Etiketter

fredag 3. mai 2019

Ustabilt vær

Våren og vinteren kommer og går.
Trøsten for meg akkurat nå er at det er ikke bare her, men kaldt over hele landet. Heldigvis ble jeg ikke lurt til å plante ut noe, men så har det da også nettopp vært april. Mange planter ble lurt ut av vinterdvalen litt prematurt og får slite litt nå. Jeg prøver å dekke til det best jeg kan mot kuldegrader og kald vind.
Men gu - det har vært noen fine dager 😍.

Tulipanene som står i potter i drivhuset blomstrer - og jeg er redd de blomstrer av for tidlig. Det er deilig med litt farger tidlig på våren. Litt skuffet over orangefargen - tenkte den skulle være skarpere. Men, men fin læll!

**

Snøen smeltet i rekordfart ei stund - måtte selvsagt foreviges.


 1 April 2019

28 April 

28 April 2018

 

1 April 2019

28 April

28 April 2018

Så konklusjonen er at det er mindre snø på samme tid i år til tross for enorme snømengder tidligere.

**

Det er kjempespennende med nytt drivhus. Tester ut lufting og hvor varmt det blir, hvor mye steingulvet lagrer varme osv.

Til venstre inni drivhuset er bobleplastteltet. Inni der har jeg varme, resten er uoppvarmet og det er stor forskjell på temperaturen innenfor og utenfor teltet - spesiellt om natten.
Pallekarmene er kommet frem fra snøen og hvitløkspirene titter frem. Det blir første året med ordentlig organisert grønnsakshage. Jeg har enda flere betongheller som skal legges før det er helt ferdig. Litt småpjusk må man ha å holde på med.

 

       

 Inni drivhuset (utenfor bobleteltet) står den japanske lønnen jeg kjøpte i fjor. Den ser ut til å ha det helt fint der den står. Den skal få komme ut etterhvert, men må tilvennes vær og vind.




Buxbomkulene må klippes i år, de begynner å bli bustete. Jeg skal prøve å plante stiklingene ut i år og se hvordan det går. Jeg fant nemlig en buxbomkule plantet i jorden nede i sentrum. Den har stått under mye snø i hele vinter og var nå grønn og fin. Det er mulig veksten blir uvanlig langsom i så kaldt klima, men de greier seg visstnok pga snøen som isolerer.

**

Det spirer (det spirte før det begynte å snø igjen)


 Kuleprimula

 


 Endelig litt farge, crocus







 Har fått litt dilla på alnurot, eller Heuchera, med alle sine forskjellige bladfarger. Her er de litt på vei.







 Enorme spirer på Eremurus Robusta. Blir spennende å se om det bare blir bladverk eller om det faktisk kommer en blomst også.

 




Hagens første julerose er på vei opp. Jeg plantet den jo i surjordsbedet også - og har lest at de helst skal ha jord med litt kalk. Men så er de jo skogbunnsplanter så da kan det vel ikke være så galt med litt sur jord? Den lever nå iallefall ser det ut som.

**

Nå er det bare å sitte å vente til "ragnarokk" er over. Det ser ut som det skal bli mildere utover neste uke. Det er bare å håpe. Nå ser det ut som snøen legger seg som et beskyttende teppe mot kuldegradene. Det trenger ikke være så ille. Har pakket inn tandre roser og barvekster mot kulde og vind. Har enda noe flere rosebusker som skal få et ekstra lag med fiberduk.

Jeg er enda ved godt mot. Det gjenstår å se hvordan juni blir...🙏🙏.
Ønsker alle ei riktig god helg,

Lena

2 kommentarer:

  1. Hei Lene, så deilig at snøen etterhvert forsvinner hos deg, og de første krokusene er jo starten på fargeåret i hagen. Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia.
      Snøen kommer og går for tida, men enda endel igjen. Eller, den har ikke minket noe særlig i det hele tatt siden det stadig vekk snør litt. Julerosen er kommet litt lengre, men den har ikke åpnet noen blomst enda. Jeg venter i spenning :)
      Ha en fn mandag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...