Etiketter

tirsdag 26. november 2019

Rosa Heidelberg

Nå har virkelig novembermørket og mørketida senket seg. Jeg var ute på søndag og reddet rosebuskene mine, som har fått et alvorlig skudd for baugen, etter all snøen som kom før jeg rakk å binde de opp. All denne snøen ble veldig tung da mildværet kom og har resultert i masse greinknekk. Jeg får huske på det til neste år.
Det er ikke mye å ta bilde av i hagen nå. Det meste har flatet ut pga all snøen. Det positive er at det ikke finnes tele i jorden- selv etter den lange kuldeperioden vi hadde.

Jeg tenkte at jeg heller kunne kose meg litt med det som faktisk fungerte i sommer og de forskjellige positive overraskelsene.
Først ut er Rosa Heidelberg.

Kordes 1959. Synonym: Grúss an Heidelberg.

Den har store, fylte røde blomster med svak duft. Den er gjenblomstrende.
Dette er en buskrose som kan vokse som klatrerose. Den blir opptil 2-3 m høy (i mildere klimasoner). Den står som H4, men den være herdigere enn det.

Jeg må si jeg ble veldig overrasket over at den overlevde vinteren og faktisk vokste mye og i tillegg blomstret!

 

Som nyåpnet knopp.

Her mer utslått

 Sammen med frøstandene til allium



Nydelig rødfarge




Fullt utsprunget med noen regndråper på kronbladene



I godt selskap med steppesalvie, kattemynte, marikåpe og rosa Bonica.


Håper vinteren er god med den sånn at jeg får gleden av å se den utvikle seg enda mer neste sommer.

God ettermiddag til alle som er innom og kikker.
Lena




 


4 kommentarer:

  1. Hei Lena.
    Heidelberg er en nydelig rose. Ikke så mye blomstring på den i år, men håper på mer til neste år. Hos meg er den som en klatrerose.
    Vi har det mildt og med masse regn. Nå er det meldt kaldere.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise!
      Ja den vil nok klatre her også, men jeg tenker at den vil fryse ned endel hver vinter. Vi får se. Vi har også hatt mildvær og masse regn, men nå er heldigvis snøen kommet tilbake.
      Ha en fin dag,
      Lena

      Slett
  2. Så fint at den har klart seg så bra hos deg. Herdighetsoner må en alltid ta med en klype salt ;)
    Snøbrekk er aldri morsomt, men det skjer hver vinter her også. Våt snø veier utrolig mye mer enn en tror.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Ja så lenge snøen klarer å isolere og man er flimnk å dekke til om våren, så er det utrolig hva som greier seg. Må være litt mer forberedt neste høst - og binde opp tidligere.
      Ha en fin dag du også,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...