Etiketter

torsdag 16. august 2018

August og roseblomstring

Dagene blir merkbart kortere og kveldene mørkere men hagen er i fullt flor. Høstblomstene som solbrudene og liljene, som blomstrer sent her, begynner å komme i blomst. Vi høster masse jordbær og ripsen begynner såvidt å få litt rødskjær.
Jeg nyter rosene og nå har nesten alle begynt å blomstre. Været har stort sett vært på godsiden siden vi kom fra ferie. I dag har det vært 18 grader og vindstille.

Lady Emma Hamilton øverst og Rose de Rescht

 

Øverst fra venstre Romanze, Maidens Blush, Hansaland og Bonica.

 

Jeg er helt forelsket i rosene mine og er søkkstolt over at de har klart seg og blomstret i løpet av sommeren. Nå gjenstår det å se hvordan de klarer seg ute i løpet av vinteren. Jeg har en plan i forhold til kald, uttørkende vårvind.

Nuits de Young lar vente på seg og rosa Maxima har vist seg å like regn veldig dårlig.

 

 

Harrysons Yellow har blomstret lenge selv om den har fått bo i ei 10 liters plastbøtte siden i fjor sommer. Den må nok bo i den under verandaen enda en vinter - stakkar. 

 

 

Santana blomstrer men sliter litt med regnet vi har hatt den siste tiden.

 

 

'Westerland' har allerede blomstret litt men har nå sinnsykt mange knopper. Vet ikke om de rekker å åpne seg før frosten kommer. Håper vi får en litt varm høst for dette kan jo bli spektakulært :) Den står sammen med 'Rhapsody in Blue' som har minst like mange knopper!

****

 

Jeg har totalt falt for ryllik også. Den øverste er 'Terracotta'  som snart åpner seg (kjøpt hos Garden Living). For en som elsker orange så blir dette spennende. Under er en fargemix jeg har sådd selv. Må se hvilke farger det blir og eventuellt flytte de litt rundt. Får se hva jeg gjør.

 

 Riddersporene er bare majestetiske. Sykt høye. Strandkattehale og sjærsmin 'Waterton' og lavendelhekken som blomstrer nydelig.

 

 

Avslutter med siste utvikling på drivhusfronten. I dag har vi begynt å legge tak. Kan nesten ikke vente til våren og start i nytt drivhus. Men først skal jeg ha en skikkelig innflytterfest når det er ferdig nå i høst.

I morgen er det fredag og helg igjen. Deilig.
Ønsker alle en nydelig helg.
Lena

2 kommentarer:

  1. Skal si det blomstrer for fullt hos deg. Flotte roser! Westerland hadde jeg en gang i tiden, og den dufter så utrolig godt. Det går fremover med drivhuset. Tenk så godt det blir å ha det neste vår!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja det blir en ny tidsregning! Rosene er flotte håper bare at det ikke falske forhåpninger at de har blomstret såpass godt i år etter å ha stått i potter i vinter. Time will show :)
      God fredag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...