Etiketter

fredag 6. januar 2017

Godt nyttår!

GODT NYTTÅR 😊

Ja da var jula og nyttår overstått. Vi hadde besøk av ei venninne med mann og barn fra Australia. Veldig koselig og vemodig at det blir så lenge til vi kan treffes igjen. For å trøste megselv så var det bare å kaste seg ut i "våronna" og begynne å så de første sommerplantene.

Jeg sådde de første staudene 4 desember så der er jeg godt igang. Skal tro de er blitt godt stratifisert etter to dager med minus 12 grader. Heldigvis er det blitt mildere, men + grader trenger vi da ikke!
Dagene blir lengre og sola er ikke langt fra å vise seg over horisonten. Slik så det ut fra kantinevinduet på jobb i går ca kl 12:30.
Jeg blir så glad når jeg tenker på hva som kommer de neste måndene. Men akkurat nå er det kuling ute og jeg sender varme tanker til rosene mine og håper de klarer seg. Det har vært veldig vekslende så langt i vinter - og det vet man jo ikke er noe gunstig for overvintring.

Jeg har sådd chili og paprika, prydgress og gyllenlakk (wallflowers). De siste skal jeg prøve å lure til å blomstre denne sesongen. Jeg har skrevet om forsøket mitt i et tidligere innlegg. De er jo egentlig toårige stauder som revebjelle, men hvis de får en kuldeperiode tror de at det har vært vinter og kanskje de blomstrer. Skal forsøke og se....


Gyllenlakk til høyre og prydgress til venstre. Stangsellerifrøene har ikke spirt enda. Har også sådd forskjellig løk. Kjempeverbena sådde jeg tidlig i desember og de pottene har stått ute i drivhuset (tørt) til nå. Påtide å ta de inn i varmen og se om de spirer.

Har priklet ut småplanter av Steppesalvie 'West-Friesland' og Ryllik 'Summer Berries' i rosafarger. Men håper at det dukker opp noen orange eller kopperfargede. Har veldig lyst på den som heter 'Terracotta' eller 'Walter Funkel', men de kan visst bare forøkes gjennom avleggere så man må kjøpe planter. Har ikke sett noen nordiske nettsteder som selger, bare tyske.


Priklede småplanter av Strelizia, Pappegøyeblomst. Trodde aldri de skulle spire, men med veldig vekslende temperatur i drivhuset i sommer så spirte nesten alle frøene!




2 kommentarer:

  1. Hei Lena. Plutselig kom jeg over bloggen din. Lest meg nedover hit. Jeg har også sådd pappegøyeblomst for en del år siden. Nå har den blitt stor men enda ikke blomstret. I for sommer stod den ute hele tiden og da utviklet den noen skikkelige røtter.
    Blir spennende å se om den kommer med blomster i år. Skal få komme ut på ferie i år også. Flott blogg du har. Hilsen Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Merethe! Ja de har voldsomme røtter. Plantet du de ut i hagen eller hadde du de ute i potter? Mine planter er bare små enda og de vil nok trives bedre i drivhuset enn en gjennomsnittlig nordnorsk sommer med sånn ca 10 grader :)
      Takk for at du var innom! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...