Etiketter

torsdag 5. oktober 2017

Matauk

Høstetid

Nå er det for alvor blitt høst. De varme dagene tror jeg nå er over. Det var rim på bilpanseret i dag da jeg dro på jobb. Georginen min står imidlertid fin og frisk enda - så det har ikke vært frost. Løvet legger seg på plenen og det er tid for å rake sammen og samle til løvkompost.
Jeg har plukket så mye bær i hagen som jeg får til og prøver å prekivere det på best mulig måte og skape plass i frysere. I dag fikk jeg i tillegg 5 kilo kongekrabbe som jeg også måtte finne plass til. Nam!

 Jeg tenker jeg skal lære meg mer om konservering av det jeg høster i hagen. Gleder meg til å lese denne boka. Har allerede kost meg med rips og vaniljesaus.

Jeg har også endel tomater som ikke vil bli modne og masse chili som jeg også tenker jeg skal ta vare på på en eller annen måte.

Jeg plukker enda jordbær - 5 oktober!!

 

 Modne tomater plukket 4 oktober. Smaker nydelig :) Men nå til helga blir jeg å avslutte drivhussesongen. Nå begynner dagene å bli korte. Jeg tok inn oliventreet i dag og skal ta inn viftepalmen (Trachycarpus Furtonei) snart også. Den tåler noen kuldegrader og jeg tenker den har godt av naturlig lys fremfor kunstig enda ei stund. Sola er jo herlig ustoppelig - det har knapt nok vært en overskyet dag siden 1 september.

Jeg skal la purreløken stå ute en stund til. Den skal jo tåle litt kulde.



Ettpar rosebilder. De er jo så fine enda.


   Frühlingsduft blomstrer og dufter så nydelig






Crown Princess Margaretha har den mest fantastiske farge og duft. Har hatt den i noen år nå, men er for sart til å stå ute om vinteren. Skal prøve å ta en stikling og se om den vil tåle en vinter ute. Men det får bli neste sommer.

 

Jeg fant dette gule/orange på min 'Maiden's Blush' rose. Er dette roserust? Det støver gult av dette. Hva skal man gjøre med dette/skal man gjøre noe med dette? Er noen som vet?


Ha det godt!

Oppdatering:
Jeg googlet roserust og fant bilder indentiske til det over, desverre. Jeg håper at sporene fryser ihjel i løpet av vinteren. Men til våren raker jeg bort alt løvet og brenner det og ser hva som skjer. Jeg kan ikke se at andre roser har dette. Kanskje de bare sliter litt mine 'Maiden's Blush' roser - av ukjente årsaker.

4 kommentarer:

  1. Hei Lena. Rips med vaniljesaus. Nam,nam. Tenk å kan plukke jordbær i oktober. Ikke værst. Jeg har også hatt mye rart på rosene i år. Vet ikke om det har skyldes det fuktige været. Jeg har bare klippet vekk ting etterhvert. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise! Siden det ikke har vært frost enda så skal jeg sjekke jordbæråkeren i dag også (7 okt). Men nå skal det beises i hele helga. God helg til deg,
      Lena

      Slett
  2. Vi holder på med det samme. I morgen må plante på plante inn i kjelleren. Nå herjer frosten ute. Det er med blanda følelser. Det er vemodig at det er over, men samtidig er det noe nytt som kommer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja jeg prøver også å tenke sånn. Nå planlegger jeg og drømmer om prosjekter for neste vår og sommer - det er trøsten. Men synes det er like vemodig hver høst.
      Ha ei nydelig helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...