fy! De hadde vokst så mye mens jeg var borte, at de hadde løftet plastklokkene opp fra marka. Da var det bare å ta de av. De blå muscariene/perleblomstene er bare så fine og formerer seg for hvert år.



Over i grønnsaksavdelingen har det også skjedd ting. Jeg kan vel for første gang høste av aspargesene jeg sådde for (gud vet hvor) mange år siden. Men jeg vet at jeg må løfte krona (fylle på jord) så jeg er usikker på om jeg skal vente med å høste og så løfte de til neste vår, eller til høsten. Salatene jeg plantet ut før jeg dro har vokst helt nydelig. Kan straks høste av de nå.


Så har mitt eneste egenproduserte barn vært russ i mellomtida. Det var visst gøy. Nå er hun i full trening igjen for neste skisesong.

Nå skal det bli noen netter med temperaturer ned mot 4 grader og kanskje lavere. Så må nok vente med å plante ut for mye sommerblomster enda. Jeg holder på med avherding hele tiden. Det er flere som tror vi er langt ut i juni og har nok overvurdert været i mai og tidlig juni. Jeg må nok ha fiberduken klar. Noe kan jeg heldigvis sette inn i hageskuret for å ta av for det værste været.

Så får vi se hva juni bringer. Håper det fortsetter med tosifrede (10 grader eller mer) grader. Det er varme som gjør den store forskjellen.

Ha det bra så lenge, 
Lena💚 

















 

 

8 kommentarer:

  1. Du har så mange fine busker og trær! Her er alt plantet ut nå. Jeg har herdet, sjekket yr og kommet fram til at så lenge det ikke blir frost så går det sikkert bra......tiden vil vise om jeg har tatt rett avgjørelse. Og - vi har også klippet plenen, første gang i historien det skjer i mai. Kos deg i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rita.
      Ja tenk å klippe plenen i mai?! Jeg venter med å plante ut til den 3 graders natta er overstått. Da tror jeg mye blir satt inn igjen i drivhuset for natta. Men så - da kommer ting til å skje.
      Ja jeg ønsker å teste ut forskjellige trær og busker. Det hjelper lite for oss her nord, på kysten å gå etter herdighetssoner de bruker sørpå. Jeg velger å prøve ut selv.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  2. Tips til å så Punicea; hold frøene i munnen ei lita stund før du sår dem. Enzymene i spyttet gjør at de spirer mer villig. Jeg fikk ikke en eneste spire før jeg prøvde det. Jeg har hatt vellykket sådd hver gang etter at jeg begynte med det. Sist høst glemte jeg det, og gjett hva; ikke en eneste spire!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rita.
      Aaaahhaaaa!! :) Det skal jeg jammen prøve!! Takk for tips <3

      Lena

      Slett
  3. Jeg nevner bare at i mitt forrige innlegg kan du se bilder av 2 stk store og gamle 'Kanzan' i full blomst.
    Den mørke julerosa er spesiell og fin ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Du - tror du ikke jeg la merke til den!!!!?? :D Nydelig. Så får vi se om den tåler mitt semimilde kystklimavinter og litt småkjørlige sommerklima.
      Den er verdt å prøve synes jeg.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Alltid veldig gøy å komme tilbake til hagen etter å ha vært borte en stund, og spesielt på denne tiden vil jeg tro der alt går så fort. Ellers veldig enig med deg når det gjelder soling :D Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Betyr det at vi begynner å bli gamlere? Iiiiiikkkk!
      Det har altså vært helt utrolig denne forsommeren - og enda er det lenge igjen til St. Hans!!
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...