Etiketter

onsdag 17. oktober 2018

Drivhuset

Byggeprosessen har egentlig vært ganske kort.
Det har jo egentlig ikke tatt mange måndene siden vi begynte i juli. Først gikk det veldig radig unna. Så måtte vi vente på takplatene mens vi var på ferie. Da de ble montert, måtte jeg flytte alle plantene fra gammeldrivhuset inn i det nye siden det gamle skulle demonteres og hentes av nye eiere.
Jeg måtte vente med å ordne gulvet til tomatplantene var ute og alle tropeplantene var trygt inne i planterommet i kjelleren. DA kunne jeg begynne  med siste innspurt.
Her er prosessen fra begynnelse til...nesten helt slutt.


16/7

Gammeldrivhuset er flyttet fra sin sokkel og snekker Rolf i blått og min mann Kristian demonterer. Jeg sitter og soler meg 😂

 



Kristian graver ut for grunnmuren. Arti med minigraver :)


 


Ikke riktig så arti å måke kanskje. Det planeres for grunnmuren.

 


 Finvær og stabling av betongblokker. Det er lagt isopor under blokkene mot telen.




Hele den haugen med sand og stein (med rød ring rundt) sollet jeg for å kunne bruke jorden i pallekarmene foran drivuset. Sinnsykt slitsomt! Grunnmuren er ferdigstøpt med armeringsjærn og alt.




Grunnmur ferdig + den evinnelige jordhaugen (hvit pil).

 



Reisverk er oppe og første vindu settes inn.

 


Det går unna med innsetting av vinduer


23/7
Alle vinduene i sidene er inne.

 

24/7
Takstoler og lekter er på plass



24/7 - Døra mi - som jeg lette så lenge etter er på plass + vinduene.

 



22/8. Takplatene er kommet på og restene er brukt i fronten over dør og vinduer.

 

 Nordveggen har fått kledning - nesten ferdig.




Tomatplanter er kastet og tropeplanter er flyttet inn - sponplatene står op mot veggen og må settes opp.




Hellene jeg har fått billig, er tilkjørt og er klare for legging - både foran drivhuset og inni.(her var jordhaugen!!)




Heldigvis ble det mildvær igjen og vinteren som var forsvant. Da var det ingen tid å miste før frosten kommer igjen.
Ferdig med å måke og kjøre pukk - nå sand.

 


2,5 tonn pukk og 2 tonn sand skal inn i drivhuset pr trillebår. "Hoppetussa" fikk kjørt seg. Jeg fikk spikret opp platene på nordveggen. Resten av platene helt opp til mønet kommer senere.


 Kristian hjelper meg med å planere ut og rake for å få alt i vater og plant. Litt av en jobb.


 Mandag og i går la jeg alle hellene. 64 stk a 30 kg. Ble ettpar tonn det. Lett som bare det - godt grunnarbeid skal ikke undervurderes! Blir iallefall ikke svakere etterhvert he he.

 Nå er det bare siste finishen igjen; male innvendig og legge beleggningsstein helt inn til kantene. Må nok skjære litt med vinkelsliper også. Så kan jeg ha på sand og hoppe litt med hoppetussa igjen. DA kan jeg begynne å innrede. Men først, en skikkelig innvielsesfest 😀

Nå kan bare våren komme!

Lena

 

10 kommentarer:

  1. Imponerende arbeidsinnsats og flotte bilder av prosessen! Godt grunnarbeide er alfa og omega. Det blir kjempefint!
    Jeg tenker du gleder deg til neste sesong!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Jeg regnet ut at jeg har bært og løftet ca 10 tonn i løpet av sommeren :)
      Ja var veldig glad for grunnarbeidet vi hadde gjort før jeg la hellene. Her gledes det til våren kan du tro
      Ha en snart god helg,
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Det bliver da et flot og dejlig stort drivhus!
    Det er et flot forløb du viser - Det bliver garanteret en super fest!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja håper jeg synes det blir stort nok - men det blir det vel andri? :)
      Ha en fin kveld du også,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Grattis med stort flott drivhus. Og så fint som det ble. Klart det må innvies.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Jeg har 4-5 heller igjen å legge så er gulvet ferdig og da skal det feires :)
      Fin dag til deg også,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena!
    Det blir kjempefint. Til lykke med festen og veksthuset.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nå har jeg lært at det er noe som heter steinsaks. Gruelig lettvindt å kutte beleggningsstein :)
      Støpt ferdig i dag og nå skal det bare tørke.
      God helg,
      Lena

      Slett
  5. Så flott det blei! Gratulerer. De hellene er god trim,me man må passe på ryggen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente!
      Tusen takk! Ingen grunn til å passe på ryggen. Den er kjempesterk selv om min har masse slitasje. Den er faktisk blitt bedre etter all løftinga og bæringa. ��
      Definitivt god trim.
      Ha en god kvel,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...