Etiketter

mandag 12. juni 2017

Juni

Så ble det sommer...

Har gått til innkjøp av flere terrakottakrukker. Jeg er så glad i fargene og "middelhavsfølelsen" det gir. Så kunne jeg naturligvis ikke gå forbi plastpottene i yndlingsfargene rosa og oransje. De formelig lyyyyser opp he he. Kanskje litt glorete for noen, men helt perfekt for meg!

Skogen ble grønn i løpet av to dager når vårherre bestemte seg for å gi oss noen dager med sommertemperaturer. Det er nesten så en kan foreslå nytt langsom-tv-konsept for NRK. :)

 

Selv om det har vært varmt er det enda vårblomstrene som dominerer her:


 


   

I fjor hadde jeg masse tulipanløker som hadde satt sideløker. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av de, samtidig som jeg ikke hadde hjerte til å kaste de. Så de fikk hjem i potetåkeren (som likevel skal avvikles). Skal prøve å ta de opp og plante de om i potter - eller så får de bare stå der og være vakre så lenge de varer







Disse ante jeg ikke at jeg hadde. De må ha kommet med noen andre planter. Kjempefin blindpassasjer som trives i øst veggen med skygge mestparten av dagen. 

 

 

 Der snek det seg med en oransje tulipan i år også. Her satte jeg ingen løker i høst. Så dette må være en sideløk. Narcisser, akeleier og storkornvall.

 

 

Disse liker jeg spesiellt godt. De har duft også. Kjøpte de før jeg begynte å ta vare på lappene sånn at jeg husker navn.

 

 

Rosene Aloha og Barock har overlevd vinteren. Aloha frøs ned helt i fjor vinter, men har greid seg bedre denne vinteren. Jeg innbiller meg at den har fått etablert bedre rotsystem. Barock var ny i fjor og jeg var spent på om den ville klare seg gjennom vinteren med lite snø (før på slutten) og mye mildvær.

Rosa Barock H5 har frosset ned endel i vinter, men kommer fint likevel.


Rosa Aloha H5 med vindbeskyttelse mot nordavinden.


Rosa Lady Emma Hamilton, Austinrose - angivelig H5-6 - med knopp. Den har stått inne i drivhuset siden jeg kjøpte den hos Hesleberg i mars. Ååå nydelig farge - gleder meg!! :))




Stauder:
Storkornvall - sprer seg med flere og flere stengler. Nydelige stauder som gir et frodig inntrykk.

 Forgemmegei som selvsår seg noe uhemmet men som likevel er så fine sammen med tulipaner og andre stauder.




 Gyllenlakk - en av de to plantene som overlevde forsøket mitt. Skal la de blomstre og ta frø fra disse to - ekstra herdige plantene.
 Denne heter Blood Red.



En gul solstråle :)



Tropeplantene står til herding. Banan, plumeria, engletrompet, oliventre, viftepalme, strelizia, bogainvillea osv...




Siden vi skal utvide garasjen, bygge ny veranda og skifte panel på huset i sommer, så må noen av staudebedene flyttes og plantene må få stå i ventebed. Så den jobben har jeg nå begynt med. Vet ikke helt hvor vellykket det ble, men det får gå som det går. Peonene har enormt rotsystem. Nå skjønner jeg hvorfor de ikke liker å bli flyttet på. Det er innlysende. Orientvalmuene likeså, lang perlerot som er vanskelig å få uskadet opp.

 Denne kanten skal graves vekk og veggen flyttes ettpar meter utover. Skal anlegge et nytt opphøyet bed ved veggen. Denne gangen uten løvetann som vokser ukontrollert.

Har anlagt fire pallekarmer i dobbel høyde som ventebed. Får se hvor mye jeg får plass til.




Avslutter med bilder tatt kl 22:50 mot Malangsfjellene i full midnattssol.

Jeg klager ikke nå :))


Fotografen i midnattssol mot veggen til naboen i syd.

Ha en flott kveld alle hagevenner.

 

 

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Oransje og rosa gir et løft. Liker det og nyter det.
    Deilig at våren er kommet.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja endelig, selv om vi egentlig ikke har noen vår. Det går jo rett fra vinter til sommer :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...