Etiketter

onsdag 24. april 2019

Endelig vår

Da kom våren hit også tilslutt

Påska er overstått med flotte skiturer i nydelig vær. Det har vært over gjennomsnittet varmt den siste tiden - til her å være. Det har satt voldsom fart i snøsmeltinga. Vi har jo litt å ta av vel og merke🙈. Men nå ser vi forandring hver dag - og det er så deilig. Nå er det meldt enda varmere noen dager fremover, det er praktisk talt ikke tele i jorden og plantene livner til - både stauder og busker/roser. Jeg blir litt nervøs for det kommer helt sikkert frostnetter enda ei stund. Har vært ute og dekket til azaleaer, barlinder og noen roser med strie. Har enda noen flere jeg skal dekke med fiberduk.
Den sedvanlige måkinga av snø utover for å få den til å tine fortere er i gang. Slår ikke feil- det gjentar seg hvert år :).

Dette er azalea Gibraltar eller Satan, ikke sikker. I bakgrunnen er snøen lizzm ca 70 cm høy! Måtte dekke den til med strie. Det er enda litt speik i jorda og hvis den begynner å "bevege" for mye på seg kan det hende den tørker ut. Tar ikke sjansen. 

 

Iris reticulata - den første blomstrende "løken" våren 2019. Husker ikke navnet. Endelig kan jeg også vise noe som blomstrer 😁

 

Jeg la ned tre Eremurus Robusta (Cleopatras nål) i høst, la masse løv over. Nå er to på veg opp gjennom løvet. Blir nervøs av det også - om de tåler frostnettene som jeg vet vil komme.

 

Har ikke ryddet i bedene enda. Jeg lar alt ligge enda ei stund for beskyttelse. Her er akeleiene i gang.

 

 Kuleprimulaene er på vei opp gjennom gammelt bladverk i pallekarmen. Gleder meg til de blomstrer. De har så fine farger.

 

Jeg plantet to eller tre keiserliljeløker (Frittalaria imperialis) i en pallekarm. Plantet de på siden slik Monty Don (my hero) anbefalte. Snøen er kanpt nok kommet seg noen centimeter unna før den kommer opp. Her har det ligget ca to meter snø (jeg overdriver faktisk ikke!).


Det skal ikke mye varme til nå før islandshyllen slår ut bladene sine....

..og selja folder ut sine dunete gåsunger. Da får de første insektene også noe å leve av.


💖


Inne i drivhuset (I love it!! 😍) skjer det saker og ting i den kalde delen også. Innenfor bobleplast-teltet (i den oppvarmede delen) vokser det så det knaker. I den delen utenfor er det også varmt om dagene nå når det er litt sol. I dag var det over 20 grader.

Japanlønnen (acer palmatum) er i ferd med å slå ut bladene. Den overlevde helt fint vinteren tydeligvis. Det kan til og med hende den greier seg ute. Jeg vet at noen har den ute i H6 - men min hage er jo mer H10 så da lar jeg den være inne foreløpig siden den var så dyr 😊.

 Rosene som har stått i potter hele vinteren, er i full gang. Dette er Romanze. Det værste er at rosene ute også står med bladknopper klar til å springe ut. Vi er tross alt enda bare i april!

Clematis Nelly Moser begynner tydeligvis å venne seg til klimaet for nå kommer den høyere og høyere opp på stilken. I begynnelsen kom den fra rota hvert år. Den står også i potte.


I år har jeg endelig fått knødd meg til å sette dahliaknollene i separate potter. Det har de takket meg for, for de spirer allerede bare etter noen dager.

Litt utydelig fordi det var dis. I kveld var det lyst til kl 21:30 og sol til kl 20. For en deilig tid. Nå er (nesten) fjoråret glemt og jeg håper vi får en fortsettelse som dette.

Ha en fin kveld,

Lena




12 kommentarer:

  1. Hei Lena

    Alletiders som våren også kommer til dig - med lidt varm regn forsvinder den sidste sne nok.
    Det ser godt ud med Eremurus Robusta - ved ikke om de er robuste mod nattefrost, men tror det - jeg satte selv en Eremurus ved mit hus i Värmland kan dog ikke lige huske hvilken art - men den var robust.
    Din reticulata iris ligner 'George' - en flot sag!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Å heter den 'George' - så bra takk. Skal notere så jeg husker :)
      Ja nå smelter det i expressfart. I dah har vi nesten 14 grader i skyggen, men jeg ser det er meldt kaldt igjen til neste uke.
      Jeg får dekke men robusta med halm og fiberduk så greier den seg nok.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  2. Så godt at du endelig har fått vår hos deg. Nå kommer snart alt i gang og du får masse blomster å vise frem :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja det er deilig å kunne vise frem noe annet enn skitten snø (eller ren snø for den saks skyld :) )
      Gleder meg til fortsettelsen, men må nok dekke til litt mer når det blir kaldere igjen til uka. Vi er jo tross alt bare i april enda.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  3. Hei Lena.
    Endelig er våren på vei til deg også. Med varme og regn forsvinner nok resten av snøen fort.
    Alt er veldig tidlig i år. Vi er bare i april enda.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja det er faktisk litt flekkvis tidlig her også - flekkvis fordi enkelte steder ligger det enda drøye 50cm snø, og andre steder er det i ferd med å spire allerede.
      Nå håper jeg på fortsettelsen.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  4. Hei Lena!
    Cleopatras nål har jeg fått til en gang etter mange forsøk. Tromsø eller Kråkstad, det ser ut som det er det samme. Det siste bildet er vakkert.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk :) Ja det gjenstår å se om den vil vokse og blomstre. Jeg har prøvd en annen Eremurus, men den kom bare såvidt over jorda og vokste ikke mer. Tror ikke den var så herdig.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett
  5. Hei Lena, så fint at våren er på vei til Tromsø også. Her i Bergen regner jeg med vi er ferdig med nattefrosten, det har vært en rekordvarm aprilmåned, så her blomstrer det som om det skulle vært 17. mai. Ha en fin helg. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin!
      Ja jeg tror april har vært rekordvarm over hele landet - her også faktisk :)
      Vi er nok ikke ferdig med nattefrosten enda, men det er heller ikke vanslig at vi er. Ting har kommet ganske langt likevel, så jeg må nok ut med fiberduk og dekke til litt denne uka. Så får vi se hva været bringer fremover.
      Ha ei fin uke,
      Lena

      Slett
  6. Så deilig å se at våren har festet grepet. Det er så spennende å følge med på alt som dukker frem :)
    Keiserkroner er supre til å holde jordrotter unna, hvis det skulle finnes slike i nærheten. De lukter rev.
    Ha en fin helg - snart :)
    Hilsen Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen!
      Heldigvis har vi ikke jordrotter eller noe særlig med mus på øya pga en stor kattebestand. De er veldig plaget på fastlandet og innlandet. Stakkars folk, de har fått så mye ødelagt.
      Jo våren festet grepet ei stund, men nå har vi vinteren tilbake, iallefall for noen dager.
      Ha ei flott helg,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...