Etiketter

tirsdag 6. august 2019

Prosjekt grønnsakshage

Jeg klarer ikke å la være å ha flere ting på gang samtidig. Derfor kan det ta litt tid før ting blir ferdig. Grønnsakshagen har vært et work in progress siden vi flyttet hit i 2008.
Jeg begynte umiddelbart å anlegge noen bed, et mikrodrivhus og noen pallekarmer. Dette er bilder av reisen den har tatt fra 2008 til i dag - enda ikke helt ferdig, men ikke mye igjen. Noen rips-og solbærbusker skal flyttes og noen heller og rullesteiner skal enda legges. Det tyngste arbeidet er likevel unnagjort.

2009: Her har vi enda ikke kjørt på masse og fyllt opp nederste nivået. Drivhuset er ca 4 kvm. Nabohuset er enda ikke solgt og pusset opp.

Her er masser kjørt på og plen anlagt på nederste nivå. Jeg har laget et jordbærbed med lokk og noen pallekarmer.

2010 og jeg har kjøpt nytt drivhus på 8,5 kvm. Flere pallekarmer er anlagt.


Har her lagt stein rundt jordbærbedet og prøvd å legge duk for å kvele ugress. Har gjentatt denne prosessen mange ganger opp til i dag. Nabohuset er oppusset. 


2018: støttemuren mot naboen er kommet opp (i 2017) og definerer grensen mye bedre. Det nye drivhuset er kommet opp. 

 I fjor høst så det sånn ut. Hadde ikke fylt opp alle pallekarmene enda. Litt hellelegging igjen.

 13 mai i år. Noe er plantet i pallekarmene. Noen er ikke fylt opp enda. Det mangler enda mange heller foran drivhuset.


 Her har jeg fjernet alt ugresset og gjort klart til hellelegging.


 Det begynner å ligne noe.




 Her har jeg neste fått lagt alle hellene og bedet foran drivhuset har jeg begynt på. Her skal jeg ha ei rose og lavendel.



 Så har jeg fått lagt de siste hellene i kanten inn mot inngangen til grønnsakshagen.

Det vokser så det knaker i pallekarmene. De er fylt med bokashijord og anlagt etter lasagnemetoden. Det ser da ut som det fungerer.

Her har jeg fått opp "cafe" stolene og bordet. Min egen lille "italienske piazza" 😁
Mega- terracotta pottene kjøpte jeg på salg på det lokale gartneriet. Jeg stappet flere dahliaer oppi. Der de står skal jeg legge rullestein. 

 Har begynt å samle endel. Tok også noen med meg fra Rhodos - for et litt eksotisk innslag.

Dette ble et langt innlegg.
Mye blomstrer i hagen nå. Rosene åpner seg dag for dag. I dag var Maidens Blush ute med mange roser. Nå venter jeg på Heidelberg. Den trenger vel en dag til. Finværet fortsetter, men det er kaldt om nettene. Bare +4 grader natt til i går. Det er skummelt lavt. I Nord Sverige har det vært nattefrost allerede. Det har nesten bikket under null på innlandet her i Troms. Det har bare vært 15 mm nedbør i juli i forhold til normalen som er 77 mm. Vannmangel er imidlertid et fremmedord her oppe, så det er ingen som klager.

Ha en fin kveld alle,
Lena

6 kommentarer:

  1. Hei Lena.
    Det er så godt når det tyngste arbeidet er gjort. Da kan en bare kose seg.
    Enorm blomstring i hagen her også. Kunne det bare vare en stund.
    Ikke mer enn 4 grader. Det var ikke mye. Ingenting forbauser meg mer når det gjelder været.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise.
      Ja nå er det tyngste gjort. Jeg har egentlih ikke gjotrt noe mer nå den siste uka etter at jeg begynte på jobb. Tenker jeg skal ha litt å pusle med på høsten også. Nå bare koser jeg meg med finværet - selv om det er tørt.
      Ha en fin torsdag,
      Lena

      Slett
  2. Dette var flott skikkelig grønnsakshave du har fått. Blir ikke mye sommerferie her😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Joda - det er sommerferie å holde på i hagen og i grønnsakshagen :)
      Ha en fin fredag,
      Lena

      Slett
  3. Skal si du har/har hatt mange prosjekter. Mitt pågående prosjekt nå er å legge gulv av røde murstein utenfor drivhuset, men det går tregt. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!
      Jeg hadde også tenkt på røde murstein, men måtte droppe det siden det ville tatt år og dag før jeg fikk renset alle musteinene for murpuss - for 20 kvadrat!! Tenker jeg bruker de på veggen i stedet.
      Ha ei fin uke!
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...