Etiketter

søndag 17. juni 2018

Snart midtsommer

Jubileum igjen -2 år som blogger.

Det har vært utrolig arti så langt å i være i bloggverden. Det har også vært særdeles nyttig å se og lese det jeg har skrevet før og sammenligne fra år til år - akkurat som den hagedagboka det var ment å være.
Det har også vært så utrolig gøy å få kommentarer (og mye trøst - takk! 😊) fra dere andre som har giddet å lese blogginnleggene og lese om mine hageutfordringer.

De siste to årene (og de to årene før der igjen - før jeg begynte å blogge), har vært utfordrende værmessig. Vi hadde noen sommre før dette som var helt greie og 2013 som den ene supersommeren jeg husker enda.

Vi har hatt et pusterom i drittværet på slutten av denne uka og i dag. I går var det ikke så værst temperatur (13 grader) men sterk kulig som herjet med det meste. Huff.
Så idag har jeg betnyttet anledningen til å hage hele dagen. Har nesten ikke hatt tid til å spise.

Den første orange sibirvalmuen er i ferd med å åpne seg.


Rhododendron Cunninhams White i ferd med å åpne seg

 

 

Min røde, lave rhododendron blomstrer også men er nesten kvalt av marthagon liljene som vokser overalt rundt den.

 

 

Endelig begynner tulipanene å blomstre. Så nyydelige!

 

 

Jeg synes tulipanene har spirt så ujevnt i år, men nå nyter jeg bare synes uansett.

 

 

Rosa tulipaner og riddersporer i bakgrunnen.

 

 

De nærmeste tulipanene har stått utrolig lenge - antakelig fordi det har vært så svinkaldt.

 

 

 En clematis jeg har i drivhuset foreløpig - den skal få plass ute etterhvert. Endel av klematisene kommer tidligere når etter noen år. Hos meg er de jo stauder - de kommer pånytt nederst på stilken under jorda eller akkurat over jorda. Nå ser jeg at noen kommer med skudd fra stilken litt over jorda i motsetning til at de kom med nye skudd fra langt nede i jorda

Husker ikke navnet - skal finne ut.

 


Her står den i drivhuset sammen med plumeria og tamatplanter og diverse. Jeg har først nå begynt å fjerne bobleplasten på innsiden av drivhuset. Det har vært helt nødvendig å ha den på helt til nå pga kjøleskaptemperaturen vi har hatt de siste fire ukene. Det er lyst nok døgnet rundt unansett.

Har endelig fått plantet endel av tomatplantene over i 10 litersbøtter. Har enda endel planter igjen å potte om. Tror de ble litt glader i meg etter i dag :)

 

 

Kuleprimulaene står nå og koser seg enda - like fine. Tok stiklinger av rosa Lykkefund som står inni glassklokkene.

 

 

Så har jeg endelig begynt å plante ut i pallekarmene. Her står rosa 'Lykkefund' lengst bort sammen med clematis 'Piilu'. Så står rosa Aïcha sammen med to ferskenfargede pioner 'Choral Charm'. Aller fremst står en ryllik som heter 'Terracotta' Må vel ha noe mer bunndekkerplanter her.

 

 

Så har jeg også begynt å planere plenen sånn at vi kan få sådd. Denne gangen har jeg tenkt å få den HELT slett. Så har brukt planken til å få bort alle humper. (naboen klippet plenen for første gang i år. 17 juni - det sier vel litt.

 

 

Avslutter med rosa 'Alexander McKenzie' som naturligvis har hatt tyvstart i drivhuset. Men den har stått der i potte i hele vinter - så den må være veldig herdig.

Nå er jeg sliten og trøtt etter en lang, herlig dag i hagen - kun iført shorts og singlet. Himmelsk!
Måtte utnyttes maximalt siden det er litt så som så med værvarsel fremover.

5 kommentarer:

  1. Hei Lena.
    Godt å være sliten etter å ha vært hele dagen i hagen. For deg må det være en drøm å gå i shorts og singlet. Her har det vært storm og masse regn. Godt med regn, men stormen kunne vi unnvært. Fin uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Det er mye vær man kunne ha unnvært :) Nå er det tilbake til bukse og allværsjakke igjen.
      Fortsatt fin uke,
      Lena

      Slett
  2. Gratulerer så mye med 2-års jubileum i bloggland. Det er en fryd å følge med på den. Du deler så livlig og godt. Det er så mye fint som kommer ut av blogging, både inspirasjon fra andres hage, historie/dagbok over eget hageliv, kunnskap og så mange fine hagefolk. Ser frem til nye jubileer hos deg!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!
      Takk for det :) håper jeg kan komme med litt bilder og innslag med ordentlig sol og sommer snart. Helt enig med deg i alt det som følger med bloggingen - og sølelsen av å bli kjent med folk gjennom hegene deres. Arti å ølge din blogg også. Du har laget en veldig inspirerende hage! :)
      Ha ei flott uke,
      Lena

      Slett
  3. Takk skal du ha:) Du spurte om Hybrida og Lykkefund er like herdige. Ja takk, begge deler. Har dem begge to. Personlig synes jeg Hybrida dufter mest og liker fargen den har. Det er også den av de to som har vokst fortest hos meg, men det kan jo ha noe med kvaliteten på akkurat de jeg kjøpte.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...