Etiketter

torsdag 28. november 2019

Frühlingsduft

Ny dag, ny rose.
Tenkte jeg skulle prøve å beskrive de rosene som ser ut til å greie seg i arktisk H7. Jeg skriver arktisk H7 fordi sommeren her er  kortere og mye kaldere enn tilsvarende klimasone lengre sør. Det er noe jeg må ta hensyn til når jeg lager nye bed for planting.
Der det står at planter er skyggetålende, må de likevel stå i sol her hos meg - rett og slett fordi det er for kaldt i skyggen. Derfor er jeg litt "engstelig" for skygge, store trær og høye hekker som skygger osv osv.
Endel planter som liker skygge kan likevel stå i skyggen, noen stauder foreksempel, men ikke busker.

Det heter seg at albaroser kan trives i delvis skygge, men det gjør de ikke her. Hos meg må alle rosene stå i sol.

Jeg har alltid ønsket meg aprikosfargete eller orange roser. Men disse rosene er vanligvis ikke veldig herdige, derfor var det lykke da jeg kom over Frühlingsduft. Som navnet antyder, så dufter den fantastisk også.

FRÜHLINGSDUFT

Opphav: Spinosissima (Pimpinellifolia), W. Kordes 1949
Duft: Sterk og god
Farge: Fargespill i rosa til aprikos-gylden
Blomstring: Tidlig. Noe remontering
Bladverk: Smått,  blankt
Høyde/bredde: 200 cm/ 250 cm
Vekstform: Bred og buskete.
Sone: H5



Frühlingsduft er den eneste i denne serien (Frühlingsserien) med fylte blomster, og hvilke blomster! Frargeintensiteten varierer med været, fra sart kremgul belagt med rosa, til gull og kobber. Duften fra denne store busken med rikt blomsterflor, er utsøkt, og kan fylle hele hagen!

Hun er en av de tidligste til å blomstre, gjerne fra tidlig i juni (ikke her)
og en måneds tid framover. Frühlingsduft trenger god plass, og har rikelig med torner på de buede grenene. En frisk, sunn og herdig plante. Dette er en imponerende solitærbusk som innfrir rosedrømmen om overdådig blomstring og fantastisk duft for den som har plass!

(Fra nettsiden til Norsk roseforening avd Oslo og omegn - månedens rose) 

Nesten utsprunget knopp 17 juli.

 

 


Fantastisk fargespill 20 juli.

 



Den vokste enormt i løpet av sommeren. Jeg fikk tatt en stikling året før som også har vokst voldsomt.



Etterhvert som den åpner seg blir den litt blekere.

 



 Her sammen med austinrosa 'Mary Rose', geranium 'Purple Haze'




 Her remonterer den og kommer med nye knopper sammen med 'Rhapsody in Blue'.

 

Sånn får rosene stå om våren når den blir lang og kald. Jeg legger over fiberduk, plantefleece eller sekkstrie for å beskytte etterhvert som snøen tiner rundt rosene.

 

Jeg gleder meg til den blir kjempestor. Den er en av mine favoritter. Til våren skal den få ordentlig espalier å vokse på.

Ha en flott ettermiddag,
 

Lena.

2 kommentarer:

  1. Hei Lena!
    Den er nydelig. Den kommer til å bli et vakkert syn på et espalier.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Jeg vurderer å plante stiklingen sammen med den andre, men så var det det der med plassen da....
      Ha en fin ettermiddag,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...