Etiketter

mandag 21. mai 2018

Løvsprett og optimisme

Herlige Mai

Mai i år har hittil vært betraktelig varmere enn i fjor. De første 14 dagene slo det meste jeg har opplevd hittil og dermed satte hagen igang. Nå har vi imidlertid vært mer tilbake til det vi er vant til 9-10 grader og yr - men fremdeles varmere enn i fjor. Det er da noe å ta med seg når vi leser om 30 varmegrader i sør (og er dritmisunnelige :)
Rosene har overlevd utrolig bra i sprengfrost i pottene sine, selv Austinrosene. Noen er det dog mer liv i enn andre - som forventet.
Skogen var faktisk begynt å bli grønn til 17 mai i år og det er ganske tidlig. Så når bjørka har museører - da er det beskjæringstid for roser.

Islandshyllen har bladene nesten helt ute og blomsterknopper. Det er sånne planter vi trenger i nord-norge - som gjør noe av seg om våren. Me like! Har vel nevnt før at jeg er glad i planten.

 

 

 Den hvite syrinen spretter som bare det

 

 

Det samme gjør nordlands skjærsminen 'Waterton'

 

 

Rhododendron 'Nova Zembla' kommer med blomsterknopp for første gang siden jeg plantet henne for  en 3-4 år siden. Barnslig glede! :)

 

 

 Rosebuskene spretter, både de som har stått ute og de som har stått under garasjen.

 Rosa Frühlingduft

 

 

 Rosa 'Aïcha'


 Hurdalsrosa

 


 Rosa 'Lady Emma Hamilton' (Austin)



 Litt uklar - Rosa 'Mary Rose', Austin



Rosa 'Therese Bugnet'

Staudene begynner også å komme i gang.

Har snart en "skog" av allium 'Purple sensation' Den må visst selvså seg for de blir flere og flere og jeg har ikke kjøpt løker.

 

Blå valmuesøster blir en større og større tue for hvert år.

 

Hadde nesten ikke turt å håpe på at dette funket, men her kommer Eremurus 'Summertime' opp. Cleopatras nål. Satte 3 knoller eller hva de kalles og nå titter to av de opp.

Ellers er lavendelhekken litt medtatt etter vinteren, men den kommer med grønne skudd - heldigvis. Skal ta stiklinger og lage en som står litt mer i sol. Ellers har jeg nok av prosjekter for sommeren. Vi får se hva jeg rekker over.

 

11 mai 2017

12 mai 2018

bittelitt forskjell, men en forskjell jeg setter veldig pris på.
Nå er gresset blitt grønt og trærne er blitt grønne. Det går fort nå.

Så nå har jeg utsatt nok - nå må jeg ta for meg selvangivelsen og få den gjort. Jeg finner på alt annet i stedet for. Helt håpløs. Dette er jo mye morsommere.

Ha ei herlig uke!

4 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Det er deilig at våren kommer tidligere. Her kom sommeren før våren. Du skal ikke være misunnelig på 30 grader (her har det heldigvis ikke vært så mange grader). Det er ikke morsomt at hagen tørker allerede nå. Så i øyenkroken at noen riddersporer lider. Tenker at de må bare klare seg selv.
    God vår i hagen! Anne

    SvarSlett
  2. Så godt å se at våren endelig har kommet til deg for alvor! Jeg misunner deg ikke ti grader, men du skal heller ikke være misunnerlig på 30 grader. Det er greit med en dag, men nå har vi hatt rundt 27 i 14 dager og da er det ikke behagelig mer. Vi får ikke en dråpe med regn heller, og skogbrannfaren er meget stor. Så det er ikke bare velstand her ;)
    Ha en fin uke, og nyt våren!
    Klem

    SvarSlett
  3. Hei Lena

    Ja der er fordele ved både det ene og det andet - her er tørken ved virkelig at være et problem.
    Godt at se 18 er på sporet hos dig!
    Flotte Meconopsis du har
    Og Therese B. er jo et helt fantastisk kryds der indeholder 2 forskellige canadensiske vildroser:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  4. Så dejligt du endelig er begyndt på foråret! Og din have... så mange fine ting på vej. Her har vi ligget på stabil sommervarme hele maj (15-27 grader) og så bliver man lidt nervøs for om sommeren kan blive overstået allerede her i foråret. Vi nyder selvfølgelig varmen, men armene bliver længere og længere af al det vand der skal bæres ud i haven. Jeg vander også på mit arbejde (med vandkander) så jeg ligner efterhånden en gorilla.

    Rigtig godt forår højt oppe mod nord!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...