Etiketter

fredag 29. juli 2016

Støttemuren bygges

Sommerens hageprosjekt - støttemur og litt blomstring akkurat nå.

Som jeg har nevnt før så har jeg lenge ønsket meg en mer definert grense mot nabohuset i vest. Det har til nå bare vært en skråning med masse ugress med et veldig uryddig inntrykk. Nå har vi endelig bygd en støttemur som gir ganske mange ekstra kvadratmeter til lebeplantning, roser og stauder. Det skal også stå en lite gjerde (pga av høyt fall) på muren - ca 60 cm, som også vil gi le mot vestavinden. Dette blir så bra! Nå gjenstår det bare å fylle med lecakuler, singel og "jord"masser oppå dette. Får vel ikke påbegynt bedene før neste sommer, men pytt pytt - nå er det endelig gjort. Nå kan jeg få skikk på grønnsakshagen også og få ryddet opp og få et endelig design på denne.


Hadde god hjelp til bæring av betongblokker




Nå venter jeg bare at den store roseblomstringa skal ta helt av. Jeg sammenligner hagen min til hun som har bloggen Vårli i Valdres - også i sone 7. Det har hun hatt roseblomstring i over en måned allerede. Men de har tydeligvis hatt det varmere enn her hele sommeren. Vi har hatt to uker nå med temperaturer over 14-15 grader og da begynner ting å skje.
Så her er litt av det som blomstrer nå.

Første modne jordbær. NAM!


Tenker jeg kutter de ned når de er ferdigblomstret, kanskje de kommer igjen?


Rosa Aloha med masse knopper. Tydeligvis H6-7. Jeg plantet den i fjor.


Jeg elsker pioner. Kan ikke få nok av de.


Dahlia - husker ikke navnet


Dahlia


Marthagon - Arabian night? - husker ikke helt. Nydelig duft!


Cosmos


Rose Crown Princess Alexandra - Austin rose som overvintrer i kjelleren, men hadde kanskje tålt å stå ute. Tar ikke sjansen.


Daglilje


Rose Maidens Blush


Mathagon lilje 'Tsing'




Asters som jeg sådde for noen år siden - nå blomstrer den for første gang. Nydelig lilla farge - litt mørkere enn på bildet.



Snart blomstrer denne pionen. Jeg har skrevet ned navnet et sted. Den har nyelig duft. Den hadde en blomst i fjor, nå har den 8 knopper.


Lupinene er jo fine selv om de er svartelistet.


Rosekrage og hageballblom (trollius)

2 kommentarer:

  1. Det blir spennende å se hva som kommer bak den muren. Vi er heldig som har gode hjelpere. Hos oss bygges det plattinger og bæres mye pukk. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så mye som skjer med hagen siden den var et helt blankt lerrett når jeg startet. Jeg tenkte at jeg ikke skulle spamme facebooksiden med hagebilder ( Hage i Tromsø) eller venner på Facebook. Herlig med stadig nye prosjekter. Jeg ser du har endel på gang selv. Takk for kommentar 😊 Gøy!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...