Etiketter

lørdag 26. desember 2020

Romjulsbilder uten snø!

 God romjul!
Da har det vært vintersolverv og dagene blir atter lengre og lengre. Takk og pris for det.
Været er fortsatt merkelig og tørt. Antar statistikken for denne månedens nedbør blir ganske lav. Det har vært litt, men det har kommet som regn. For min skigale familie er ikke dette noe særlig å trakte etter. Selv er jeg litt ambvivalent - siden det forkorter vinteren og minsker all den evindelige snømåkingen endel.

"Disneytreet" mitt (avocadotreet til venstre).


 
Litt diverse julepynt. Har laget ganske mange meiseboller som jeg håper fuglene vil ha - men jeg ser ikke mange omkring. I år har jeg kjøpt julenek også. Vet ikke om de vil ha det heller. Ellers styrer jeg ikke så veldig mye med pynting inne og ute. Blir for mye stress 😊

 

Jeg var ute 1 juledag og tok masse bilder. Det var et helt fantastisk lys fra morgen til ettermiddag. Jeg måtte tidlig opp og kjøre til koronateststasjonen for å teste meg. En av pasientene mine som var innom den 21 testet senere positivt på Covid. Jeg har fått testsvar i dag - negativt - men må være i karantene til den 31. Jaja - det skal gå fint.
 
Om morgenen


Midt på dagen

Lite snø for å si det mildt.
 
På ettermiddagen

Altså - jeg tok en million bilder he he. Helt nydelig og minus 1,5 grad.


 

Hansanyper

Catwabiensis

Cunninghams White

Jeg er ikke vant til å se vintergrønt i hagen på denne tiden av året. Det blir spennende å se om plantene mine tåler dette. De er jo vant til å være beskyttet mot kulden under snøen.
Nå er det meldt ned til minus 7 og sterk vind de neste dagene. Tror jeg skal ut med litt strie i morgen og dekke til roser og busker. Det ser ikke pent ut, men det får ikke hjelpe.

Ønsker dere med dette en fortsatt god romjul og at alle holder seg friske.

Lena.
 




10 kommentarer:

  1. Hei Lena
    God romjul. Så fine bilder du har tatt! Det er så vakkert hos deg. Ja, det er nok uvant at du ikke har snø hos deg. Her regner det som bare det nå. Det er så mørkt ute, at jeg skulle gjerne hatt litt snø.
    Håper dere forblir friske!

    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Tusen takk! Ja jeg skulle også gjerne ha hatt snø, men er forsiktig med hva jeg ønsker meg - plutselig har vi 2 meter igjen! jeg har fått med meg at dere har hatt den våteste vinteren i manns minne. Her har det vært utrolig tørt i desember. Tenkt om det kunne ha vært konstant østavind i juni og juli?!
      Ha det godt og godt nyttår!
      Lena

      Slett
  2. Hei Lena

    Fantastiske billeder - Nej, der var ikke meget sne, men mon ikke det kommer? Det er selvfølgelig nemmere uden, men sneen beskytter jo så godt...
    Godt din test var negativ, og godt du tester igen. Man kan ikke være for forsigtig med denne sygdom!

    Ha en dejlig romjul du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Tusen takk!
      Jeg er ganske sikker på at snøen kommer ganske snart. Jeg håper bare at det ikke er for sent for plantene mine. Det har heldigvis ikke vært kaldere enn -8 så langt.
      Ja med vcovid gjelder det å være forsiktig.
      Godt nyttår!
      Lena

      Slett
  3. Nydelig lys! Er nok også tilhenger av kortere vintre, men her sørpå har vi ekstrem nedbør. Strie er nok lurt!
    God romjul!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Irene (endelig vet jeg hva du heter:) )
      Jajeg har sett at det har regnet noe helt ekstremt. Skikkelig trasig. Vi får bare vente å se til våren hvordan hagene våre har ovelevd dette merkelige været vi har hatt i år. Strien og plantefleecen skal få sitte på enda ei stund.
      Godt Nyttår!
      Lena

      Slett
  4. Så lærte jeg et nyt ord: Romjul. Og det har ikke noget med Rom at gøre, har jeg googlet mig til ;-)
    Det milde vejr skal vi vist vænne os til, og måske vi skal justere vores valg af planter. Mærkelige tider. Også coronaen - jeg håber du tester negativ anden gang også.
    hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth!
      Bruker dere ikke romjul i Danmark? Det er tids-rommet mellom jul og nyttår vi kaller romjul.
      Ja vi må nok venne oss til annet klima, men i fjor hadde vi ca 1 meter snø på denne tiden og vinteren varte til 17 mai da vi hadde det siste snøfallet. Det er en så enorm forskjell i år
      Det blir spennende å se hva som har overlevd vinteren når våren kommer.
      Jeg trenger heldigvis ikke ta en test til - siden den første ikke var en hurtigtest.
      Ha et riktig Godt Nyttår!
      Lena

      Slett
  5. Ser omtrent ut hos deg som hos meg, vi har et par minusgrader her og ingen snø, kanskje jeg må ut med litt mat til fuglene her også. Jeg var ute og dekket den nye steinrosen min i går, siden den viste seg å ikke være så herdig, håper den klarer seg, og at du har klart deg gjennom karantenen uten covid. Ha en fin dag, og godt nytt år, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      Ja tenk at det ser likt ut i Tromsø og i Haugesund på denne tiden!
      Vi får pleie plantene våre så godt vi kan - og jeg har greid meg så langt uten symptomer på covid - heldigvis.
      Ha det godt,
      Lena

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...